• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Kiddy

Panerai
2-Faktor
Jag tycker dimensionerna är väldigt fina på denna 2405 och har inte känt att den varit för smal. Men det är väl en smaksak också, antar jag. Här är två handledskott (ser att den är rätt dammig på bilderna):
P1010377.JPG
P1010379.JPG


Edit: bilder är kul så jag passar på att lägga in ett par till.
P1010378.JPG

P1010380.JPG

P1010382.JPG
Snyggt! Blir sugen på en av dina bilder.
Hur stor är omkretsen på din handled?
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Ett bidrag till @ANALOGUE teori om att det kan finnas skillnad i boett tjockleken, en jämförelse mellan 2 carree i vad jag uppfattar som opolerad skick. Jämför bandhörnen och speciellt tjockleken på kronskyddet
20200208_150355.jpg
Två-ton har en klar radie på ovansida av kronskyddet intill boetten, har svårt att avgöra om det är samma med den andre pga smuts. Har du lust och undersöka det?
 

Mr dude

Panerai
Friends Of KS
Jag tycker dimensionerna är väldigt fina på denna 2405 och har inte känt att den varit för smal. Men det är väl en smaksak också, antar jag. Här är två handledskott (ser att den är rätt dammig på bilderna):
P1010377.JPG
P1010379.JPG


Edit: bilder är kul så jag passar på att lägga in ett par till.
P1010378.JPG

P1010380.JPG

P1010382.JPG
Väldigt snyggt
 
Är sugen på en Santos som min första "riktiga" klocka. Vad är skillnaden mellan Galbee och Carree? Har noll koll på modellerna och urverk känner jag!
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Desto kantigare desto bättre! Riktigt snyggt med skarpa kanter tycker jag, lite som boetten på en oysterquarts. Ser dock knappt någon skillnad mellan modellerna på de bilderna.
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Frågan är då kanske främst om man vill ha quartz eller automat. Känns roligare att äga något mer mekaniskt tills man behöver punga ut för service..
Jag skulle säga att det avgörande snarare är om man vill ha en kantigare länk eller mer rundad. De skiljer sig ju rätt mycket åt. Vad gäller urverk så hade jag personligen valt quartz före automat när det kommer till Santos.
 
Jag skulle säga att det avgörande snarare är om man vill ha en kantigare länk eller mer rundad. De skiljer sig ju rätt mycket åt. Vad gäller urverk så hade jag personligen valt quartz före automat när det kommer till Santos.
Såg knappt skillnaden på länken först. Tog en till titt och såg att det var ganska stor skillnad som du säger. Hoppas att jag kan se båda irl innan jag bestämmer mig. I vilket fall som helst tycker jag att båda är sjukt snygga!
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Såg knappt skillnaden på länken först. Tog en till titt och såg att det var ganska stor skillnad som du säger. Hoppas att jag kan se båda irl innan jag bestämmer mig. I vilket fall som helst tycker jag att båda är sjukt snygga!
Pröva dig fram och fundera på vad du föredrar. Har själv bara ägt Galbee. Trevlig och prisvärd där jag bara ser fördelar med quartz. Däremot måste jag erkänna att jag tycker att länken är schystare på Carree. Nästa Cartier blir sannolikt en Carree. Kan dock vara lite vanskligt att hitta ex i riktigt bra skick men att döma av posterna i tråden så finns det flera riktigt fina ex på forumet.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Dels så är jag inte särskilt intresserad av urverk, det är i regel inte urverket som lockar när jag köper klockor. Sedan är det väl ett vanligt ETA-verk i Carree? För mig är Santos förknippad med grym design, inte grymt urverk. Av dessa skäl föredrar jag quartz då de dessutom känns mer prisvärda och är billigare att serva.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Dels så är jag inte särskilt intresserad av urverk, det är i regel inte urverket som lockar när jag köper klockor. Sedan är det väl ett vanligt ETA-verk i Carree? För mig är Santos förknippad med grym design, inte grymt urverk. Av dessa skäl föredrar jag quartz då de dessutom känns mer prisvärda och är billigare att serva.
Jag föredrog Galbée då jag varvar mellan olika klockor och det är skönt att slippa ställa tid och datum. Men designen på Carree är klart bättre tycker jag!
 
Topp