• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Jag måste verkligen byta band
6D6E89E4-70F8-47FE-AB06-5A28D463BE65.jpeg

Tips?
Jag har beställt via läderslöjdare istället för att gå efter de större märkena.

Här är en ryss jag köpt två band av som jag är nöjd med. Erbjuder sköna sommarfärger till facila priser. Måttanpassar och går efter egna önskningar utan extra kostnad också (för min del vartfall)
8E73216C-7F90-4C26-9759-92CE6843CB0B.png
212D70AA-805A-4E14-97F8-76415BD0AF08.png
79DA72E8-0D7C-4464-8BE3-5C64FE2C1B59.png

/e
Glömde länka…
https://etsy.me/3fLyuTP

Senast ändrad:
Läckert! Tack för tipset😁
Hoppas du hittar något du gillar. Finns ju ett dussintals skickliga slöjdare på Etsy så bara söka runt.

Min erfarenhet av leveranstid från ryssen har varit runt drygt 3-4 veckor från att banden börjat tillverkas.. Här är mitt senaste i 16/16mm och ”boxed” stitching. Glömde fråga efter att få matchande tråd så det ska färgas på något vis. Typ 500kr fraktat
7E0F089A-5AA9-4899-9287-6B86A44B9878.jpeg

En Louis för den intresserade att spana närmare på kanske: https://auktion.kronofogden.se/auk/w.object?inC=KFM&inA=20210519_1141&inO=50
Är safiren knubbigare på dessa äldre Louis?

Det där är dammodellen så kronan ser nog större ut till dem.
Hur funkar det egentligenmed att buda hos kronofogden?
vad jag förstår tillkommer det inga fler avgifter än endast den klubbade summan?
Och vad skulle hända om den inte är äkta?

Jo jag läste det, men kan man verkligen svära sig fri så enkelt från att sälja en förfalskad klocka?
Verkar så. Har läst flera gånger om köpare som gått i den ”fällan”. Såldes en Daytona för några år sedan med icke original delar som det skrevs en del om. Skrevs en del om det här på KS, och även Aftonbladet mm. Gäller att undersöka ordentligt innan köp.
Tycker hela grejen med "äkthet garanteras inte" är weird. Det är olagligt att sälja varumärkesförfalskningar, borde väl gå att returnera utan bekymmer?
Jag håller helt klart med. Rimmar dåligt med statlig myndighet, enligt mig. Men men, kronkalles regler helt enkelt! Och ja, det kanske går? Distansavtal eller liknande bör väl finnas? Står säkert om man lusläser villkoren.

F11E3E29-83BB-4F3F-8CC3-3E9E9D74DA4A.jpeg
Behöver värderingshjälp. Sambons must ska säljas för att (förhoppningsvis) bytas upp mot en Panthère. Manuell rackare, ingen historik, inga genomnötningar på pläteringen. Originalkvitto från Zürich om man gillar sånt. Vad är ett rimligt pris?
Nu när rackaren ovan är såld har jag intensifierat jakten på en Panthère eller Santos Demoiselle. Har kollat Chrono24 men tycker bara jag hittar exemplar som är för dyra och/eller i dåligt skick. Kryllar ju inte direkt av dom här på KS (där jag i ärlighetens namn helst gör affär). Några tips på kanaler jag borde ha koll på?

Nu när rackaren ovan är såld har jag intensifierat jakten på en Panthère eller Santos Demoiselle. Har kollat Chrono24 men tycker bara jag hittar exemplar som är för dyra och/eller i dåligt skick. Kryllar ju inte direkt av dom här på KS (där jag i ärlighetens namn helst gör affär). Några tips på kanaler jag borde ha koll på?
Letade en vettig Panthére rätt länge men hittade nog bara 1 som jag tyckte var ok prissatt för sitt skick - dock var jag för långsam för att köpa! Inga superbra tips med sett flera Cartier på någon Italiensk Chrono24-liknande som heter Vestiarie Collective

Är på jakt efter en 29mm Santos i stål och såg den här nyligen komma upp på Chrono24, men är det bara mina ögon eller har tavlan hamnat snett? Konstigt då de påstår service i 2021. I värsta fall hur dyrt hade det varit att rätta till, i övrigt är det ett av de finare exemplaren jag lyckats hitta för priset. Tacksam för hjälp!

Är på jakt efter en 29mm Santos i stål och såg den här nyligen komma upp på Chrono24, men är det bara mina ögon eller har tavlan hamnat snett? Konstigt då de påstår service i 2021. I värsta fall hur dyrt hade det varit att rätta till, i övrigt är det ett av de finare exemplaren jag lyckats hitta för priset. Tacksam för hjälp!

Kan vara så att tavelpelaren har gått av. Då behöver du byta tavlan

Har en Santos från 90-tal som slutat gå som den ska. Verkar vara problem med att den inte drar upp sig som den ska och balanseringen tror jag. Då till min fråga, är det enda rätta att lämna in till Cartier på service eller har någon ett tips en duktig urmakare i centrala Stockholm som kan fixa till det?

Har en Santos från 90-tal som slutat gå som den ska. Verkar vara problem med att den inte drar upp sig som den ska och balanseringen tror jag. Då till min fråga, är det enda rätta att lämna in till Cartier på service eller har någon ett tips en duktig urmakare i centrala Stockholm som kan fixa till det?
Tycker du kan lämna till Cartier på Smålandsgatan, hör dock med dem när deras urmakare går på semester. Annars finns ju Nymans Ur. Finns säkert andra urmakare som kan serva verket, typ Farfars klocka eller ABC Werner (duktiga på vintage). Antar att det är ett eta?

Tycker du kan lämna till Cartier på Smålandsgatan, hör dock med dem när deras urmakare går på semester. Annars finns ju Nymans Ur. Finns säkert andra urmakare som kan serva verket, typ Farfars klocka eller ABC Werner (duktiga på vintage). Antar att det är ett eta?
Ja det kanske är bäst, var lite missnöjd sist jag lämnade in min Tank must (i deras butik på Bond st dock) då dom bytte ut kronan till den större och mer detaljerade. Gör mig inget nu och tycker det är snyggare men jag tycker att man bör kontakta kunden innan man gör en sån ändring. Sen har ju kostanden för service sprungit iväg på några år, verkar i princip ha tredubblats men kanske är dyrare att lämna in här i Sverige än i UK.

Är inte helt hundra på om det är ett ETA men antar nästan det.

Min erfarenhet är att Nymans är klart dyrare på service och sämre på kommunikation än Cartierbutiken.

Tillbaka
Topp