• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

0E526FE0-C21E-4B68-A474-85A973C5EE18.jpeg
8962FD37-6C66-404B-AB5C-DC11DD2485D0.jpeg

Har aldrig ägt en Cartier men när jag läste denna review på Hodinkee om deras kommande Tank Must SolarBeat så blev jag riktigt sugen.
Någon mer som funderat kring denna ?
Känns lite lökigt och onödigt med fruktband som ser ut som läder och verk som sparar ett eller två batteri? Tycker även de är för lika ädelmetallsmodellerna. Gör ju dock inte klockan sämre.

Den som söker den finner. Det verkar som att reserven är 2 dagar. Men det finns något filosofiskt intressant med avslutningen i stycket nedan, håller nog med i viss mån.

”The ‘Tank SolarBeat’ is different in that respect. The watch runs on sun/light energy, and that must be available on a regular basis. In other words, if the watch is worn continuously, under the sleeve of a sweater or jacket, or it is stowed away in a dark safe, the timepiece will stop at some point, as its maximum power reserve (to be in the dark) is only two days. The openings in the dial, that form the Roman numerals, need to be exposed to light on a regular basis to convert it into energy. And that’s exactly what I like about the watch. It makes the ‘SolarBeat’ Tank not a dead thing as it still needs some care, to give it the opportunity to absorb light. For me, that makes the difference. The watch is always ready, as long as you take care of it a little as you do with your mechanical watch. This makes the ‘SolarBeat’ feel much closer to a mechanical Tank watch than a quartz version.”

Känns lite lökigt och onödigt med fruktband som ser ut som läder och verk som sparar ett eller två batteri? Tycker även de är för lika ädelmetallsmodellerna. Gör ju dock inte klockan sämre.
Nåväl, något lökig story håller jag med om men färgskalan med lite palett-blått/grönt mot boetten i stål gillar jag. Även de lånade bilderna ovan med blå band är imo riktigt bra.

För mig är just likheten med ädelmetallsmodellerna det som gör den intressant, skillnader finns det gott om men samtidigt en tydlig röd tråd från dess historia.

Nåväl, något lökig story håller jag med om men färgskalan med lite palett-blått/grönt mot boetten i stål gillar jag. Även de lånade bilderna ovan med blå band är imo riktigt bra.

För mig är just likheten med ädelmetallsmodellerna det som gör den intressant, skillnader finns det gott om men samtidigt en tydlig röd tråd från dess historia.
Röd tråd? Ser ingen designskillnad alls, det är lite fattigt från deras designavdelning.

Röd tråd? Ser ingen designskillnad alls, det är lite fattigt från deras designavdelning.
Det finns en del skillnader som sticker ut, t ex tavlan och skillnaderna i indexen gör mycket av hur den upplevs på handleden. Men visst är boettformen densamma men det är just det jag gillar och att de använder den klassiska designen i vissa element (röda tråden) medan andra är helt nya och innovativa.

Det finns en del skillnader som sticker ut, t ex tavlan och skillnaderna i indexen gör mycket av hur den upplevs på handleden. Men visst är boettformen densamma men det är just det jag gillar och att de använder den klassiska designen i vissa element (röda tråden) medan andra är helt nya och innovativa.
Jag noterat iaf inget som sticker ut, LC har ju haft sina små skillnader genom åren. Gör som sagt inte ståltanken sämre men är lite besviken ändå.

Förstår din poäng.

Snöade in mig på lite andra nyheter som inte fått samma fokus (än…), tappar hakan men apropå design är det otroligt hur de lyckas gång på gång.
D157040A-78F6-429A-904C-DA16788D9085.jpeg
3E282525-878D-4FEA-BA92-047E6E6A3501.jpeg
Bara kopia på gammalt, säkert lite för stor som de brukar vara. Cartier förr var dock magiskt. Senare åren imponerar de inte på mig.

Den som söker den finner. Det verkar som att reserven är 2 dagar. Men det finns något filosofiskt intressant med avslutningen i stycket nedan, håller nog med i viss mån.

”The ‘Tank SolarBeat’ is different in that respect. The watch runs on sun/light energy, and that must be available on a regular basis. In other words, if the watch is worn continuously, under the sleeve of a sweater or jacket, or it is stowed away in a dark safe, the timepiece will stop at some point, as its maximum power reserve (to be in the dark) is only two days. The openings in the dial, that form the Roman numerals, need to be exposed to light on a regular basis to convert it into energy. And that’s exactly what I like about the watch. It makes the ‘SolarBeat’ Tank not a dead thing as it still needs some care, to give it the opportunity to absorb light. For me, that makes the difference. The watch is always ready, as long as you take care of it a little as you do with your mechanical watch. This makes the ‘SolarBeat’ feel much closer to a mechanical Tank watch than a quartz version.”
Det var lite överraskande, jag hade fått för mig att den hade ett vanligt laddbart batteri så den skulle klara typ 3 år utan sol (tyckte det lät så när jag pratade med urmakaren i Cartier butiken), men det kan ha varit en missuppfattning från mig då.

Har aldrig ägt en Cartier men när jag läste denna review på Hodinkee om deras kommande Tank Must SolarBeat så blev jag riktigt sugen.
Någon mer som funderat kring denna ?
Funderat på den ända sen de presenterade den tidigare i år. I övrigt är det inget av Cartiers utbud som direkt intresserat mig, men utseendet, funktionen och priset tillsammans gör det ju verkligen lockande. Kan tänka mig mycket annat jag hellre skulle vilja ha för priset av t.ex en Tank LC, men för under 30' är det något annat.

Det var lite överraskande, jag hade fått för mig att den hade ett vanligt laddbart batteri så den skulle klara typ 3 år utan sol (tyckte det lät så när jag pratade med urmakaren i Cartier butiken), men det kan ha varit en missuppfattning från mig då.
Det var ungefär så jag trodde också, får kolla detta när den kommer in i butik. Det blir ändå viktigt eftersom man annars undrar hur lång tid ”med ljus” som behövs för att den ska börja gå igen. 👍

Finns det ingen som gör mesh eller rislänkar som forsätter hela vägen över "ändlänksröret" likt det @Aurum har på sin Santos längre?
Lite småsugen på att testa den nya Dumonten med en sån länk.

Ingen som testat nya 27mm Panthere? Funderar på om den bärs som min Dumont eller om den blir pytte. Ser ut att ha mindre tavla.

520A930C-DCE2-44D1-AC25-BD63B0C3B605.jpeg

Vansinnigt svår att fota, och den får repor av att man tittar på den. Hur är det med din @johpe? Är den en repmagnet?
Ja brukar alltid bli en massa reflektioner i glaset när man försöker fota.

Men du ser ut att ha klarat av att skydda glasringen rätt bra iaf...

Jag har hittills bara "fin-burit" min, typ på restaurang eller middagar eller sväng på stan/drink och då under en skjortmanchett så har klarat det skapligt so far (men ändå lyckats få 2 pyttesmå hairlines). Alla reviews brukar ju benämna den som en scratch magnet så det visste jag innan köp o misstänker att det kommer bli mycket mer när jobbet drar igång efter semestern.

Tillbaka
Topp