• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Har också hört att de oftast är billigare. Och alltid har bättre service.

Kan bara instämma med er andra. Grejen är att butiken är en del av själva Richemont Luxury Group medan AD är mellanhänder. När man lämnar in sin klocka på service hos en AD som inte har ett eget verksatd för märket/modellen och uret ska skickas till en hub så far AD ett visst arvode från RLG för hanteringen av ärendet. Detta är inbakad i kostnadsförslaget som man får. Men jag och säkert många andra har upplevt att vissa AD lägger på en slant utöver det som är servicekostnaden från RLG. Därför blir det billigare hos Cartierbutiken antar jag. Sedan är Jenny, deras urmakare, kvalificerad att serva många modeller på hemmaplan vilket också bidrar till en lägre kostnad.

Senast ändrad:
Har försökt hitta info om lug width på denna modell utan framgång. Någon som har koll på detta?
E4A8BB1B-DA27-4BBD-85C1-186D31F480B9.png
Har också försökt hitta samma info men på Small modellen så jag ringde Cartier idag och frågade. De skulle höra av sig via email då de inte visste själva :)

Fråga till er med nya Santos medium/large på länk:

Går låset någonsin upp när ni spänner handleden?
QuickSwitch låsen uppe vid luggarna? Eller själva butteryfly clasp spännet på armbandet? (iofs svar: nej. oavsett vilket lås du menar, men jag har läst att ngn haft ngt problem med det på ngt annat forum, men lite oklart om han då hade ett äkta OEM lås)

QuickSwitch låsen uppe vid luggarna? Eller själva butteryfly clasp spännet på armbandet? (iofs svar: nej. oavsett vilket lås du menar, men jag har läst att ngn haft ngt problem med det på ngt annat forum, men lite oklart om han då hade ett äkta OEM lås)

Tänkte själva viklåset.
Tack, ska söka lite!

Kan bara instämma med er andra. Grejen är att butiken är ju en del av själva Richemont Luxury Group medan AD är mellanhänder. När man lämnar in sin klocka på service hos en AD som inte har ett eget verksatd för märket/modellen och uret ska skickas till en hub så far AD ett visst arvode från RLG för hanteringen av ärendedt. Detta är inbakad i kostnadsförslaget som man får. Men jag och säkert många andra har upplevt att vissa AD lägger på en slant utöver det som är servicekostnaden från RLG. Därför blir det billigare hos Cartierbutiken antar jag. Sedan är Jenny, deras urmakare, kvalificerad att serva många modeller på hemmaplan vilket också bidrar till en lägre kostnad.
Jenny är grym!

Hallå hörni!
Vad ska man ha för bredd på bandet till denna?

Tank, Cal 90, Boett nr. 70031/590005, unisex, 23,5 x 23 (30,5) mm, förgyllt silver (delvis bortnött), quartz, mineralglas, läderband, viklås i doublé, ca 1990.

Hallå hörni!
Vad ska man ha för bredd på bandet till denna?

Tank, Cal 90, Boett nr. 70031/590005, unisex, 23,5 x 23 (30,5) mm, förgyllt silver (delvis bortnött), quartz, mineralglas, läderband, viklås i doublé, ca 1990.
17mm. Kör lite tandkräm om du vill få bort missfärgningarna

Omöjligt att svara på tyvärr. Kanske är där tavelpelarna sitter och de som blivit inpressade?
Svårt att säga om det kan ha med tavelpelarna att göra.. Jag har för lite erfarenhet av vilka problem som kan uppstå om det blir inpressade

Aahh det är omöjligt att svara på utan en kirurgiskt ingrepp. Har bokat en titthålsoperation på fredag :)

Tack för input!

Svårt att säga om det kan ha med tavelpelarna att göra.. Jag har för lite erfarenhet av vilka problem som kan uppstå om det blir inpressade

Aahh det är omöjligt att svara på utan en kirurgiskt ingrepp. Har bokat en titthålsoperation på fredag :)

Tack för input!
Googlar man verksnumret (eta) så kan man se var pinnarna sitter på tavlorna. Är det på samma ställe som dessa små defekter lär det ha med dem att göra.

Folk är väl rädda att ha lite slack så man tightar till klockan och får dra ihop den med spännband bara för att få den på plats.

Enligt forumet så ska en klocka sitta tightare än en korsett.
Min handled växer inte så mycket så att det skulle sprätta upp lås på klocka bara jag spänner handleden.

När handen blir blå, då sitter klockan lagom tight enligt KS-norm

Folk är väl rädda att ha lite slack så man tightar till klockan och får dra ihop den med spännband bara för att få den på plats.

Min handled växer inte så mycket så att det skulle sprätta upp lås på klocka bara jag spänner handleden.

Har inte sett någon blå hand hittills på KS.

För on topic: Precis fått reda på att Cartier-klockan jag beställt åt sambon finns att hämta 🥳

Har inte sett någon blå hand hittills på KS.

För on topic: Precis fått reda på att Cartier-klockan jag beställt åt sambon finns att hämta 🥳

Nejdå, det var en överdrift.
Men klockan bör sitta rejält tight om låset flippar upp när man spänner handleden om man nu inte har enorma muskler där.
Han kanske är rädd att få en pekpinne över bilhandlarhäng.

Är det inte jobbigt att vara så himla sur hela tiden?

Är det inte jobbigt att vara så himla sur hela tiden?

Nej, inte alls. Jag är född sådan så jag går på autopilot.
Själv undrar jag hur långt folk sträcker sig för att passa in. Det måste väl vara jobbigt.
Folk vågar inte köpa en klocka för den kanske är för stor, folk vågar inte ha lite slack på länken för att man har hört att allt ska sitta riktigt tight.
Man får en känsla av att allt går "in absurdum", men det är iofs vanligt när man nördar ner sig.
Får vi bara de rätta folket att köra med bilhandlarhäng och 47mm så ska vi snart se när forumet svänger. Folk kommer att köpa extra länkbitar till överpriser.

Själv provade jag en Santos Medium. Det kändes inte direkt som att jag hade behövt plocka bort en enda länk på den och då har jag inga jättehandleder.
Jag hoppas nästan att man får med extralänkar vid köp, då en medium Santos skulle bli väldigt tight runt många handleder.

Hysteri åt alla håll.
Ser man en bild på någon med klocka så kommenteras det allt för ofta om storlek eller bilhandlarhäng. Det känns som att folk dessutom riktigt gör allt för att inte hamna i gruppen "för stor" och "bilhandlare".

Nej, inte alls. Jag är född sådan så jag går på autopilot.
Själv undrar jag hur långt folk sträcker sig för att passa in. Det måste väl vara jobbigt.
Folk vågar inte köpa en klocka för den kanske är för stor, folk vågar inte ha lite slack på länken för att man har hört att allt ska sitta riktigt tight.
Man får en känsla av att allt går "in absurdum", men det är iofs vanligt när man nördar ner sig.
Får vi bara de rätta folket att köra med bilhandlarhäng och 47mm så ska vi snart se när forumet svänger. Folk kommer att köpa extra länkbitar till överpriser.

Själv provade jag en Santos Medium. Det kändes inte direkt som att jag hade behövt plocka bort en enda länk på den och då har jag inga jättehandleder.
Jag hoppas nästan att man får med extralänkar vid köp, då en medium Santos skulle bli väldigt tight runt många handleder.

Hysteri åt alla håll.
Ser man en bild på någon med klocka så kommenteras det allt för ofta om storlek eller bilhandlarhäng. Det känns som att folk dessutom riktigt gör allt för att inte hamna i gruppen "för stor" och "bilhandlare".
Du lever i en parallell verklighet, normen är snarare 42+ mm och för lös länk. Här i tråden råder däremot en annan stil, inte helt oväntat. Finns inget att bråka om så lämna gärna denna tråd med den släckta facklan.

Går låset upp utan yttre påverkan är det i nästan alla fall att klockan har defekt lås eller att den sitter för nära handen. Ofta en blandning av dessa två.

Tillbaka
Topp