• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Admm

KS Explorers Club
Tackar! Kan det va en 96054 tro. Minns inte riktigt. Ultratunna f.piguet verket och Paris tavla.
Tack så mycket!
Väldigt novis på Cartier, men har iallafall konstaterat att det finns två olika kronor? Den som du har och den mer kantiga.
Edit: Till Dumont alltså.
 
Senast ändrad:

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Den optimala båtklockan?
9EA63240-3FC4-4D98-B32A-996BAB4C6A9C.jpeg
 

pajje84

Omega
Den glasringen? Isf var någon full på jobbet.
Vet inte hur skarpt och NOS folk vill ha det men kanter mjuknar väl en del av att klockan kan ha använts i ~30 år. Jag tycker inte den här ser polerad ut, men jag kanske har ett otränat öga på Santos. Skruvarna på länken är blanka medan länken är borstad etc.

Men kan va otränat öga helt enkelt.
 

Bilagor

  • 3FE28ADE-7387-4D05-8DE8-C2BC138C4519.jpeg
    3FE28ADE-7387-4D05-8DE8-C2BC138C4519.jpeg
    176 KB · Visningar: 19
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet inte hur skarpt och NOS folk vill ha det men kanter mjuknar väl en del av att klockan kan ha använts i ~30 år. Jag tycker inte den här ser polerad ut, men jag kanske har ett otränat öga på Santos. Skruvarna på länken är blanka medan länken är borstad etc.

Men kan va otränat öga helt enkelt.
Visst blir de mjukare, men inte så mjuka. Själva kanterna kan bli runda men då är de repor i dem. Runt skruvar blir de aldrig runda. Då man inte kan polera länken på dessa carree nöjde man sig nog oftast med glasringen.
 

kime

Omega
Hej, går tankarna att slå till på en guldig eller tvåtons Cartier till flickvännen. Helst quartz.
Prisklass gärna runt 20, men kan vara något flexibel. Hon har små handleder, så något mindre är att föredra.

Vilka modeller skulle ni rekommendera? Och är det möjligt att komplettera med en after market-länk i guld (mesh eller annat)?

Tack på förhand!
 

martaSM30

Audemars
Hej, går tankarna att slå till på en guldig eller tvåtons Cartier till flickvännen. Helst quartz.
Prisklass gärna runt 20, men kan vara något flexibel. Hon har små handleder, så något mindre är att föredra.

Vilka modeller skulle ni rekommendera? Och är det möjligt att komplettera med en after market-länk i guld (mesh eller annat)?

Tack på förhand!
Såg precis denna:
Ser ut att vara i fint skick
 

gurki

Omega
2-Faktor
Vet inte hur skarpt och NOS folk vill ha det men kanter mjuknar väl en del av att klockan kan ha använts i ~30 år. Jag tycker inte den här ser polerad ut, men jag kanske har ett otränat öga på Santos. Skruvarna på länken är blanka medan länken är borstad etc.

Men kan va otränat öga helt enkelt.
Boett + Glasring är definitivt polerade. Glasringen skall vara mer kantig och inte så rundad i hörnen. Samma med boett, man ser rätt tydligt att den är polerad om man kollar på ”crown guards”. Svårt att uttala sig om länken på bilderna men den ser OK ut..
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Hej, går tankarna att slå till på en guldig eller tvåtons Cartier till flickvännen. Helst quartz.
Prisklass gärna runt 20, men kan vara något flexibel. Hon har små handleder, så något mindre är att föredra.

Vilka modeller skulle ni rekommendera? Och är det möjligt att komplettera med en after market-länk i guld (mesh eller annat)?

Tack på förhand!
Vad sägs om den äldre, lilla 24mm Santosen utan datum?

Då får du tvåton, länk, quartz.

Har dock ingen aning om prisbilden på dessa, men kanske går att hitta för runt 20?
 

Salve

Breitling
Hej,
Mellan 6/7 har jag Panthern en liten rost fläck.
Har någon ett tips på vart jag kan göra en
”dial refurbishment” - fördelaktigt inom Europa?
Alt annat tips?
Salve
 

Bilagor

  • 47D32B91-A240-423C-98E8-914B4F75159F.jpeg
    47D32B91-A240-423C-98E8-914B4F75159F.jpeg
    509.7 KB · Visningar: 15
Någon som har erfarenhet av Dlugs nubuck-band till Santos M, hiss eller diss?

Nu har de öppnat upp custom-made beställningar igen och jag väljer mellan ljugrått och navy (feedback välkomnas) samt om jag ska köra med deras standardspänne eller anpassad efter OEM claspen.. Tuffa val.. 😊
 
Topp