• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

I väntan med Santos Dumont…
IMG_4134.jpeg

Hej,

Ska resa till Dubai nästa vecka och har funnit en Cartier Santos Galbee 987901 som jag är sugen på att slå till på. Klockan kommer utan box och papper men företaget lämnar ett års garanti. De har varit väldigt tillmötesgående med att svara på frågor kring klockan samt skickat en video.

Min fråga till er som är mer bevandrade i frågan: vad kan man kolla på en Galbee från 90-talet för att säkerställa att den äkta när papper saknas?

Bifogar en lite halvsuddig bild från videon.
40D2DD41-DBAE-4F96-BD50-5B836378A145.png

Kan inte svara på äktheten, men tycker att den ser ganska rund och välpolerad ut på den där bilden. Kan vara bilden som spökar så klart.
Hade hellre siktat på ett annat krispigare exemplar om så är fallet.

Man älskar ju Santos på andras handleder, men när jag själv provade hos AD nyligen (se nedan) så vart jag inte övertygad. Kan visserligen ut en bero på min katthåriga tröja, men ska inte detta ur passa till det mesta? 😏
EFC09E45-5A7A-41DF-B2DB-09A4F5186809.png

Man älskar ju Santos på andras handleder, men när jag själv provade hos AD nyligen (se nedan) så vart jag inte övertygad. Kan visserligen ut en bero på min katthåriga tröja, men ska inte detta ur passa till det mesta? 😏

Känner igen känslan av klockor som funkar på andra inte funkar mig en själv.

Tycker inte den modellen är så bra på handleden, men vad var det som inte passade?

Har nog inte stött på någon hittills som äger Medium Santos som klagar på passformen på handleden, tycker att det är en väldigt lyckad uppdatering designmässigt jämfört med äldre upplagor.
Bezel ser dock ganska repig och trött ut för ett visningsexemplar i butik

Etter noen måneder influencing, så mener madammen at en Tank Must Large (quartz) muligens kan være noe hun vil ha. Jiippii! Hun har Daytona 116520 (hvit urskive) og GS SBGA413 til nå. Rektangulær klokke med romertall er et big move for henne. Nå var det bare å finn en AD hun kan prøve en på håndleddet.

:)

Etter noen måneder influencing, så mener madammen at en Tank Must Large (quartz) muligens kan være noe hun vil ha. Jiippii! Hun har Daytona 116520 (hvit urskive) og GS SBGA413 til nå. Rektangulær klokke med romertall er et big move for henne. Nå var det bare å finn en AD hun kan prøve en på håndleddet.

:)
Det tror jag hon kommer trivas bra med, verkar ha bra smak din madame🙂

Någon som kan dela sina referenser i hur äldre santos (typ Galbée 1566) bärs? Är sugen på att köpa en men rädd att den ska kännas för liten. Hade vart intressant att veta om den till exempel känns väldigt mycket mindre än typ en DJ36 eller ej. Dela gärna era tankar :)

Någon som kan dela sina referenser i hur äldre santos (typ Galbée 1566) bärs? Är sugen på att köpa en men rädd att den ska kännas för liten. Hade vart intressant att veta om den till exempel känns väldigt mycket mindre än typ en DJ36 eller ej. Dela gärna era tankar :)
Finns massor i tråden.

Tack! Klart du ska testa Cartier:)
Tycker att den bärs ungefär som en vintage 34mm Rolex. Den är 29mm och 41mm lugg till lugg.
Santos vs 36mm Rolex
3E857E36-9A75-4BBB-8C6E-9B184FB46699.jpeg

Ska vara 2961:an enligt handlaren (herr/unisex) lug to lug mäter 41mm, bredden (exklusive krona) 29mm och tjockleken verkar vara 9mm på mitt ex. Någon som vet säkert eller har en av samma modell och orkar mäta för jämförelse? Tänker bara så jag inte fått fel, är extremt novis när det kommer till Cartier, bjuder på bild nedan bredvid min datejust 36 (som är ca 44mm lug to lug) :D

1640621602656.png

Instämmer, datumet är så marginellt jmf med många andra sportmodeller som har förstorade datumfönster eller bubbla. Min Santos Galbee i jmf med DJ 36mm och skillnaden på datumfönster.

B312D1EC-48D7-44B0-B976-5D8A7E2B13E3.jpeg

Ingen DJ, men liknande storlek i form av 1803 på läder samt en 29mm Galbée för jämförelse. Rund 16cm handled på bilden.
IMG_6203.jpeg
IMG_7714.jpeg

Jag kände samma sak! Köpte en Galbée XL och är sjukt nöjd (om det kan vara ett alternativ?)

Mindre än DJ 36 men bärs mer som ett armband/smycke. Mer lik OP 34 isf.

Det är ju en annan typ av klocka. Tycker den ska kännas mindre än DJ. Det passar formspråket. Jag som gillar DJ gillar Galbee och Carree i 29 mm. Om du gillar 40 - 42 mm klockor i normala fall kanske Galbee XL passar dig bättre.
Fattar. Håller helt med om att det passar formspråket. Gillar äldre djs och klockor under 40 generellt. Får helt enkelt se till att prova en Santos innan jag köper en👍🏻 den ser ju grym ut varje gång man ser den på andras handleder men man vet aldrig hur den ser ut på sig själv..

Tillbaka
Topp