• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

urdjur

Omega
Min nya PPPP tittar till tomatplantorna.
20200403_144346.jpg
(söker originalkrona)
 

Fadershan

Patek
Min nya PPPP tittar till tomatplantorna.
20200403_144346.jpg
(söker originalkrona)
Mycket fin, grattis! Den skulle göra sig ön bättre på gf-länken imo även fast jag älskar bandvagnen du har på :) kronan till denna finns på alla äldre ds pch återfinns faktiskt på några andra modeller oxå. Enklast är kanske köpa något skrotex eller lot!
 

Fadershan

Patek
Bättre så här då?
20200404_102929.jpg

Visste inte att samma krona finns på flera modeller, det underlättar ju sökandet. Vet du vilka andra modeller som har samma krona?
Fantastiskt bra!! :)

Nja inte supersäker på att det underlättar så mkt för det är inte många. Denna har t.ex. det, se bild. Jag skulle satsat på att köpa en löst eller en gammal ds-häck!
IMG_20200331_194003.jpg
 

ittam

Audemars
Kanske inte rätt tråd att söka delar, men tror chansen är störst här:)
Jagar en krona till denna guld på stål DS.
AD0B3AB7-6493-48DB-B1CE-82D1AE8DE96C.jpeg
 

Fadershan

Patek
Är ju en PP så då får man leva med lite skavanker;)
Edit: ser vid närmare koll att den inte är Pat Pend:(
Men grattis !!

Haha. Klart den har skavanker, är ju redigt använd. Går att leva med.
Så då har jag "räddat" denna. Allt är tvättat, plexit polerat, relumad, verket servat och delvis rost sanerat från rostiga verkhållare+skruv. Kostade mig lite med ny krona, ny bom och ny sekundvisare men tkr den blev fin.
IMG_20200404_210924.jpg
IMG_20200404_190148.jpg
IMG_20200404_211530.jpg
 

ConElPueblo

Panerai
Mycket fin, grattis! Den skulle göra sig ön bättre på gf-länken imo även fast jag älskar bandvagnen du har på :) kronan till denna finns på alla äldre ds pch återfinns faktiskt på några andra modeller oxå. Enklast är kanske köpa något skrotex eller lot!

Har du selv prøvet at skifte mellem DS og ikke-DS kroner? Jeg har prøvet at ellers identiske kroner ikke passede pga. kronrørdiameteren var forskellig.
 

Fadershan

Patek
Har du selv prøvet at skifte mellem DS og ikke-DS kroner? Jeg har prøvet at ellers identiske kroner ikke passede pga. kronrørdiameteren var forskellig.
Jaha nä faktiskt inte utan bara tagit från ds till ds. Ska prova den andra jag har för att se men då är det säkert som du säger olika storlek på bomdiametern. Då får jag tillfälligt ta tbx om kronor på icke-ds och hålla mig kvar till tipset att handla skrot ds! :)
 

Fadershan

Patek
Krispig DS på provisoriskt band, tack för affären @bombadill ! Tar gärna emot tips på passande läder, något vintage-aktigt kanske? Eller kräver den något stramare?
20200412_115108.jpg
Tjusig! En senare DS precis innan DS-2. Jag har mest länk på mina DSar men ett snyggt vintageläder e ju schysst såklart!
På den senaste piepanen jag "räddade" från Tratten så satte jag ett grisläder. Men din är lite annorlunda/nyare och ett modernare typ av läder funkar bättre såsom det svarta du har.
IMG_20200405_133949_247.jpg
 

Fadershan

Patek
Första gamDS för mig! Får väl erkänna att jag har väldigt dålig koll på dessa men tror den är ok samt väldigt fin! Väldigt härlig känsla på armen. Nu blir det väl till och leta fler..... :pompus:

Screenshot_20200417-195247.png
Det räcker gott med en, behöver inte leta fler! ;) Den där var jättefin. Caset och kronan är ett senare men tavla och visare ser ngt äldre ut.
 

Berling

Cartier
Det räcker gott med en, behöver inte leta fler! ;) Den där var jättefin. Caset och kronan är ett senare men tavla och visare ser ngt äldre ut.

Tack för info. Hur menar du med äldre tavla? Som i att klockan är ett litet ihopplock? Som sagt, obefintlig koll på dessa annat än att jag tycker de är vackra:). Serien på baksidan säger 67... Så född typ 68 enligt certinas register? Manuellt 2566 och T swiss märkt tavla.
 

ittam

Audemars
Första gamDS för mig! Får väl erkänna att jag har väldigt dålig koll på dessa men tror den är ok samt väldigt fin! Väldigt härlig känsla på armen. Nu blir det väl till och leta fler..... :pompus:

Screenshot_20200417-195247.png

Det räcker gott med en, behöver inte leta fler! ;) Den där var jättefin. Caset och kronan är ett senare men tavla och visare ser ngt äldre ut.

Håller med Fadershan, det räcker gott med en:D
Härlig klocka du fått fatt i Berling:)
 

Fadershan

Patek
Tack för info. Hur menar du med äldre tavla? Som i att klockan är ett litet ihopplock? Som sagt, obefintlig koll på dessa annat än att jag tycker de är vackra:). Serien på baksidan säger 67... Så född typ 68 enligt certinas register? Manuellt 2566 och T swiss märkt tavla.
Nä jag tror säkert den e ok! Det är ändå ingen som kan säga med säkerhet i detta fall. Den där e sjukt ovanlig iom 25-66. Det märkliga med det är att ds bytte ut 25-36 redan typ 60/61 så 25-66 bör ha suttit i massor manuella nodates men de är superovanliga skulle jag säga. I normala fall har de olika reffarna fått uppgraderingar i case, tavla, visare, krona så att säga under åren 59-68. Om denna är ok så har den i princip ärvt sin stil genom refen och intw fått nya flashiga visare. Det är så sjukt mkt oklart med Certina och DS när det kommer till sånt här. Är det ref 5101-013?
 

Berling

Cartier
Nä jag tror säkert den e ok! Det är ändå ingen som kan säga med säkerhet i detta fall. Den där e sjukt ovanlig iom 25-66. Det märkliga med det är att ds bytte ut 25-36 redan typ 60/61 så 25-66 bör ha suttit i massor manuella nodates men de är superovanliga skulle jag säga. I normala fall har de olika reffarna fått uppgraderingar i case, tavla, visare, krona så att säga under åren 59-68. Om denna är ok så har den i princip ärvt sin stil genom refen och intw fått nya flashiga visare. Det är så sjukt mkt oklart med Certina och DS när det kommer till sånt här. Är det ref 5101-013?

Ungefär som mycket annat gammalt mög, typ Omega. Galet många kombinationer och mycket är legit men en kan långt ifrån alltid veta säkert, men dra sannolikheter :cool:. Det är 5201-013. Tack för info, alltid kul att ge sig in i nya klockuniversum.
 

Pictor

Audemars
A010C0EB-7E92-482E-9DA5-525F17DB43EB.jpeg
Köpte denna DS av en äldre gentleman, som köpte den ny. Kronan är lös, men i övrigt ska den gå bra, skavd på tavlan och risigt plexi. Undrar om jag ska repa den eller sälja som reservdelar..
 
Topp