• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Psykel

Patek
Då kom den hem! Verkar ticka på bra. Dock ingen originalkrona, lite trög att ställa tiden samt att minutvisaren visar kvart i när timvisaren är på hel timme. Det sista borde väl vara rätt lätt fixat genom att plocka av visarna och sätta tillbaks dom på prick tolv?
Nöjd överlag, och kom dessutom på en halvkul länk!
IMG_5230.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Ibland är de tyvärr bortom räddning och smulas sönder.

När man skall få ut urverket så är det enklast om man sätter en skruvmejsel i verkhållaren där kronans bom går genom för det är den enda delen som man kan bända upp utan att böja verkhållarens kant och när man fått upp den en bit kan man försiktigt börja dra upp gummiringen.
 

Psykel

Patek
Ibland är de tyvärr bortom räddning och smulas sönder.

När man skall få ut urverket så är det enklast om man sätter en skruvmejsel i verkhållaren där kronans bom går genom för det är den enda delen som man kan bända upp utan att böja verkhållarens kant och när man fått upp den en bit kan man försiktigt börja dra upp gummiringen.
Alright, tack för infon! Får öppna och inspektera. Har haft oflyt med boettlock som sitter fast dom senaste köpen, så vi får se hur det går! :D
Edit: Fick upp den! Petade lite på gummiringen med mitt bandverktyg och den känns iallafall inte torr. Ganska gummiaktig, faktiskt. Så den ska väl vara i okej skick.
Edit 2: Baklockspackningen behöver nog bytas, dock. Har fingrarna fulla av svart gegga nu...
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Ja svart råolja ser det ut som och helt hopplöst svårt att få bort ibland. Har en fin Omega f300 som är full av det. :(
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja svart råolja ser det ut som och helt hopplöst svårt att få bort ibland. Har en fin Omega f300 som är full av det. :(
Löses med bensin, men då ska ju verk och glas ut först. Kan ju bli lite jobbigt då jag antar att din f300 har mineralglas och då behöver en ny packning. Du kan ju försöka torka med en trasa med bensin och ta bort det värsta?
 

Martin Lovasz

Audemars
Löses med bensin, men då ska ju verk och glas ut först. Kan ju bli lite jobbigt då jag antar att din f300 har mineralglas och då behöver en ny packning. Du kan ju försöka torka med en trasa med bensin och ta bort det värsta?
Den måste legat varmt för hela urverket är in geggat med det så en lång och plågsam process och så måste jag lära mig laga stämgafflare samtidigt.
 

Psykel

Patek
Min är iallafall bara runt locket och motsvarande plats i boetten. Så borde väl kanske vara lite lättare att få bort därifrån.
En del fix, men det blir ett kul projekt! Kommer nog bli riktigt bra när den är klar!
Dessutom fick jag den för en bra bit mindre än vad den är värd trots fix. Och hittills har den tappat ca 1 sek på 4 timmar, så den går bra!
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ja då landade min helt klart favoritklocka lådan !
Tyvärr va tavlan dålig, men det sjukt repiga originalglaset gör ju inte saken bättre ;)
Helt ärligt skiter jag för en gång skull i tavlans skick, hellre dålig tavla än ingen klocka alls.
Denna modellen är bara att köpa utan att tveka om man gillar certina, förmodligen får ni aldrig ens chansen :)
IMG_0634.JPG

IMG_0636.JPG

Gött originalplexi , orört om man säger så..
IMG_0622.JPG

Standard Ds omkrets , 36mm utan krona
38mm ink krona
Dock 14,5 mm tjock , vet ej vanliga ds tjockleken
IMG_0637.JPG

IMG_0638.JPG

IMG_0640.JPG

Original Ds länk , mycket gammalt mös fick man med på denna länken haha
IMG_0641.JPG

IMG_0642.JPG

Sköldpaddebak ! ( de enda på klockan som va i bra skick :happyhappy: )
IMG_0623.JPG

Insidan orörd , verket ser orört ut ....
Därav mycket mös och servicebehov.
Men först ligger magnetskyddet och skyddar allt
IMG_0624.JPG

Härlig packning ! , den ska va knallgul :rolleyes:

Insidan av baklocket
IMG_0625.JPG


Urverket automatiskt cal 24-651
IMG_0626.JPG

IMG_0627.JPG

IMG_0628.JPG

Nu ska den in på service så fort som möjligt och få lite kärlek , även plexiputsning !
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Ja då landade min helt klart favoritklocka lådan !
Tyvärr va tavlan dålig, men det sjukt repiga originalglaset gör ju inte saken bättre ;)
Helt ärligt skiter jag för en gång skull i tavlans skick, hellre dålig tavla än ingen klocka alls.
Denna modellen är bara att köpa utan att tveka om man gillar certina, förmodligen får ni aldrig ens chansen :)
IMG_0634.JPG

IMG_0636.JPG

Gött originalplexi , orört om man säger så..
IMG_0622.JPG

Standard Ds omkrets , 36mm utan krona
38mm ink krona
Dock 14,5 mm tjock , vet ej vanliga ds tjockleken
IMG_0637.JPG

IMG_0638.JPG

IMG_0640.JPG

Original Ds länk , mycket gammalt mös fick man med på denna länken haha
IMG_0641.JPG

IMG_0642.JPG

Sköldpaddebak ! ( de enda på klockan som va i bra skick :happyhappy: )
IMG_0623.JPG

Insidan orörd , verket ser orört ut ....
Därav mycket mös och servicebehov.
Men först ligger magnetskyddet och skyddar allt
IMG_0624.JPG

Härlig packning ! , den ska va knallgul :rolleyes:

Insidan av baklocket
IMG_0625.JPG


Urverket automatiskt cal 24-651
IMG_0626.JPG

IMG_0627.JPG

IMG_0628.JPG

Nu ska den in på service så fort som möjligt och få lite kärlek , även plexiputsning !
Grymt! Men tavlan ser väl inte så lilla ut, eller? Ska bli kul att få se tavlan sen när den är fixad. Grymt köp hur som helst!

Edit; jag menar inte att tavlan ska fixas, utan glaset såklart. Så vi får se hur tavlan verkligen ser ut. Men det fattade ni väl.
 

Martin Lovasz

Audemars
114 botten så lite nyare modell.

Kan du läsa hela serienumret vid kanten under svansen på paddan? Är det sexsiffrigt är den från ca 1966 men om de är sjusiffrigt är den från ca 1964.
 

Psykel

Patek
Jag försöker datera min DS ovan. Serienumret är long gone, tyvärr. Men följande information pekar mot 1960:
"Swiss patent" på insidan av baklocket. Turtleback. Kaliber 25-36 och ref 5101 013. Om jag inte misstolkar historiken så tillverkades 5101 013 med 25-36 1959-1960, men sköldpaddan på baklocket tillkom först 1960.
Låter det vettigt, @Martin Lovasz?
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Ropade in detta band igår. Har någon sett något liknade förut? Har sett Heuers och Omegas, men inte Certina DS Corfam. Hur som helst så kan detta band inte kommit till de första DS-modellerna då Corfam kom på marknaden först 1963 alltså ca 3-4 år innan den första DS:en. Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_leather

Någon som vet mer så upplys mig gärna!?

Länge leve konstlädret! :)

upload_2017-5-16_14-58-5.png

upload_2017-5-16_14-58-29.png

upload_2017-5-16_15-5-38.png
 

Psykel

Patek
Ropade in detta band igår. Har någon sett något liknade förut? Har sett Heuers och Omegas, men inte Certina DS Corfam. Hur som helst så kan detta band inte kommit till de första DS-modellerna då Corfam kom på marknaden först 1963 alltså ca 3-4 år innan den första DS:en. Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_leather

Någon som vet mer så upplys mig gärna!?

Länge leve konstlädret! :)

upload_2017-5-16_14-58-5.png

upload_2017-5-16_14-58-29.png

upload_2017-5-16_15-5-38.png
Snyggt! Jag hade dock kört en fuling och satt spännet på nåt roligare (äkta) läder. :D
 

juanstman

Cartier
Pledge Member
2-Faktor
Ja då landade min helt klart favoritklocka lådan !
Tyvärr va tavlan dålig, men det sjukt repiga originalglaset gör ju inte saken bättre ;)
Helt ärligt skiter jag för en gång skull i tavlans skick, hellre dålig tavla än ingen klocka alls.
Denna modellen är bara att köpa utan att tveka om man gillar certina, förmodligen får ni aldrig ens chansen :)
IMG_0634.JPG

IMG_0636.JPG

Gött originalplexi , orört om man säger så..
IMG_0622.JPG

Standard Ds omkrets , 36mm utan krona
38mm ink krona
Dock 14,5 mm tjock , vet ej vanliga ds tjockleken
IMG_0637.JPG

IMG_0638.JPG

IMG_0640.JPG

Original Ds länk , mycket gammalt mös fick man med på denna länken haha
IMG_0641.JPG

IMG_0642.JPG

Sköldpaddebak ! ( de enda på klockan som va i bra skick :happyhappy: )
IMG_0623.JPG

Insidan orörd , verket ser orört ut ....
Därav mycket mös och servicebehov.
Men först ligger magnetskyddet och skyddar allt
IMG_0624.JPG

Härlig packning ! , den ska va knallgul :rolleyes:

Insidan av baklocket
IMG_0625.JPG


Urverket automatiskt cal 24-651
IMG_0626.JPG

IMG_0627.JPG

IMG_0628.JPG

Nu ska den in på service så fort som möjligt och få lite kärlek , även plexiputsning !

Gratulerar! Ser fram emot att se hur den ser ut med nytt plexi :)
 
Topp