• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Calle med C

Panerai
Putsa får det bli! I vilken tråd hittar man bäst putstips tro?

Klokt val. Jag vet att det finns massa, men är i ärlighetens namn är jag för lat för tillfället för att orka leta upp dom nu. Söndagsstädningen är så himla roligt... Det kommer säkert in någon i tråden som kan länka, annars sök runt lite! :)
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Det ser ut som original har höga raka kanter och rätt lite kupning. Den här varianten från G-S (går att hitta på eBay för överkomliga pengar) har höga raka kanter och är nästan helt plan på toppen så den kanske kan vara ett alternativ.
DiverTite.jpg
Försöker hitta ett 31,0 mm G-S Diver-Tite på bukten, men går inte så bra. Någon som köpt alla redan?
 

Martin Lovasz

Audemars
Kompressionsringen ger efter väldigt lite så chansen är att glaset går i bitar eller att ringen hoppar ur och 31mm är mycket tajt som det är så gå på en storlek mindre i så fall. Man kan alltid limma glaset om det skulle behövas.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kompressionsringen ger efter väldigt lite så chansen är att glaset går i bitar eller att ringen hoppar ur och 31mm är mycket tajt som det är så gå på en storlek mindre i så fall. Man kan alltid limma glaset om det skulle behövas.
Fast limmat glas är ju inte kul, bättre då att gå på ett annat glas i rätt storlek.
Annars går det även att sandpappra ner storleken lite försiktigt, 0,1mm är inte mycket. :)
 

Rolfen

Rolex
Hur ser de ut jämfört mot originalet?
Jag har inget original att jämföra med men jag har tittat på den tyska sidan du länkade till tidigare. Diver-Tite har rakare sidor och är planare än originalet på dom bilderna men betydlig närmare originalet än den ATC-T dom jämför med. Jag använder dock inte glaset på en Certina utan på min Belinda som jag tyckte skulle ha ett rejält dykarglas då den är okay för 200m.
Belinda.jpg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Jag har inget original att jämföra med men jag har tittat på den tyska sidan du länkade till tidigare. Diver-Tite har rakare sidor och är planare än originalet på dom bilderna men betydlig närmare originalet än den ATC-T dom jämför med. Jag använder dock inte glaset på en Certina utan på min Belinda som jag tyckte skulle ha ett rejält dykarglas då den är okay för 200m.
Belinda.jpg
Ok, det ser bra ut tycker jag!
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
IMG_20170327_190214.jpg
Tack för att ni inte lät mig vara nöjd med klockan som den var. Putsat så det värker i tummen
Då skulle du sett den innan både jag och urmakarn putsat. Nä, jag borde inte varit så snål utan bytt till ett nytt.

Det var så illa alltså? Men det är bra för oss klocknördar. Dom flesta tror att det är en ful klocka och sliten klocka när glaset är jätterepigt, men oftast kan det gömma sig en fin tavla under alla repor. Unna dig ett nytt glas, eller så spenderar du söndagen med att putsa glaset ytterligare. Det förtjänar den! :)

Svårt att få tag på ett originalglas. Om glaset som sitter på är original och saknar sprickor skulle jag definitivt polerat det lite till :)

Jo, tack, det har jag fått erfara. Saken blir inte bättre av att varenda DS man ser har olika glas. Dock finns det alltid generiska, kupade glas att köpa som passar. Men jag tycker också han ska putsa för kung och fosterland. :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Tidhållningen kan variera en hel del beroende på i vilken position klockan har så bästa sättet att testa är helt enkelt att använda klockan som normalt. Ha en klocka på vardera armen så kan du testa två åt gången. :D
 
Topp