• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Strindberg

Patek
2-Faktor
Som jag har längtat efter att få posta här!
Har haft en gammal DS, men den glömde jag att dota innan sälj, och DS-2-an jag har är väl inte så kul (den är också på "raggarlänk", populärt på Certina).
Men, nu har jag fått köpa en klocka jag har "vetat om" ett tag. Inte helt skitvanlig, en 5810-112! Ett riktigt as till 18K-klocka...
IMG_6541.JPG
IMG_6539.JPG
IMG_6540.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Som jag har längtat efter att få posta här!
Har haft en gammal DS, men den glömde jag att dota innan sälj, och DS-2-an jag har är väl inte så kul (den är också på "raggarlänk", populärt på Certina).
Men, nu har jag fått köpa en klocka jag har "vetat om" ett tag. Inte helt skitvanlig, en 5810-112! Ett riktigt as till 18K-klocka...
IMG_6541.JPG
IMG_6539.JPG
IMG_6540.JPG
OMG en holy grail för mig, stort grattis och hör av dig om du ska sälja! :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Oj vilken läckerbit! Kan inte finnas många av dessa där ute.

När det gäller datering av Certina guldklockor är jag inte helt säker på att man kan göra detta på samma sätt som de vanliga klockorna men som det ser ut nu skulle den hamna runt 1965-67.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Som jag har längtat efter att få posta här!
Har haft en gammal DS, men den glömde jag att dota innan sälj, och DS-2-an jag har är väl inte så kul (den är också på "raggarlänk", populärt på Certina).
Men, nu har jag fått köpa en klocka jag har "vetat om" ett tag. Inte helt skitvanlig, en 5810-112! Ett riktigt as till 18K-klocka...
IMG_6541.JPG
IMG_6539.JPG
IMG_6540.JPG
:eek: Nej dra mig baklänges genom gruset!!! Vilken läcker pjäs!
 

juanstman

Cartier
Pledge Member
2-Faktor
Som jag har längtat efter att få posta här!
Har haft en gammal DS, men den glömde jag att dota innan sälj, och DS-2-an jag har är väl inte så kul (den är också på "raggarlänk", populärt på Certina).
Men, nu har jag fått köpa en klocka jag har "vetat om" ett tag. Inte helt skitvanlig, en 5810-112! Ett riktigt as till 18K-klocka...
IMG_6541.JPG
IMG_6539.JPG
IMG_6540.JPG

Fantastisk i alla avseenden. Stort grattis! Helvete, avundsjuk blir jag också :greedy:
 

Martin Lovasz

Audemars
@Martin Lovasz Du såg serienumret på bilden? Det är jäkligt grunt stämplat, men så ska det väl vara? Vad ska det vara för band/spänne på en sådan här, tro? Hittar bara bilder med guldlänk, de få jag hittade.
Serienumret är noterat. :)

För de som inte vet så är det sexsiffriga serienummer på guld och andra specialmodeller och det har varit lite svårt att datera dem men det börjar klarna.

Tror denna bara kom med guldlänk men inget jag kan säga med säkerhet.
 

jabla

Sarlacc
Som jag har längtat efter att få posta här!
Har haft en gammal DS, men den glömde jag att dota innan sälj, och DS-2-an jag har är väl inte så kul (den är också på "raggarlänk", populärt på Certina).
Men, nu har jag fått köpa en klocka jag har "vetat om" ett tag. Inte helt skitvanlig, en 5810-112! Ett riktigt as till 18K-klocka...
IMG_6541.JPG
IMG_6539.JPG
IMG_6540.JPG
Helt underbar!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tror denna bara kom med guldlänk men inget jag kan säga med säkerhet.

Usch, att få tag på en lös sådan lär väl vara helt omöjligt... Hon jag köpte den av hade ingen koll på vad farfar hade haft till den, inga boxar eller något heller. Risk att länken var gristung och har blivit skrotad.
Det får nog bli ett snyggt brunt läderband med Certinaspänne helt enkelt. Nu sitter ett nyare Certinanand på, med modernt spänne.
Jag har dock en gång haft i min hand en helt slut 18K flexlänk. Hittar jag en sådan i skick så är den självklar på denna. Sjukt stealth.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Egentligen borde denna tråd stängas efter @Strindberg s post av den magiska guld DS:en!

Men jag gör en lite uppdatering kring glasbytet och storlek på glas till min DS med 013-boett. @Rolfen tipsade om G-S DT 31.0-glas vilket jag köpte, tack för det! Men när jag monterade det så visade det sig att det var lite, lite för litet. Det gick att snurra med handkraft i boetten. Så jag köpte ett 31,1 och monterade det med gott resultat. Nu gjorde jag inga noggranna mätningar innan jag beställde det första glasen, vilket jag naturligtvis skulle gjort.

Resultatet
Edit: Innan på tropic med spricka
image-jpeg.446768

och efter bytet
img_2857-jpg.523399

img_2858-jpg.523404


Och nu till en liten fundering som jag har. Kanske är det inte jätteviktigt men ändå lite intressant. Kan boetten på bilderna ovan vara en annan boett än 013, som fått "fel" bakboett/lock? Kolla på bilderna nedan på andra DS jag haft, så tror jag ni ser skillnad på t ex bandhornen. Den ovan upplevs lite kralligare tycker jag. Eller är det så enkelt att de är olika slipade bara? Så ett litet ping till guru @Martin Lovasz, har du någon idé?
Edit: Alla ni andra kloka får såklart också komma med svar/idéer.

IMG_0028.JPG

IMG_0029.JPG

img_2513-1-jpg.432808

img_2515-1-jpg.432810
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Om det är gamla glas man säljer så kan de ha krympt lite så man kanske skall köpa 31,1mm så jag får också testa att köpa in lite olika glas. De original glas jag använt på 31mm har jag varit tvungen att pressa in med en press.

012 botten har mjukare avrundade bandhorn om man titta på sidan medan 013 har rakare vassare avslut så du kan ha rätt i att den fått fel lock.
 
Senast ändrad:

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Om det är gamla glas man säljer så kan de ha krympt lite så man kanske skall köpa 31,1mm så jag får också testa att köpa in lite olika glas. De original glas jag använt på 31mm har jag varit tvungen att pressa in med en press.

012 botten har mjukare avrundade bandhorn om man titta på sidan medan 013 har rakare vassare avslut så du kan ha rätt i att den fått fel lock.

Det stämmer säker att glaset krympt något och tack för info om boettyperna.
 

Psykel

Patek
Vann inte auktionen ovan, men klickade nyss hem en annan DS till ett (skulle jag tro) riktigt bra pris! Härligt! Denna har sköldpadda bak, så lite senare variant. Fin patina och är det blånerade visare eller bara en synvilla? Ser ut att vara en del grymma battlescars också! Suddigt foto från auktionen nedan. Tyvärr ingen originalkrona. Nån som sitter på en extra?
247599779_e5ea6395-92b0-4224-868c-d4d89f0b9b5d.jpg

Får se om länken som sitter på är nåt att ha. Blir nog ett grisband till den ändå.
 
Topp