Tack! Får börja leta.Haha tack! Det är en 5801-113!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack! Får börja leta.Haha tack! Det är en 5801-113!
Jag sålde en för inte så länge sen. Svårt att hitta en bra till rimlig peng!Tack! Får börja leta.
Ah, tack för heads upen. Vad är rimlig prisbild?Jag sålde en för inte så länge sen. Svårt att hitta en bra till rimlig peng!
Ah, tack för heads upen. Vad är rimlig prisbild?
Tack för input!22-30k?
Helt rätt!Min första DS. Tilltalas av modellens tidiga historia med fokus på tålighet. Marknadsföringen med Himalayaexpeditionen är fräck. Nu klättrar jag inte i Himalaya, men väl svenska fjäll fick den följa med till.
Framöver kommer den dock inte tjänstgöra som äventyrsklocka utan vårdas som vintage, men kul att den fått prova på bergen.
Tack! Jag har en del DS och rätt många är i mindre patinerat skick än denna. Det var lite olika typ av kommentarer när jag ropade hem denna men tkr i detta fall att patinan på tavlan tillför. Kom tbx till DS för det är tillförlitligt och tidlöst bra, alltid.Den var inte dum...
Har haft en snarlik, eller så var det exakt en sån. Saknar den. Saknar DS öht.
Tänkte först det va repor när jag tittade snabbt MEN är nån form av krackelyr/sprickor va?Tack! Jag har en del DS och rätt många är i mindre patinerat skick än denna. Det var lite olika typ av kommentarer när jag ropade hem denna men tkr i detta fall att patinan på tavlan tillför. Kom tbx till DS för det är tillförlitligt och tidlöst bra, alltid.
Kör ds på party ikväll, funkar fin fint!
Vet inte riktigt om detta är rätt tråd men jag chansar. Har en kollega som har fått en ärva en klocka som han vill serva. Han säger att den går ca 2minuter fel per timme.
Var kan han serva klockan? Kollegan befinner sig i södra Skåne.
"Urbra" i Färlöv. Köpte en vintage Zenith som var nyservad av dessa. Ingen egen erfarenhet mer än att jag ägt klockan 1 år och den går klockrent. 1 års garanti.Vet inte riktigt om detta är rätt tråd men jag chansar. Har en kollega som har fått en ärva en klocka som han vill serva. Han säger att den går ca 2minuter fel per timme.
Var kan han serva klockan? Kollegan befinner sig i södra Skåne.
Sven-Arne är hjälpsam. Älskar hans hemsida, rekommenderar ett besök där oavsett om man söker service eller ej."Urbra" i Färlöv. Köpte en vintage Zenith som var nyservad av dessa. Ingen egen erfarenhet mer än att jag ägt klockan 1 år och den går klockrent. 1 års garanti.
Fel tråd, men här inne är stämningen god ändå. Finns en dedikerad tråd för alla Certina som inte är DS. https://klocksnack.se/threads/vintage-certina.29972/
Har inte så bra koll på södra Sverige längre sedan Antikurmakaren på Davidshall lade ner, men min generella rekommendation är att vända sig till en privat urmakare, dvs inte en butik för moderna klockor i synnerhet (AD). Jag tror många av oss här skickar våra klockor till duktiga urmakare som har ett gott rykte och kan vintage. Själv skulle jag rekommendera Tidlösa Ur i Uppsala eller Urservice i Norr (de dokumenterar hela förfarandet med bilder, om man ber om det), men det finns många fler om du söker runt lite på ”service” på forumet. En klocka i den här klassen behöver inte skickas med mer än postens REK.
Tack för snabb återkoppling! Slänger även upp frågan upp i den andra tråden. Sen får kollegan själv avgöra vilken han känner sig mest bekväm med."Urbra" i Färlöv. Köpte en vintage Zenith som var nyservad av dessa. Ingen egen erfarenhet mer än att jag ägt klockan 1 år och den går klockrent. 1 års garanti.
Här är min brorsa från igår på BoR länk...dubbelpostar denna. Fin patina som gör sig bra i solen
Just den klockan är ju overkligt bra så den är förlåten...Edit: Amen, nu hamnade jag ju i fel tråd! Bilden får dock ligga kvar, tycker jag.
Riktigt trevlig! Börjar gilla Certina mer och mer. Har bara en DS men det får jag nog ändra påHär är min brorsa från igår på BoR länk...
Denna nu till försäljning på K&SNu så har DS:n fått lite omvårdnad. Det här är en smutsig hobby ibland. Inte NOS-skick direkt men fin ändå. Kan nog bli riktigt bra med nytt glas. Funkar fint med över 40 tim gångreserv och +2-3 s/d efter drygt två dygn.
Hittade bara fragment av refererens- och serienummer. Ref slutar på ...012 och serienr på 1005 så jag är fortfarande osäker på tillverkningsår. Betyder Swiss patent pending pre 1960?
Återstår också att bestämma:
Sälj som den är
Serva och sälj
Serva och behåll
Hej, har en likadan som är nästan i nyskick och din ser ut att vara korrekt och i mkt fint skick!
Hej!
Spontanköpte denna DS-2 jag tyckte se ut att vara i mycket fint skick. Men har egentligen inte så bra koll på dessa så var lite av en chansning. Vad säger ni experter, ser allt reko ut?
Din var riktigt fin! Tyvärr kom jag inte överens med min så det blev en catch and release. Hade jag haft en NOS som du hade den dock fått stannaHej, har en likadan som är nästan i nyskick och din ser ut att vara korrekt och i mkt fint skick!
Förstår hur du tänker, känner själv att den är lite väl dressad med en så toolig boett, men ska testa med länk då jag tycker att den då helt byter skepnad och passar mig bättre.Din var riktigt fin! Tyvärr kom jag inte överens med min så det blev en catch and release. Hade jag haft en NOS som du hade den dock fått stanna