• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Min första DS. Tilltalas av modellens tidiga historia med fokus på tålighet. Marknadsföringen med Himalayaexpeditionen är fräck. Nu klättrar jag inte i Himalaya, men väl svenska fjäll fick den följa med till.
20210731_154519.jpg

Framöver kommer den dock inte tjänstgöra som äventyrsklocka utan vårdas som vintage, men kul att den fått prova på bergen.

Min första DS. Tilltalas av modellens tidiga historia med fokus på tålighet. Marknadsföringen med Himalayaexpeditionen är fräck. Nu klättrar jag inte i Himalaya, men väl svenska fjäll fick den följa med till.
20210731_154519.jpg

Framöver kommer den dock inte tjänstgöra som äventyrsklocka utan vårdas som vintage, men kul att den fått prova på bergen.
Helt rätt!

Den var inte dum...
Har haft en snarlik, eller så var det exakt en sån. Saknar den. Saknar DS öht.
Tack! Jag har en del DS och rätt många är i mindre patinerat skick än denna. Det var lite olika typ av kommentarer när jag ropade hem denna men tkr i detta fall att patinan på tavlan tillför. Kom tbx till DS för det är tillförlitligt och tidlöst bra, alltid.

Tack! Jag har en del DS och rätt många är i mindre patinerat skick än denna. Det var lite olika typ av kommentarer när jag ropade hem denna men tkr i detta fall att patinan på tavlan tillför. Kom tbx till DS för det är tillförlitligt och tidlöst bra, alltid.
Tänkte först det va repor när jag tittade snabbt MEN är nån form av krackelyr/sprickor va?

För övrigt upplever jag att olika former av patina börjar tilltala mig mycket mer än innan. Det gör ju ofta klockan mer personlig och karaktärsfylld, i många fall sen kan det "störa" också mitt lilla ocd-öga ibland. Kanske en naturlig utveckling efter några års intresse och erfarenheter. Bland det bästa jag vet är vissa orangea toner på från början ljusa tavlor...

189EEC1A-DB7D-4AB8-90CF-8CB9C43FD9A6.jpeg

DS-1, min första klocka. Stort sentimentalt värde och kommer aldrig lämna! Skål! Bild från gårdagskvällen dock. Med fel datum. 🙄

• Like
Reactions: PJO
Vet inte riktigt om detta är rätt tråd men jag chansar. Har en kollega som har fått en ärva en klocka som han vill serva. Han säger att den går ca 2minuter fel per timme.

Var kan han serva klockan? Kollegan befinner sig i södra Skåne.
69AE7C3F-1DBD-41F3-A8A4-20698229CE8E.jpeg

Vet inte riktigt om detta är rätt tråd men jag chansar. Har en kollega som har fått en ärva en klocka som han vill serva. Han säger att den går ca 2minuter fel per timme.

Fel tråd, men här inne är stämningen god ändå. 😉 Finns en dedikerad tråd för alla Certina som inte är DS. https://klocksnack.se/threads/vintage-certina.29972/

Har inte så bra koll på södra Sverige längre sedan Antikurmakaren på Davidshall lade ner, men min generella rekommendation är att vända sig till en privat urmakare, dvs inte en butik för moderna klockor i synnerhet (AD). Jag tror många av oss här skickar våra klockor till duktiga urmakare som har ett gott rykte och kan vintage. Själv skulle jag rekommendera Tidlösa Ur i Uppsala eller Urservice i Norr (de dokumenterar hela förfarandet med bilder, om man ber om det), men det finns många fler om du söker runt lite på ”service” på forumet. En klocka i den här klassen behöver inte skickas med mer än postens REK.

"Urbra" i Färlöv. Köpte en vintage Zenith som var nyservad av dessa. Ingen egen erfarenhet mer än att jag ägt klockan 1 år och den går klockrent. 1 års garanti.

Fel tråd, men här inne är stämningen god ändå. 😉 Finns en dedikerad tråd för alla Certina som inte är DS. https://klocksnack.se/threads/vintage-certina.29972/

Har inte så bra koll på södra Sverige längre sedan Antikurmakaren på Davidshall lade ner, men min generella rekommendation är att vända sig till en privat urmakare, dvs inte en butik för moderna klockor i synnerhet (AD). Jag tror många av oss här skickar våra klockor till duktiga urmakare som har ett gott rykte och kan vintage. Själv skulle jag rekommendera Tidlösa Ur i Uppsala eller Urservice i Norr (de dokumenterar hela förfarandet med bilder, om man ber om det), men det finns många fler om du söker runt lite på ”service” på forumet. En klocka i den här klassen behöver inte skickas med mer än postens REK.

"Urbra" i Färlöv. Köpte en vintage Zenith som var nyservad av dessa. Ingen egen erfarenhet mer än att jag ägt klockan 1 år och den går klockrent. 1 års garanti.
Tack för snabb återkoppling! Slänger även upp frågan upp i den andra tråden. Sen får kollegan själv avgöra vilken han känner sig mest bekväm med.

Ursäkta att jag snodde tråden en liten stund :)

Nu så har DS:n fått lite omvårdnad. Det här är en smutsig hobby ibland😁. Inte NOS-skick direkt men fin ändå. Kan nog bli riktigt bra med nytt glas. Funkar fint med över 40 tim gångreserv och +2-3 s/d efter drygt två dygn.

Hittade bara fragment av refererens- och serienummer. Ref slutar på ...012 och serienr på 1005 så jag är fortfarande osäker på tillverkningsår. Betyder Swiss patent pending pre 1960?

Återstår också att bestämma:
Sälj som den är
Serva och sälj
Serva och behåll
20210720_145303.jpg

20210720_153007.jpg

20210720_145530.jpg

20210720_145826.jpg

20210720_153504.jpg
Denna nu till försäljning på K&S

Tillbaka
Topp