• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Corgi

Rolex
2-Faktor
Roligt när man får hem en GF-länk från -59 (t.v) som köptes trots halvdåliga bilder och den visar sig vara riktigt tight. Den till höger är en annan från -63 som referens, båda är fullt utstretchade. Bra bevarad borstning också.
4A127CCA-ED39-41E9-816A-B122B747A831.jpeg
2EEEDFBD-3514-4E55-BD78-D8EEF72B8E3A.jpeg
 
Senast ändrad:

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Fynda på loppis brukar jag inte göra men idag tror jag nog ändå att jag gjorde det. Ingen sköldpadda på baklocket så då borde den vara äldre än 1960 väl? Länken är trevlig också men inte original.
Glaset är repigt och har ev små sprickor. Ska rengöra och putsa när jag kommer hem igen.

Om nån vet mer om ålder, verk, värde mm så fyll på🌞@Martin Lovasz
20210714_151645.jpg


20210714_151732.jpg
Nu så har DS:n fått lite omvårdnad. Det här är en smutsig hobby ibland😁. Inte NOS-skick direkt men fin ändå. Kan nog bli riktigt bra med nytt glas. Funkar fint med över 40 tim gångreserv och +2-3 s/d efter drygt två dygn.

Hittade bara fragment av refererens- och serienummer. Ref slutar på ...012 och serienr på 1005 så jag är fortfarande osäker på tillverkningsår. Betyder Swiss patent pending pre 1960?

Återstår också att bestämma:
Sälj som den är
Serva och sälj
Serva och behåll
20210720_145303.jpg

20210720_153007.jpg

20210720_145530.jpg

20210720_145826.jpg

20210720_153504.jpg
 
Senast ändrad:

Corgi

Rolex
2-Faktor
Nu så har DS:n fått lite omvårdnad. Det här är en smutsig hobby ibland😁. Inte NOS-skick direkt men fin ändå. Kan nog bli riktigt bra med nytt glas. Funkar fint med över 40 tim gångreserv och +2-3 s/d efter drygt två dygn.

Hittade bara fragment av refererens- och serienummer. Ref slutar på ...012 och serienr på 1005 så jag är fortfarande osäker på tillverkningsår. Betyder Swiss patent pending pre 1960?


Återstår också att bestämma:
Sälj som den är
Serva och sälj
Serva och behåll
20210720_145303.jpg


20210720_145530.jpg

20210720_145826.jpg

20210720_153504.jpg

Tyvärr, jag säger tyvärr för jag tycker de borde kosta mer, får du nog nöja dig med spannet 1000-2000kr om du hittar en samlare. För de pengarna hade jag behållit den eftersom det är en störtfin klocka. Glas hittar du billigt på cousins.uk (sternkreuz atcr 31-31.1mm) 😊.
Behöver inte vara pre 60, kan vara 60 också, har jag för mig.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Någon som har koll på hur man kortar en DS länk, ev. skulle jag också vilja flytta nån länkdel från den ena till den andra sidan för att centrera spännet. Finns den nån bra guide därute på internätet? Krävs specialverktyg? Eller ska man helt enkelt lämna in om man inte är van att jobba med sånt här?
IMG_20210718_230915.jpg


/Foppa
Försökte förklara hur man kortar dessa tidigare i denna tråd, men kanske inte världens bästa förklaring... Posta i tråden 'Certina DS “where it all began”' https://klocksnack.se/threads/certina-ds-“where-it-all-began”.42119/post-2943766

Tror inte det ska gå att flytta över länkbitar till andra sidan, då jag har för mig att där saknas möjligheten att separera länkbitar, men kan ha fel, då jag inte har en sådan länk kvar i samlingen :(
 

ittam

Audemars
Någon som har koll på hur man kortar en DS länk, ev. skulle jag också vilja flytta nån länkdel från den ena till den andra sidan för att centrera spännet. Finns den nån bra guide därute på internätet? Krävs specialverktyg? Eller ska man helt enkelt lämna in om man inte är van att jobba med sånt här?
IMG_20210718_230915.jpg


/Foppa
Har krånglat med en sådan som saknade länkarna som var "flyttbara", men svårt att se på bild från denna sidan om de finns kvar. En bild från andra sidan så man ser om de finns kvar behövs.
 

foppa13

Cartier
Försökte förklara hur man kortar dessa tidigare i denna tråd, men kanske inte världens bästa förklaring... Posta i tråden 'Certina DS “where it all began”' https://klocksnack.se/threads/certina-ds-“where-it-all-began”.42119/post-2943766

Tror inte det ska gå att flytta över länkbitar till andra sidan, då jag har för mig att där saknas möjligheten att separera länkbitar, men kan ha fel, då jag inte har en sådan länk kvar i samlingen :(
Tack för svar, tror jag förstår vad du menar men det är jäkligt svårt att se vilka som är flyttbara så att säga. Kollade på en likadan länk som är kortad, där ser man ganska tydligt dom fjädrande delarna. Sen är det nog som du säger man kortar länken på ena sidan, sen får spännet hamna där det hamnar.

Såhär ser baksidan ut, man ser tydligt hur en tidigare ägare har varit brytit på visa av länkarna. Men för mig så ser länken okortad ut, antar att dom fjädrande delarna syns tydligare om man tagit bort dom förut.
IMG_20210721_094102.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för svar, tror jag förstår vad du menar men det är jäkligt svårt att se vilka som är flyttbara så att säga. Kollade på en likadan länk som är kortad, där ser man ganska tydligt dom fjädrande delarna. Sen är det nog som du säger man kortar länken på ena sidan, sen får spännet hamna där det hamnar.

Såhär ser baksidan ut, man ser tydligt hur en tidigare ägare har varit brytit på visa av länkarna. Men för mig så ser länken okortad ut, antar att dom fjädrande delarna syns tydligare om man tagit bort dom förut.
IMG_20210721_094102.jpg
Ok, det är nog bara att testa på de som ser ut att vara lite böjda konvexa, och de som är närmast låset. Det borde märkas om de är lite mer flexibla. Kan också vara så att någon försökt fixat med länken så de bitarna som ska vara flexibla blivit "nertryckta" och då mer flexat åt fel håll, så de är mer konkava. Då kan det vara lite svårare att fiska upp dem och "sprätta/fjädra/böja" loss dem med något tunt verktyg.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Min första Certina! En härlig Certina DS Q som enligt uppgift enbart använts ett fåtal år och därefter spenderar de senaste 35 åren i en byrålåda. Jag bara älskar den creme-färgade lumen. 😍

6E2CF5F4-1EB7-46D4-8413-54E4C33C1843.jpeg

43E90B14-C339-45C6-B593-87B2EDA25C5D.jpeg

155E5B46-1979-45FA-9053-D1D56DDCCF66.jpeg

Sällan man ser dem i tråden, men varför inte! Betydligt trevligare än de ny-nya DS:arna. Den har likadana index som min Tudor f.ö ser jag nu. 🙂
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Sällan man ser dem i tråden, men varför inte! Betydligt trevligare än de ny-nya DS:arna. Den har likadana index som min Tudor f.ö ser jag nu. 🙂
Gillar verkligen denna midsize-modell och när jag fick syn på denna så kände jag mig tvungen att slå till. Formspråket, iaf avseende tavlan, verkar ju vara kraftigt inspirerat av en viss annan schweizisk klocktillverkare som även har starka kopplingar till Tudor. :)
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Glad fredag DS-vänner! Känns som DS växer igen och inte bara denna grymma tråd utan övrigt i vintagevärlden tkr jag DS verkar få mer och mer respekt!?;)

Skitsamma faktiskt och hade nästan varit bra ifall det var tvärtom! :)

Här är dagens ws. Piiice out och hoppas snart världen låter oss bjuda in till ett DS-GTG snart, det hade varit fett med endast DS några timmar haha!
IMG_20210430_114037_714.jpg
Vad är detta för magisk ref? Det är nog fan i mig den fetaste Certinan jag sett i mitt liv!
 
Topp