• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Din var riktigt fin! Tyvärr kom jag inte överens med min så det blev en catch and release. Hade jag haft en NOS som du hade den dock fått stanna :)

Förstår hur du tänker, känner själv att den är lite väl dressad med en så toolig boett, men ska testa med länk då jag tycker att den då helt byter skepnad och passar mig bättre.
En av de coolare DS2-tavlorna imo. Knappast dressad eller? Med länk blir det mesta bra! ;)

s-l1600.jpg

Finns det någon chans att de här visarna är original? Ganska stilig mod annars.

En av de coolare DS2-tavlorna imo. Knappast dressad eller? Med länk blir det mesta bra! ;)
med original Corfam blir det lite dress tycker jag, lite sammet, cigarr, rökrock. ;)Älskar denna typ av tavlor, särskilt i blått, och har länge varit sugen på en Revelation eller en Dynamic och tycker att de verkligen ’poppar’ på länk.
Har nog inte sett ngn DS2 i bättre skick, de verkar ofta leva rätt hårda liv, så det tar emot lite att använda den med.
Lånad bild för inspo. hade ju varit fint med en NSA med korrekta ändlänkar
82A99DCB-8587-4B7E-9635-1DE0BC2901BA.jpeg

Snyggt! Visarna är senare än tavla och krona dock ja:)
Helt rätt! Jag bytte tavlan så kanske inte helt rumsrent men här ser du tavlan som satt i och hur någon hade skadat den.

1000127.jpg

Man kan säkert använda den men vid klockan 10 finns en buckla och man ser ena tavelfoten. Man har försökt bända upp tavlan och skadat den, även i mitten är hålet inböjt och hela tavlan lite böjd.

Annat var även skadat så det tog ett tag att få ihop klockan igen men nu tickar den på fint.

Senast ändrad:
Har inte jobbat med den boetten så vet inte hur svårt det är att plocka ur glaset men själva glaset kan man lätt slipa och polera så den blir som ny.
Åhå, kan man det? Jag skulle gissa att det är mineralglas.

Citerat från scubawatch.org,

"This is a very thoughtfully designed watch. The 5mm thick acrylic
crystal is sealed against the case with an o-ring, and secured by a
threaded retaining ring. The retaining ring is easily removed, allowing
easy replacement and servicing of the crystal, o-ring and bezel without
the need of a watchmaker or watchmaker's tools."

Och här visar @Aurum hur de ser ut när man varit modig och plockat isär sin PH500 :)

Senast ändrad:
Åhå, kan man det? Jag skulle gissa att det är mineralglas.

Citerat från scubawatch.org,

"This is a very thoughtfully designed watch. The 5mm thick acrylic
crystal is sealed against the case with an o-ring, and secured by a
threaded retaining ring. The retaining ring is easily removed, allowing
easy replacement and servicing of the crystal, o-ring and bezel without
the need of a watchmaker or watchmaker's tools."

Och här visar @Aurum hur de ser ut när man varit modig och plockat isär sin PH500 :)

hg
Här ser du en PH1000 som jag plockade ner och sedan slipade och polerade glaset på och det verkar vara snarligt.

Inget fotografiskt mästerverk, men jag hoppas att den här tråden tål en jämförelse av en sportklocka anno 2019 med en anno 1967… Utan tvivel var det smidigare på sextiotalet. Å andra sidan var det lite klent med fiffiga funktioner.

AFC4CE06-ACC6-4D66-911B-EAD1836DE480.jpeg

Båda är förstås favoriter. Men kanske inte samtidigt.

Inget fotografiskt mästerverk, men jag hoppas att den här tråden tål en jämförelse av en sportklocka anno 2019 med en anno 1967… Utan tvivel var det smidigare på sextiotalet. Å andra sidan var det lite klent med fiffiga funktioner.

Fantastiskt fin DS! Det andra bredvid låtsas jag bara inte om! :D

Hej
Jag har denna DS-3:a som jag hittat på loppis för många år sedan och som jag tycker är väldigt fin. Nu skulle jag vilja få den genomgången och även försöka få tag i en original krona. Någon som kan tipsa om en urmakare i Stockholm som eventuellt skulle vara rätt för jobbet och som kan få fram rätt reservdelar?
20900E7F-423D-4B47-9E0B-200B3ACE037A.jpeg
B01316EE-E2EB-461F-ABA3-5D4696C3327D.jpeg

A36452DC-2B43-4B51-B59A-E82A8BE5B71E.jpeg

Då har denna landat och länken har kunnat kortas till passa mig. Det var ett långt sökande som tog slut... 😊

Snygga DSar! Vet inte om jag gillar den bäst med eller utan bezel, i mina ögon är nog tavlan det som står ut mest. ☺️

Hej
Jag har denna DS-3:a som jag hittat på loppis för många år sedan och som jag tycker är väldigt fin. Nu skulle jag vilja få den genomgången och även försöka få tag i en original krona. Någon som kan tipsa om en urmakare i Stockholm som eventuellt skulle vara rätt för jobbet och som kan få fram rätt reservdelar?
20900E7F-423D-4B47-9E0B-200B3ACE037A.jpeg
B01316EE-E2EB-461F-ABA3-5D4696C3327D.jpeg
Gå till Bo Boquist på Folkungagatan o hälsa gärna från mig.

Snygga DSar! Vet inte om jag gillar den bäst med eller utan bezel, i mina ögon är nog tavlan det som står ut mest. ☺️
Rankat:
3:a Med vridring, med datum
2:a Utan vridring, med datum
1:a Med vridring, utan datum

Såklart tycker jag att no-daten är bäst för det är den jag inte fått tag i, gräset är alltid grönare...... :)
Jag använder den utan vridring absolut mest dock och misstänker så skulle vara fallet även om jag fick tag i en no-date.

Rankat:
3:a Med vridring, med datum
2:a Utan vridring, med datum
1:a Med vridring, utan datum

Såklart tycker jag att no-daten är bäst för det är den jag inte fått tag i, gräset är alltid grönare...... :)
Jag använder den utan vridring absolut mest dock och misstänker så skulle vara fallet även om jag fick tag i en no-date.
Då kan jag få köpa tillbaka min med vridring och datum? Du behöver den tydligen inte 😎

Tillbaka
Topp