• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

@virrooo Har nog inte postat sin nya Piepan i tråden än btw. Låt han posta den, hajpa den lite extra några ggr å sen kan man nog lura av honom den ;)
Haha du känner mig för väl ;)

355DFD88-BB25-4CAF-8C71-A2AFBA03F78A.jpeg

Är kass på DS MEN…
Tänkte ”tipsa” om denna. En femma för den med länk måste vara okey eller?
Blir ju ca 6k med frakt och från eur till sek om men fortfarande bra tkr jag och förvånande att den legat så länge.

Det ante mig, tyckte väl det såg ut som ett JB NASA-mesh. Är det regular du har?
Skulle gissa på original då den passar min handled på ca 19-19,5cm. Regular klarar upp till 18cm, eller "passar bäst till" enligt hemsidan. Köpte denna begagnad därav min osäkerhet kring vilken av dessa det är.

Köpte min första Certina förra veckan och var riktigt nöjd då jag verkligen gillar denna referens, tills jag öppnade paketet och såg att tavlan blivit förstörd i frakten över atlanten :(
Ringen runt centrum var inte alls där när säljaren skickade och tavlan var typ felfri, oklart hur dessa repor uppkommit dock..

IMG_2433.jpg
IMG_2425.jpg
IMG_2444 2.JPG
IMG_2446 2.JPG

Köpte min första Certina förra veckan och var riktigt nöjd då jag verkligen gillar denna referens, tills jag öppnade paketet och såg att tavlan blivit förstörd i frakten över atlanten :(
Ringen runt centrum var inte alls där när säljaren skickade och tavlan var typ felfri, oklart hur dessa repor uppkommit dock..

IMG_2433.jpg
IMG_2425.jpg
IMG_2444 2.JPG
IMG_2446 2.JPG

Dom skadorna är inte fraktskador

IMG_2433.jpg
IMG_2425.jpg
IMG_2444 2.JPG
IMG_2446 2.JPG

Nåt skräp på tavlan som fastnat under nån visare verkar det.

Dom skadorna är inte fraktskador
Jag litar på att säljaren talar sanning samt att detta inte syntes på annonsbilderna.
Nåt skräp på tavlan som fastnat under nån visare verkar det.
Ja det verkar mest troligt men dock låg det ingenting löst under glaset när den öppnades. Kommer nog aldrig få veta exakt vad som egentligen hänt tyvärr.

Finns en tråd om det på:

jag tycker mig se spår av ringen vid texten på bilden nedan. Kan säljaren ha kört photoshop och clone brush måntro? Börjar strax under C, går igenom C och korsar I:s topp (ej pricken) och vidare över T och snuddar botten på raden ovan. Syns bättre om man ser säljarens originalbilder som helhet och jämför med dina bilder.

Skärmavbild 2021-09-07 kl. 21.10.50.png

jag tycker mig se spår av ringen vid texten på bilden nedan. Kan säljaren ha kört photoshop och clone brush måntro? Börjar strax under C, går igenom C och korsar I:s topp (ej pricken) och vidare över T och snuddar botten på raden ovan. Syns bättre om man ser säljarens originalbilder som helhet och jämför med dina bilder.

jo där ser man något absolut, hmmm 🤔

Tyckte mig hinta samma sak när jag såg den bilden, men säljaren låter väldigt ärlig när man läser tråden på OF. Har dock ingen egen erfarenhet om den saken.

Tycker det är en väldigt märklig skada. Att visare kan dra längs tavlan och repa en ring är inte allt för ovanligt, men att sedan hoppa tillbaka och sitta korrekt efteråt har jag nog aldrig sett. 🙄

Tyckte mig hinta samma sak när jag såg den bilden, men säljaren låter väldigt ärlig när man läser tråden på OF. Har dock ingen egen erfarenhet om den saken.

Tycker dock det är en väldigt märklig skada att uppkomma av visarna att dra längs tavlan för att sedan sitta hoppa tillbaka korrekt tills när klockan anländer.
Jo jag håller med om säljaren. Min DS med dyktavla fick liknande skada när Axel på Farfars missat att sätta fast tavlan ordentligt. Tavlan låg lös och i vissa lägen gick visarna i. Kan det vara något sånt?

Jo jag håller med om säljaren. Min DS med dyktavla fick liknande skada när Axel på Farfars missat att sätta fast tavlan ordentligt. Tavlan låg lös och i vissa lägen gick visarna i. Kan det vara något sånt?
Det kan det mycket väl vara! Smart!

Edit: Det kan ju vara så att tavelfötterna inte låstes tillräckligt hårt och har skakat lös från tavelskruvarna under sin resa över Atlanten.

Någon hade en snarlik men lite mer far fetched teori på OM. Sen tycker man ju att en DS borde klara visst trauma under transport, som skulle vara orsaken då. Med det sagt är det ändå en gammal klocka som kan ha arbetats med många gånger, slitit på pinnar och annat (handhavandefel vid montering).

Följer och hoppas på en bra lösning för dig @hejsam. Hade sagt grattis till en fin klocka om du varit nöjd.

Edit: Det kan ju vara så att tavelfötterna inte låstes tillräckligt hårt och har skakat lös från tavelskruvarna under sin resa över Atlanten.
Jag som upptäckte det kan bekräfta att så var fallet och att jag är glad att Virrooo lägger sånt på minnet! :)

IMG_2433.jpg
IMG_2425.jpg
IMG_2444 2.JPG
IMG_2446 2.JPG
Tja! Har en hel del erfarenhet av dessa. Det finns teorier hur detta uppkommit och jag tror på lös tavla. Jag tror oxå den har goda chanser att bli rätt bra igen. Den är ju i övrigt oxå relumad men det var du med på innan försäljning oxå va?

jo där ser man något absolut, hmmm 🤔

Tycker det är en väldigt märklig skada. Att visare kan dra längs tavlan och repa en ring är inte allt för ovanligt, men att sedan hoppa tillbaka och sitta korrekt efteråt har jag nog aldrig sett. 🙄
Om tavlan såg ut så och säljaren bara ljugit ihop det hela blir jag förstås förbannad, jag tror dock på säljaren men hade heller inte noterat det ni ser på före-bilderna innan. Så visst är det möjligt.

Någon hade en snarlik men lite mer far fetched teori på OM. Sen tycker man ju att en DS borde klara visst trauma under transport, som skulle vara orsaken då. Med det sagt är det ändå en gammal klocka som kan ha arbetats med många gånger, slitit på pinnar och annat (handhavandefel vid montering).

Följer och hoppas på en bra lösning för dig @hejsam. Hade sagt grattis till en fin klocka om du varit nöjd.

Jag som upptäckte det kan bekräfta att så var fallet och att jag är glad att Virrooo lägger sånt på minnet! :)

Tja! Har en hel del erfarenhet av dessa. Det finns teorier hur detta uppkommit och jag tror på lös tavla. Jag tror oxå den har goda chanser att bli rätt bra igen. Den är ju i övrigt oxå relumad men det var du med på innan försäljning oxå va?
Kände inte riktigt på tavlan när klockan öppnades men initialt så kändes den inte lös iaf men det kanske man inte känner i handen? Jag vågade inte röra tavlan mer själv men det är ju ett enkelt svar om så är fallet isåfall.

Kan den bli bra igen vore det ju toppen, hur skulle man få till den menar du?
Ja jag visste såklart att lysmassan var relumad, men i övrigt ska tavlan varit typ felfri enligt säljaren.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp