• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Skruvarna sitter på sidan av verket innanför verksringen.

Nej, dom syns inte på dina bilder, verket måste ur, se bild, visserligen ett 25-66 men ser ungefär lika ut
Ds c.jpg

Lät som gummiringen lossnade rätt lätt, har för mig att dom kan vara/ska vara krångliga att få loss, vad du behöver göra är att ta loss rotorn, skruva loss två skruvar som håller verket, syns på dina bilder och metallringen som ligger runt verket, även den ska va knepig att få loss, sen ska verket kunna tippas ut ur boetten, bommen måste förstås också bort.
Gummi ringen var lite krånglig att få av men det gick, den sitter ju ganska tight.

Tack, ingenting jag gör själv iallafall. Ska försöka ta den till urmakare som kan se till att få fast tavlan, men vågar nog inte skicka den med lös tavla. Risken för att samma sak händer igen och orsakar ännu mer skada är ju stor.

Gummi ringen var lite krånglig att få av men det gick, den sitter ju ganska tight.

Tack, ingenting jag gör själv iallafall. Ska försöka ta den till urmakare som kan se till att få fast tavlan, men vågar nog inte skicka den med lös tavla. Risken för att samma sak händer igen och orsakar ännu mer skada är ju stor.
Ganska enkelt ingrepp annars. Rotorn behöver du inte röra. Verkhållarskruvarna och tungorna, sen ut med verkhållaren så ser du skruvarna till tavelpelarna. Får väl hoppas att pelarna är intakta. Funkar inte rodico eller putspinne på märkena så är det nog kört. Vässa en putspinne och sitt med största förstoringen du har, gå på försiktigt så ser du om det händer något.

Hade inte klart för mig att det var torsdagar som gällde. Liksom du ställer jag inte heller om datum. Tror till och med att det skiftade vid lunchtid idag…
B6C644C2-88AA-4027-831F-9CBB56D274D0.jpeg

Dåligt med ljus så här på kvällen, men med lite efterbelysning mha mobilens bildbehandling, så kan man ana det röda korset.

Har följt tråden lite extra senaste dagarna med hopp om att tavlan för @hejsam ska gå att bättra.

Jag behåller den! :)
Sitter på en GF Tissot länk från 60-talet tills jag får tag på en originallänk.
703FC8F0-352D-47E2-BAE5-077DCB30483E.jpeg
5DD9422C-E425-4418-8C7D-F9658A4BC9EC.jpeg
685FA7FE-6E99-4F5E-B066-F2EAB4E5EA43.jpeg

Jag fick fast tavlan bättre med skruvarna men den är fortfarande lite lös, vågade inte ge mig på mer. Vågar inte ge mig på mer försök på tavlan, det är definitivt inte lös lysmassa iaf utan repor i ytan. Kanske går att fylla i på något sätt av någon duktig?

Edit: och såklart tack för all fin hjälp i tråden!

Senast ändrad:
Hade inte klart för mig att det var torsdagar som gällde. Liksom du ställer jag inte heller om datum. Tror till och med att det skiftade vid lunchtid idag…
B6C644C2-88AA-4027-831F-9CBB56D274D0.jpeg

Dåligt med ljus så här på kvällen, men med lite efterbelysning mha mobilens bildbehandling, så kan man ana det röda korset.

Har följt tråden lite extra senaste dagarna med hopp om att tavlan för @hejsam ska gå att bättra.

Det är torsdagar, sedan gammalt. Nä, inte jag heller orka ställa datum. Känns bara onödigt...

Vad tror ni om indexen på denna? Visst ser det ut som att de är helt i metall? Dålig bild som är skärmdumpad från ett filmklipp.

Normalt sett har indexen ett spår fyllt med lume ju.

6D284FEB-20A3-452F-AA71-99D433A6DE95.jpeg

Tavlan ser ju iaf ut att vara rensad från lysmassan!
Ja hur mkt lysmassa ska det vara egentligen? Har sett en till Syriansk DS med denna typ av index och ytterst sparsamt med lysmassa. Lossnar den med åren pga fukt eller vad händer?

Min vanliga DS har inte heller särskilt mycket heller. Din däremot… ;)

Edit; Milos Columbo ger svar. Det finns ju olika varianter.

F1E27AF6-A698-4F95-BE0F-85918689B260.jpeg

Syrianen och

1B83553B-BFA0-45DC-BEA9-1C999F61DE46.jpeg
B0B66CE8-1D4D-4135-9968-80EFCA91C107.jpeg

Senast ändrad:
Ja hur mkt lysmassa ska det vara egentligen? Har sett en till Syriansk DS med denna typ av index och ytterst sparsamt med lysmassa. Lossnar den med åren pga fukt eller vad händer?

Min vanliga DS har inte heller särskilt mycket heller. Din däremot… ;)

Edit; Milos Columbo ger svar. Det finns ju olika varianter.

F1E27AF6-A698-4F95-BE0F-85918689B260.jpeg

Syrianen och

1B83553B-BFA0-45DC-BEA9-1C999F61DE46.jpeg
B0B66CE8-1D4D-4135-9968-80EFCA91C107.jpeg
Man ser ju spåren av den runda ploppen av lysmassa på tavlan som varit där på den du kollar på, min är ju inte orörd så den är fel men varianten utan staviindexen med lysmassa ska ju ha den lilla ploppen vid timindex av min uppfattning:
68EAE25C-ECBC-4109-B5C5-7EEBDF33E5BA.jpeg

Att det inte är lysmassa i de upphöjda index kl 3,6,9 och 12 tror jag är okej!

Jag tror alltså att även syrianen du visar ovan har blivit strippad av lysmassan vid timindex.

Man ser ju spåren av den runda ploppen av lysmassa på tavlan som varit där på den du kollar på, min är ju inte orörd så den är fel men varianten utan staviindexen med lysmassa ska ju ha den lilla ploppen vid timindex av min uppfattning:
68EAE25C-ECBC-4109-B5C5-7EEBDF33E5BA.jpeg

Att det inte är lysmassa i de upphöjda index kl 3,6,9 och 12 tror jag är okej!

Jag tror alltså att även syrianen du visar ovan har blivit strippad av lysmassan vid timindex.

Ja precis, en liten plupp ska det vara när stavarna inte har lysmassa, så tolkar jag det. Tidens tand verkar gå hårt åt Certinas tavlor så förmodligen lossnar plupparna av sig själv eller har tagits bort av mindre nogräknade urmakare. Vem vet.

Idag får gamlingen jobba!

1A9AC745-6C46-4119-B3EF-8B4E0DBD984F.jpeg

Behöver byta glas (plexi) på en tidig DS, vilket glas är det jag ska ha?

Hittade detta i en gammal tråd: Certina 31,0-6, 31,0-15 eller Sternkreuz ATCT 31,0 mm
Hittade detta originalglas: Certina DS originalglas

Men det kostar ju endel, hur är kvaliten på Sternkreuz?
Hittade detta från Tyskland men då är det ATC (vad är det för skillnad?): Acrylic watch glass

Hittar inget glas med beteckningen ATCT på ebay. såg i nån tråd att det fanns i England men undiker gärna att beställa utanför EU, orkar inte med moms och tull strul.

Nån som kan bjuda på en bra länk till det jag behöver?

/Foppa

Behöver byta glas (plexi) på en tidig DS, vilket glas är det jag ska ha?

Hittade detta i en gammal tråd: Certina 31,0-6, 31,0-15 eller Sternkreuz ATCT 31,0 mm
Hittade detta originalglas: Certina DS originalglas

Men det kostar ju endel, hur är kvaliten på Sternkreuz?
Hittade detta från Tyskland men då är det ATC (vad är det för skillnad?): Acrylic watch glass

Hittar inget glas med beteckningen ATCT på ebay. såg i nån tråd att det fanns i England men undiker gärna att beställa utanför EU, orkar inte med moms och tull strul.

Nån som kan bjuda på en bra länk till det jag behöver?

/Foppa

Sternkreuz blir fint. 31-31.1 ATCT är det som gäller. Finns på cousins.
4B4C0531-84E2-4834-8903-0D3E96A83AA6.jpeg

Tillbaka
Topp