• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Välkommen till DS-familjen du sköna orörda nodate Amagnetic! :) 5601-114. Stort tack till @Highvalley för upptäcken av detta svarta hål i plånka.. denna underbara vita DS-brud :)

IMG_20211006_110746.jpg
Wow! Superdupercool! Stort grattis till den :D
 
Manuell DS på gammalt perlonband som medföljde. Bandbyte och plexipolering så blir det nog bättre.
Har jag förstått rätt att denna DS med slätt baklock (t.v. i bild) är äldre än min andra DS med vågigt baklock? Hittar inte serienumren.
20211007_115052.jpg


20211007_140951.jpg
Är det inte att den släta är manuell och vågiga är automatisk? Det finns modeller som inte har någon sköldpadda, de är tidiga😉
 

Fadershan

Patek
Bravo, @Fadershan - det er vist første gang, jeg ser en no-date, hvid amagnetic!

Hvordan ser boetten ud, har den ikke nærmest -012 horn??
Tack!! För egen fel har jag rätt nyligen sett både svarta och vita nodate amagnetics (iofs endast den andra vita jag sett). Tror bilden spelar dig ett spratt så var tvungen i morgonstressen att knäppa några halvkassa bilder på boetten. Såå mysigt att köpa en klocka jag inte behövde göra ngt på för sen var så lite använd :)

Två stycken amagnetics och en jämförelse med en fin 012-boett.
IMG_20211011_082312.jpg


IMG_20211011_082337.jpg IMG_20211011_082330.jpg IMG_20211011_082504.jpg
 

ConElPueblo

Panerai
Tack!! För egen fel har jag rätt nyligen sett både svarta och vita nodate amagnetics (iofs endast den andra vita jag sett). Tror bilden spelar dig ett spratt så var tvungen i morgonstressen att knäppa några halvkassa bilder på boetten. Såå mysigt att köpa en klocka jag inte behövde göra ngt på för sen var så lite använd :)

Två stycken amagnetics och en jämförelse med en fin 012-boett.

Tacker! Bilden spillede mig afgjort et puds - jeg har selv en mystisk amagnetic med hvad der ligner en 012-boett, derfor min nysgerrighed :)

Du må meget gerne skrive serienummeret (enten her eller i Konversation), da jeg er nysgerrig efter at lære mere om dem. Måske vi skulle samle en database?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Att några DS-boetter saknar genomborrade bandhorn på ena sidan, beror det på materialet? Vad jag kommit fram till utifrån min egen samling kan jag tänka mig att det beror på estetiska skäl (kronsidan är ju den som syns) samt för att inte gå an på materialet i onödan. Det stämmer nämligen även på helguldaren (18k) som bara är genomborrad på ena sidan. Tes: alla guld och guld på stål-boetter ser ut så? Är detta en en typ av standard också utanför DS-bubblan? I så fall har jag lärt mig lite ny kuriosa. ☺️
C5935FCF-FE27-4B3A-8DEE-47C91F45397F.jpeg
0607548B-6AD2-4D37-8687-A9B31C97270B.jpeg
 

ittam

Audemars
Att några DS-boetter saknar genomborrade bandhorn på ena sidan, beror det på materialet? Vad jag kommit fram till utifrån min egen samling kan jag tänka mig att det beror på estetiska skäl (kronsidan är ju den som syns) samt för att inte gå an på materialet i onödan. Det stämmer nämligen även på helguldaren (18k) som bara är genomborrad på ena sidan. Tes: alla guld och guld på stål-boetter ser ut så? Är detta en en typ av standard också utanför DS-bubblan? I så fall har jag lärt mig lite ny kuriosa. ☺️
C5935FCF-FE27-4B3A-8DEE-47C91F45397F.jpeg
0607548B-6AD2-4D37-8687-A9B31C97270B.jpeg
Har två Golden Armour (guld på stål) som inte är genomborrade på någon sida. Boetterna påminner för övrigt mycket om DS-boetten..
 

ConElPueblo

Panerai
Att några DS-boetter saknar genomborrade bandhorn på ena sidan, beror det på materialet? Vad jag kommit fram till utifrån min egen samling kan jag tänka mig att det beror på estetiska skäl (kronsidan är ju den som syns) samt för att inte gå an på materialet i onödan. Det stämmer nämligen även på helguldaren (18k) som bara är genomborrad på ena sidan. Tes: alla guld och guld på stål-boetter ser ut så? Är detta en en typ av standard också utanför DS-bubblan? I så fall har jag lärt mig lite ny kuriosa. ☺️
C5935FCF-FE27-4B3A-8DEE-47C91F45397F.jpeg
0607548B-6AD2-4D37-8687-A9B31C97270B.jpeg

Det er samme sag på mine - dog er den ene guldbelagte (ikke guldkappe) jeg har med gennembrudte horn på hver side.
 

foppa13

Cartier
Nu när man börjat gräva ner sig lite mer i vintage träsket och minskat ner på köp/sälj hetsen så känns de lite roligare att komplettera dom klockorna man har med korrekt/passande länkar och band. Just Certina DS har ju blivit lite av en favorit (skyller det mesta på @Fadershan och hans schyssta samling och fina bilder ;)), länkarna är ju grymt trevliga där vill jag gärna komplettera med en GF länk också men priserna har gått upp och objekten blir färre. Då började jag fundera lite på läderband, DS kan ju inte bara ha kommit på länk tänker jag. Har suttit och googlat efter original band till DS och försökt kolla på gamla annonser och bilder, men får ingen tydlig bild av hur ett original läderband ser ut. Kom dom bara på det urmakaren råkade ha hemma eller finns det nån modell som man kan kalla för Certina DS original, har ju hittat endel trevliga läderband i framförallt svart som det står bara Certina på men inte någon med DS. Dom verkar ju inte växa på träd direkt om man säger så, sen är det väl så att länkar har åldrats bättre än läder men några band måste ju finnas kvar därute...

/Foppa
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Nu när man börjat gräva ner sig lite mer i vintage träsket och minskat ner på köp/sälj hetsen så känns de lite roligare att komplettera dom klockorna man har med korrekt/passande länkar och band. Just Certina DS har ju blivit lite av en favorit (skyller det mesta på @Fadershan och hans schyssta samling och fina bilder ;)), länkarna är ju grymt trevliga där vill jag gärna komplettera med en GF länk också men priserna har gått upp och objekten blir färre. Då började jag fundera lite på läderband, DS kan ju inte bara ha kommit på länk tänker jag. Har suttit och googlat efter original band till DS och försökt kolla på gamla annonser och bilder, men får ingen tydlig bild av hur ett original läderband ser ut. Kom dom bara på det urmakaren råkade ha hemma eller finns det nån modell som man kan kalla för Certina DS original, har ju hittat endel trevliga läderband i framförallt svart som det står bara Certina på men inte någon med DS. Dom verkar ju inte växa på träd direkt om man säger så, sen är det väl så att länkar har åldrats bättre än läder men några band måste ju finnas kvar därute...

/Foppa

Du har rätt i att det nog finns relativt få exemplar av de läderband som kan ha följt med de tidiga ds1, åtminstone har jag inte sett mängder (men tror att @Fadershan har några?). Jag kollade en del efter originalband i början av mitt samlande, men gav upp idén rätt fort. Tyckte det blev mycket bättre att matcha själv.
DS1 verkar ha varit tämligen synonyma med GF-länkarna på 60-talet. Det finns senare DS-band där DS är präglat i lädret på ovansidan närmst bandhornen, men de hör till en senare modell. Här är en bild med hur det kan ha sett ut. Spännena tycker jag det är lite mer vits med.
31E00A04-5DDF-4654-841A-5B7D19C5AAAC.jpeg
 

ittam

Audemars
Nu när man börjat gräva ner sig lite mer i vintage träsket och minskat ner på köp/sälj hetsen så känns de lite roligare att komplettera dom klockorna man har med korrekt/passande länkar och band. Just Certina DS har ju blivit lite av en favorit (skyller det mesta på @Fadershan och hans schyssta samling och fina bilder ;)), länkarna är ju grymt trevliga där vill jag gärna komplettera med en GF länk också men priserna har gått upp och objekten blir färre. Då började jag fundera lite på läderband, DS kan ju inte bara ha kommit på länk tänker jag. Har suttit och googlat efter original band till DS och försökt kolla på gamla annonser och bilder, men får ingen tydlig bild av hur ett original läderband ser ut. Kom dom bara på det urmakaren råkade ha hemma eller finns det nån modell som man kan kalla för Certina DS original, har ju hittat endel trevliga läderband i framförallt svart som det står bara Certina på men inte någon med DS. Dom verkar ju inte växa på träd direkt om man säger så, sen är det väl så att länkar har åldrats bättre än läder men några band måste ju finnas kvar därute...

/Foppa
@Fadershan har lagt en bild på ett original band för inte så längesedan i denna tråden, så orkar du bläddra framåt kan du titta på det😉
 
Topp