• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

acue

Cartier
Den va fin, men nästan på gränsen till för stor för min relativt smala handled vilket var lite överraskande. Kan nog leva med det iofs 🙂
E7928B4A-D384-47BA-91E9-3FDC9BB786B2.jpeg

44046069-454C-4D8D-9CEA-1BCDAFE70D61.jpeg

Plus att jag hittade den här med svatt/mörkgrå tavla och automatverk 😯


Tycker den ser ganska rätt ut eller..? Den svarta svanen? @Fadershan
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Den va fin, men nästan på gränsen till för stor för min relativt smala handled vilket var lite överraskande. Kan nog leva med det iofs 🙂
E7928B4A-D384-47BA-91E9-3FDC9BB786B2.jpeg

44046069-454C-4D8D-9CEA-1BCDAFE70D61.jpeg

Plus att jag hittade den här med svatt/mörkgrå tavla och automatverk 😯


Tycker den ser ganska rätt ut eller..? Den svarta svanen? @Fadershan
Grå tavla finns i automat i ett par olika utföranden (Sunburst och borstad har jag sett) - men inte svart. :)
 

Fadershan

Patek
Den va fin, men nästan på gränsen till för stor för min relativt smala handled vilket var lite överraskande. Kan nog leva med det iofs 🙂
E7928B4A-D384-47BA-91E9-3FDC9BB786B2.jpeg

44046069-454C-4D8D-9CEA-1BCDAFE70D61.jpeg

Plus att jag hittade den här med svatt/mörkgrå tavla och automatverk 😯


Tycker den ser ganska rätt ut eller..? Den svarta svanen? @Fadershan

Grå tavla finns i automat i ett par olika utföranden (Sunburst och borstad har jag sett) - men inte svart. :)
What the frog said! ;)
 

Jonis96

Omega
Nu blir det en uppdatering igen! Tagit ur ett urverk för första gången, prickarna på tavlan var bara smuts, fick bort nästan allt med rodico!
Sen passade jag på att våtslipa och polera glaset ordentligt när den väl var isär, jag är nöjd! 😃 Letade även efter serienummer nu när jag har lupp, kan 408098 vara rätt? Skitsvårt att se!
IMG_20220617_180419.jpg
IMG_20220617_180157.jpg
 

acue

Cartier
Nu blir det en uppdatering igen! Tagit ur ett urverk för första gången, prickarna på tavlan var bara smuts, fick bort nästan allt med rodico!
Sen passade jag på att våtslipa och polera glaset ordentligt när den väl var isär, jag är nöjd! 😃 Letade även efter serienummer nu när jag har lupp, kan 408098 vara rätt? Skitsvårt att se!
IMG_20220617_180419.jpg
IMG_20220617_180157.jpg
Snyggt! Skicket ser riktigt bra ut
 

DrKlocka

Audemars
Ingen aning men varför skulle det vara mindre viktigt på 60-talet? Nu handlade det om att skruva i för hobbyister och då gör den enklare justeringsmöjligheten det ibland till en faktor. :)
Hur mätte man en haltning förr? Var inte förrän typ 1960-talet det kom Tickoprint, o långt ifrån alla hade det. Haltningen har ingen enorm betydelse på tidshållningen så länge den inte är enorm, i alla fall på äldre, inte fullt så precisa ur. Menade mest att man inte borde fokusera så mycket på en haltning.

Så länge den låg "ok" och höll tiden, så tror jag de inte brydde sig speciellt. Fanns det sådana där verktyg som förenklar ruckning av coil utan att demontera balansen på den tiden?
Det tror jag med. Man kollade nog så att liverstenen låg OK mellan anslagsstiften och sen justerade man tidshållningen istället. Som hobbyurmakare borde man inte heller kanske vara mer noggrann än så, risken att sabba spiralen genom att flytta liverrullen är betydligt större än den lilla vinsten att få lägre haltning ;-)
Tror inte det fanns något bättre sätt förr. Många NOS-klockor jag har sett har haft ganska hög haltning och jag tror nog att de var så från fabriken.
 

Fadershan

Patek
Hur mätte man en haltning förr? Var inte förrän typ 1960-talet det kom Tickoprint, o långt ifrån alla hade det. Haltningen har ingen enorm betydelse på tidshållningen så länge den inte är enorm, i alla fall på äldre, inte fullt så precisa ur. Menade mest att man inte borde fokusera så mycket på en haltning.


Det tror jag med. Man kollade nog så att liverstenen låg OK mellan anslagsstiften och sen justerade man tidshållningen istället. Som hobbyurmakare borde man inte heller kanske vara mer noggrann än så, risken att sabba spiralen genom att flytta liverrullen är betydligt större än den lilla vinsten att få lägre haltning ;-)
Tror inte det fanns något bättre sätt förr. Många NOS-klockor jag har sett har haft ganska hög haltning och jag tror nog att de var så från fabriken.
Jag har tkr jag pillat med en hel del vad som verkat orörda som har i princip ingen haltning. Att kolla att liverstenen är i centrum är väl ganska gott. Vi har nog inte definierat vad som är mycket resp lite haltning och kan nog vara avgörande i diskussionen. Är galtningen stor kan den väl ha rätt stora konsekvenser på gången. Finns väl fler risker med det än bara tidshållningen. Du har säkert betydligt mer koll än jag men personligen gillar jag inte alls när haltningen är för stor och kommer fortsätta reglera det med eller utan verk med justering för det. Allt annat tkr jag är lite slappt faktiskt :)
 

80-talet

Cartier
2-Faktor
Införskaffade en GF länk men fick inte ändlänkarna, att passa med denna, ska iofs erkänna att jag gav upp snabbt eftersom jag ville pryda ngn klocka med den ASAP:
IMG_20220622_133447.jpg


Gissar att den inte ska en GF länk helt enkelt, bandvagn?

Tycker också att där är lite glipa mellan bandhornen med länken på denna:
IMG_20220622_132505.jpg


Vad säger expertisen?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
4DF0CE2C-6288-4350-B890-DD6CA890A666.jpeg

Svårt att se hur det skulle kunna bli mer sextiotal än så här.

Typ:

”Jag fick en fin Certina DS på läderband, men så såg jag JB Champions annonser på flexband i Det Bästa, och då kunde jag inte motstå.”

Både klockan och länken är tidsenliga. Klockan från 1965. Länken kan vara lite nyare. Jag har inte lyckats datera den (men den kom på en närapå oanvänd vintage Certina).

Och ja, jag har orginallänk också, men föredrar läderband till vintage DS. Eller så som ovan.
 

Fadershan

Patek
Införskaffade en GF länk men fick inte ändlänkarna, att passa med denna, ska iofs erkänna att jag gav upp snabbt eftersom jag ville pryda ngn klocka med den ASAP:
IMG_20220622_133447.jpg


Gissar att den inte ska en GF länk helt enkelt, bandvagn?

Tycker också att där är lite glipa mellan bandhornen med länken på denna:
IMG_20220622_132505.jpg


Vad säger expertisen?
Fin GF! Ja den övre DSen ska ha bandvagn tkr jag. Sen får man inte vara så petig med passformen på ändlänkar. Finns lite skillnader i storlek mellan både boetter och ändlänkarna.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Kul! Oteoligt fint skick! Vågar påatå att den är 67-68 va? Så bland det modernare mao ;)
Det där kan du bättre än mig tveklöst :)
Jäkligt glad i den iaf, tror definitivt det blir den klocka jag tar med på semestern.
Modern presidentlänk var det bästa jag kunde uppbåda, det ser ju bra ut även om det inte är tidsenligt riktigt
 
Senast ändrad:
Topp