• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

macallan

Cartier
Min första DS som inte är en DS-2.. 5301-013. Härlig höjd på plexit. Får se om vi kan bli kompisar.. Man kanske rent av fastnar i DS träsket.
Är det strängt förbjudet med Tropic sport på dessa?
20220511_192115.jpg
20220511_192054.jpg
20220511_192501.jpg
 

Fadershan

Patek
Ok, jag ser det 😉 var subtilt ute efter en förklarande expose 😎

Men det kanske finns i tråden redan?
Hade inte mer tid än så då :) Finns en hel del skillnader mellan referenserna tycker jag. En del är "allmänt kända" och vissa är nog för de allra flesta okända. De stora skillnaderna är framförallt mellan de tidigare -012 ref/boetterna och de senare -112. Det finns oxå skillnader mellan den första referensen -003 och de nästkommande reffarna. I stora drag:

003 - Första DS-boetten med patent pending och ref på utsidan av baklocket. Det var denna ref som var med i Daulagiri . min uppfattning är att denna ref kom iaf 4 olika tavlor. År 1959.
012 - Fortfarande patent pending och vissa förändringar gjordes från 003. År 1959/60-61. Finns dock -012 med patent men utan sköldpaddan! SP istf PP mao.
Manuella reffar - oftast är det bara baklocket som skiljer sig från motsvarande automatisk ref iom att rotorn inte finns och inte bygger ut. Tunnare boetter alltså.
112- Svårt att se skillnad på en tidig 112 och en 012-boett men imo så kom en uppdaterad 112 samtidigt som nya visare, länk, typsnitt på "automatic" m.m. m.m. Dessa boetter är "fetare" på många sätt och endlinksen för bandvagnslänken passar bättre på dessa än på äldre boetter osv . 1961-1968 och jag skulle säga nya versionen kom runt 67/68 först.

I stora drag alltså. Var det ngn särskild skillnad du undrade över?
 

Fadershan

Patek
Min första DS som inte är en DS-2.. 5301-013. Härlig höjd på plexit. Får se om vi kan bli kompisar.. Man kanske rent av fastnar i DS träsket.
Är det strängt förbjudet med Tropic sport på dessa?
20220511_192115.jpg
20220511_192054.jpg
20220511_192501.jpg
Nej det tycker jag inte. Brukar vara sträng med att dykare oftast ska ha tropics men även sportklockor! Finns de som hävdat här på KS att DS inte är en ren sportklocka men vad är det då undrar jag! :) I min bok är det definitionen av en sportklocka. Den togs fram för tuffa tag med ett eget patenterat extra stödskydd för att klara fall på upp till 12m samt en vattenklassning till 200m. Klockan valdes ut att bestiga daulagiriexpeditionen i sin begynneklse så visst är det ett sportur/äventyrsur i min bok och därav har det rätten att bära ett Tropic sport! :D
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
DS är väl en klocka som platsar i många definitioner. Strängt taget är det ju en mycket tålig klocka (för sin tid framförallt, men även idag) så äventyr/sport ligger nära till hands. Men även som en arbetshäst i mer fysiska yrken. Min morfar jobbade på järnvägen, senare som stationsmästare. Han fick en DS någon gång när han befordrades. Boetten har ju en del mjuka inslag till skillnad från en del kantiga, vassa sportur dessutom. Skulle säga att den placerar sig väl mittemellan dykaruren och Certinas tunna, guldbelagda/helguld dressur.

Certina har en informativ timeline.

 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Min första DS som inte är en DS-2.. 5301-013. Härlig höjd på plexit. Får se om vi kan bli kompisar.. Man kanske rent av fastnar i DS träsket.
Är det strängt förbjudet med Tropic sport på dessa?
20220511_192115.jpg
20220511_192054.jpg
20220511_192501.jpg
Nej det tycker jag inte. Brukar vara sträng med att dykare oftast ska ha tropics men även sportklockor! Finns de som hävdat här på KS att DS inte är en ren sportklocka men vad är det då undrar jag! :) I min bok är det definitionen av en sportklocka. Den togs fram för tuffa tag med ett eget patenterat extra stödskydd för att klara fall på upp till 12m samt en vattenklassning till 200m. Klockan valdes ut att bestiga daulagiriexpeditionen i sin begynneklse så visst är det ett sportur/äventyrsur i min bok och därav har det rätten att bära ett Tropic sport! :D
Håller med att tropic absolut hör hemma på dessa sportklockor, skulle däremot slå ett slag för tropic star som jag tycker passar väldigt bra med sin lite tunnare profil. :)
 

Fadershan

Patek

Corgi

Rolex
2-Faktor
Är det här undantaget som bekräftar regeln om automatiska svarta eller är den också fejk/målad? Säljs inte från Spanien och ser i mitt tyckte inte lika uppenbart dålig ut som andra vi sett. Vad säger ni?

 

ConElPueblo

Panerai
Är det här undantaget som bekräftar regeln om automatiska svarta eller är den också fejk/målad? Säljs inte från Spanien och ser i mitt tyckte inte lika uppenbart dålig ut som andra vi sett. Vad säger ni?


Hmm...

De tidligste DS'ere fra 60'erne er uden "T", selvom det er med tritium, da reglen om afmærkning først trådte i kraft omkring 1962, men det her er en 112-boett og et serienummer, der er fra omkring 1964 - altså burde der være afmærkning på tavlan. Visarna forbinder jeg også med senere modeller.

Fonten på "automatic" ser også lidt speciel ud?

@Fadershan ?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Hmm...

De tidligste DS'ere fra 60'erne er uden "T", selvom det er med tritium, da reglen om afmærkning først trådte i kraft omkring 1962, men det her er en 112-boett og et serienummer, der er fra omkring 1964 - altså burde der være afmærkning på tavlan. Visarna forbinder jeg også med senere modeller.

Fonten på "automatic" ser også lidt speciel ud?

@Fadershan ?

Bra! Den känns också väldigt ”crisp” vilket man alltid kan ta som en varningsflagg. Visarna kan teoretiskt vara servicevisare, men fonten är ju desto vanskligare.
 

ConElPueblo

Panerai
Jeg kan ikke huske om det her er omtalt tidligere i tråden, men her er et eksempel på, hvordan de to forskellige end links til "panserlänken" ser ud. Der eksisterer både en version til almindelige 112-boetter og en til PH200M / PH500M, og der er omkring 0,5mm forskel på de to i bredden.


Forfra ser de to lidt forskellige ud (dykkar end link til højre):

1653855724564.png



Og her monteret på et (utroligt ringe) PH200M boett, jeg har i lädan:


Dykkar:
1653855813515.png



Almindelig:
1653855842509.png



Som sagt, så kan jeg ikke huske, om det er skrevet et sted tidligere, men her er i hvert fald en reminder :)

Det er værd at notere sig, at hvis man finder en 112 med dykkar end links, så er disse blevet filet mindre for at passe på 112'eren. De er for store til at passe på uden tilpasning.
 
Topp