• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

MINELLI

Omega
? Skulle det vara samma urtavla? Det är ett exempel på att visa från vilken annan modell tavlan kommer ifrån. Vidare ser ju alla att exempelbilder har guldfärgade index och hårkors medans traders-"DS" har silverfärgade index och saknar hårkors.
Det går att leta upp en likadan tavla fast utan "DS" på av den certinamodellen så om du pallar får du övertyga dig själva eller låta bli helt enkelt ;)

Köparen från Paris är informerad iaf direkt vid auktionsslut så förhoppningsvis sparar det honom en del hustle.

Vet inte om du menar att jag använde fel ord, skulle skrivit likadan. Nä det är inte en likadan tavla säger jag, så vad har den klockan med klockan på tradera att göra? Du länkade klockan i ditt citerade inlägg som om att det är en likadan?
 

Fadershan

Patek
Vet inte om du menar att jag använde fel ord, skulle skrivit likadan. Nä det är inte en likadan tavla säger jag, så vad har den klockan med klockan på tradera att göra? Du länkade klockan i ditt citerade inlägg som om att det är en likadan?
Men du precis det svarar jag ju på i ditt citerade meddelande :) Men som sagt får du tro precis vad du vill om tavlan i allmänhet men i synnerhet iom att du varken är säljare eller köpare? Jag förklarade ju ovan vad min poäng var med bilden samt att det är fritt feam ifall du vil googla mer eller inte :D Lycka till!
 

MINELLI

Omega
Men du precis det svarar jag ju på i ditt citerade meddelande :) Men som sagt får du tro precis vad du vill om tavlan i allmänhet men i synnerhet iom att du varken är säljare eller köpare? Jag förklarade ju ovan vad min poäng var med bilden samt att det är fritt feam ifall du vil googla mer eller inte :D Lycka till!

Men haha lägg av, jag behöver inte bli överbevisad, jag hade bara en enkel fråga som nu urartat? 😃 du skriver ”Det är ett exempel på att visa från vilken annan modell tavlan kommer ifrån.”. Jag tolkade det som om att du tyckte att det var den tavlan från den modellen som du länkade en bild på. Varför skulle du annars lägga upp en bild på den tavlan när du citerar dig själv sägandes att du hittat vilken modell tavlan var snodd ifrån?😅 ville inte slå någon på fingrarna men kändes som att du tog det så
 

Fadershan

Patek
Men haha lägg av, jag behöver inte bli överbevisad, jag hade bara en enkel fråga som nu urartat? 😃 du skriver ”Det är ett exempel på att visa från vilken annan modell tavlan kommer ifrån.”. Jag tolkade det som om att du tyckte att det var den tavlan från den modellen som du länkade en bild på. Varför skulle du annars lägga upp en bild på den tavlan när du citerar dig själv sägandes att du hittat vilken modell tavlan var snodd ifrån?😅 ville inte slå någon på fingrarna men kändes som att du tog det så
Japp jag lägger av, helt enig med allt, komplett urartat :)
 

Fadershan

Patek
IMG_20221014_114501_538.jpg
 

Fadershan

Patek
Här är en favorit jag gladeligen och tacksamt fick ta över från en forumkamrat som hann före från dess tidigare ägare på IG. Det är mig veterligen den enda manuella Piepantavlan jag sett och att den då är i nyskick är ju fantastiskt :) Har verkligen snöat in extra på manuella DSar sista tiden då det finns så många nya och ovanliga kombinationer och tavlor. Gotta catch em all!
IMG_20221018_131221_446.jpg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Här är en favorit jag gladeligen och tacksamt fick ta över från en forumkamrat som hann före från dess tidigare ägare på IG. Det är mig veterligen den enda manuella Piepantavlan jag sett och att den då är i nyskick är ju fantastiskt :) Har verkligen snöat in extra på manuella DSar sista tiden då det finns så många nya och ovanliga kombinationer och tavlor. Gotta catch em all!
IMG_20221018_131221_446.jpg
Fantastisk! Är det normalt att ändlänkarna till GF-länken har så där dålig passform? Upplever att mina är för smala, troligen pga slitage men det kanske ska vara så?

64155E07-5B73-4916-8A07-01AA70FA78D6.jpeg
 

Fadershan

Patek
Fantastisk! Är det normalt att ändlänkarna till GF-länken har så där dålig passform? Upplever att mina är för smala, troligen pga slitage men det kanske ska vara så?

64155E07-5B73-4916-8A07-01AA70FA78D6.jpeg
Ja det tycker jag men det finns oxå iaf minst två olika storlekar på ändlänkarna till GF och minst två olika mått på mellan bandhornen. Det är således till att hitta rätt kombo :) på min bild ovan har jag väl inte lyckats perfekt heller men är inte alltid superkinkig med det om den sitter bra och ser ok ut. Men för stort spel vill man ju inte ha. Jag har någon ändlänk som är för bred t.ex. för flera DSar men sitter tight på annan.
 

80-talet

Cartier
2-Faktor

Fadershan

Patek
Screenshot_20221020_183556_com.chrono24.mobile.jpg



Med risk att starta en nyss avslutad tradig diskussion men den här tavlan liknar väl den nyss diskuterade "DS" en ganska mkt.
Där e den ja, snyggt! Vi har hittat den förut och det var det jag försökte säga tidigare.
Tradig och tradig jag tycker ämnet är spännande såklart och att jag försöker upplysa om felaktigheter och även upplysa köparen igen i detta fall. Kan ju inte ses som tradigt bara för att en annan forumkamrat inte ser riktigt det man försökte förmedla? :)
 

MINELLI

Omega
Där e den ja, snyggt! Vi har hittat den förut och det var det jag försökte säga tidigare.
Tradig och tradig jag tycker ämnet är spännande såklart och att jag försöker upplysa om felaktigheter och även upplysa köparen igen i detta fall. Kan ju inte ses som tradigt bara för att en annan forumkamrat inte ser riktigt det man försökte förmedla? :)

Men haha 😂 du menar mig? Snart mobbning här
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Nu behöver jag verkligen hjälp! Denna elaka ring ska pressas på plats vilket man tydligen inte gör för hand.

Några tips och råd? Måste jag köpa en press? Vilken isåfall?

Finns det nåt bonntricks?

Det är en DS-2 PH1000M om någon undrar :)

248C3F8D-4292-4F73-B0AA-0859E859A322.jpeg
 

Fadershan

Patek
Den är grym, men är sekundvisaren verkligen rätt? Har aldrig sett dauphine-visare med annat än lång ”stjärt” (😅) på DS, ej heller bland de äldre modellerna. Den korta hör väl allt som oftast till visartrion med trubbiga ändar? Vad tror du?
Hmm! Bra fråga och bra spottat! Jag håller nog med dig, hade inte tänkt på det. Detta är ju en tidig modell och många av de konstigare/ovanligare manuella är lite senare. Denna har sannolikt fått sekundvisare från cal 25-6xx serien Dsarna istället för 25-35 och 25-45x DSarna. Meeen vem vet oxå mtp alla olika konfigurationer och viss inkonsekvens hos Certina men tycker som du att det mesta pekar på att den skulle ha en sekund med lång svans!

En annan känd manuell med dessa visare har en forumkamrat och hans sekund är ganska kort men tror ändå min sekund är från ngt senare DS som du var inne på.

 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Hmm! Bra fråga och bra spottat! Jag håller nog med dig, hade inte tänkt på det. Detta är ju en tidig modell och många av de konstigare/ovanligare manuella är lite senare. Denna har sannolikt fått sekundvisare från cal 25-6xx serien Dsarna istället för 25-35 och 25-45x DSarna. Meeen vem vet oxå mtp alla olika konfigurationer och viss inkonsekvens hos Certina men tycker som du att det mesta pekar på att den skulle ha en sekund med lång svans!

En annan känd manuell med dessa visare har en forumkamrat och hans sekund är ganska kort men tror ändå min sekund är från ngt senare DS som du var inne på.


Svans…. Tack. Fann inte ordet just när jag skrev. ☺️
 
Topp