• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Slog mig att jag kanske aldrig postade min heliga graal från Tratten här! Det var nog för jag tänkt göra ett långt informativt inlägg om den osv...men skiter i det och postar den bara med en enkel beskrivning. Detta är alltså DSarnas DS enligt mig och en klocka jag jagat aktivt i många år nu. Detta är den tredje jag sett till salu och den första jag lyckats ta hem. De är superovanliga helt enkelt och av samma anledning som Milgaus osv..det var helt enkelt en smalare kundkrets för den här typen av toolklocka.

Detta är den första DS Amagneticen, 5601-114. Den delar ref med efterkommande datumfria Amagnetics mao. Skicket är härligt och ganska kraftigt patinerad i någon typ av kammoflagekänsla. Så om jag blir IG-säljare och jag får en hjärnblödning så lägger jag ut den bredvid någon "tropical Stardust" med patina beskrivningen "elusive camo" patina...

Ja jag gick på helspänn från det att den lades ut till det att jag vann den...varenda kommentar på ks om den fick mitt blod att koka haha .. men den är hos mig nu och jag blev positivt överraskad av skicket väl hemma. Dags för ny graal att jaga och här e den iaf, lite sent men iaf! :)
IMG_20221021_122636_738.jpg
Screenshot_2022-11-09-17-56-55-53_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.jpg
Screenshot_2022-11-09-17-57-13-53_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.jpg

Den till höger är otroligt fin! Vad är det för modell? En av de finaste vintageklockorna jag sett.
 
Den till höger är otroligt fin! Vad är det för modell? En av de finaste vintageklockorna jag sett.
Tack! Kul att du gillar! Har aktivt jagat den i 4år dag ut och dag in ..typ.. ;) Det är enligt mig DS heligaste skapelse och är den första Amagneticen med ref 5601-114. Senare Amagnetics som oxå är ovanliga såsom den vita bredvid utan datum den oxå men att det står Amagnetic på tavlan har samma red.
 
Jo, men tyckte alla era svartavlade såg sådana ut?
Snyggt. Ja jag skulle gå å hämta mina för att ta referensbilder när jag insåg att två fattas.. en var nedplockade för fix och den andra helt borttappad :( Men fenomenet finns helt klart på en svarttsvlad jag har här hemma som är kanon i skicket. Den ser mer ut som att lacken går upp på index mer än färgen dock men det ger den effekten av att det speglas svart på index.
IMG20230111182843.jpg
 
Tack! Kul att du gillar! Har aktivt jagat den i 4år dag ut och dag in ..typ.. ;) Det är enligt mig DS heligaste skapelse och är den första Amagneticen med ref 5601-114. Senare Amagnetics som oxå är ovanliga såsom den vita bredvid utan datum den oxå men att det står Amagnetic på tavlan har samma red.
Okej, då kan jag nog glömma att få tag på en... 😁 Men otroligt fin som sagt. Värd att vänta på.
 
Snyggt. Ja jag skulle gå å hämta mina för att ta referensbilder när jag insåg att två fattas.. en var nedplockade för fix och den andra helt borttappad :( Men fenomenet finns helt klart på en svarttsvlad jag har här hemma som är kanon i skicket. Den ser mer ut som att lacken går upp på index mer än färgen dock men det ger den effekten av att det speglas svart på index.
IMG20230111182843.jpg
Aha, så indexets ovansida är då lackat? Ligger lysmassan då ovanpå lacken?
 
Mycket kan man säga som svarttavlade DS men jag har aldrig riktig blivit vän med utförandet på dem. Tycker lacken känts amatörmässigt applicerad, eller så är det materialet man använt i sig. Svårt att jämföra referenser osv. Det går att säga samma sak om reffarna och jobbet med guldplätering.

Nåja, finns som tur är mycket annat att gilla med DS. 🙂
 
Senast ändrad:
Putsade lite mer på den svarte…

Insidan av plexit har som synes spår av kondens som måste bort. I övrigt riktigt proper tavla tycker jag.

9526A4DD-60E0-49AC-80F0-0DCA29E22E0F.jpeg



37F91C84-0CE7-4ADD-87E2-04F92ACD45A8.jpeg


2590B553-6936-4350-A7E4-2A39DEB44BBA.jpeg
Ja tavlan ser väl kanon ut! Ok va bra att den fläcken var på insidanav plexi och inte tavlan! Tricket är ju att få ut verk och stötdämpning utan att originalgummit frasar eller knäcks sönder beroende på hur torrt och hårt det är :)
 
Hoppas det är ok med lite off-topic här. Misstänker att det är denna tråd som gäller om jag ska hitta åt rätt kompetens.

Nån som har lite koll på gamla Argonaut Divers? Har en 5801-122 på G men hittar inte så mycket info nånstans. Tar det gärna på PM så slipper vi besudla tråden.

67C35C52-2D4F-41CA-AF7C-3F5CE3C479DF.jpeg
 
Hoppas det är ok med lite off-topic här. Misstänker att det är denna tråd som gäller om jag ska hitta åt rätt kompetens.

Nån som har lite koll på gamla Argonaut Divers? Har en 5801-122 på G men hittar inte så mycket info nånstans. Tar det gärna på PM så slipper vi besudla tråden.

67C35C52-2D4F-41CA-AF7C-3F5CE3C479DF.jpeg
Jag läser mycket gärna mer om dessa om någon vill bjuda på lite kunskap här så helst inte PM 😄
 
Hoppas det är ok med lite off-topic här. Misstänker att det är denna tråd som gäller om jag ska hitta åt rätt kompetens.

Nån som har lite koll på gamla Argonaut Divers? Har en 5801-122 på G men hittar inte så mycket info nånstans. Tar det gärna på PM så slipper vi besudla tråden.

67C35C52-2D4F-41CA-AF7C-3F5CE3C479DF.jpeg
Finns ju faktiskt en Argonaut-tråd:
In och fyll på med Argonaut-dykare!
 
En certina DS med ganska stilren look. Satte på ett nytt burtonband som känns väldigt smutt på armen. Kanske eventuellt snyggare än med länken. Eller vad tycks?
6B8FDCC6-1B47-4087-B83C-DCDD6A39CDDA.jpeg
AD02DDED-39D8-43D6-A93B-3A60780F9E86.jpeg
F0C96E45-3587-4E75-BE39-95DABAEECBD7.jpeg
 
Tillbaka
Topp