• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

DS-måndag! Gillar verkligen patinan på insertet 😍

IMG_1711.jpeg
 
Måste vara hyfsat billigt? @Fadershan

1695057917188.png
Hyfsat skadad tavla men kanske bra pris ändå 🤷🏻‍♂️ Lägg till moms, tull och halvtaskig växelkurs 😎
 
Måste vara hyfsat billigt? @Fadershan

1695057917188.png

Jag följde faktiskt den och hade bud men missade helt slutet (mitt i natten). Var nog beredd att bjuda minst vad den slutade på faktiskt. Well well.
 
Måste vara hyfsat billigt? @Fadershan

1695057917188.png

Hyfsat skadad tavla men kanske bra pris ändå 🤷🏻‍♂️ Lägg till moms, tull och halvtaskig växelkurs 😎

Jag följde faktiskt den och hade bud men missade helt slutet (mitt i natten). Var nog beredd att bjuda minst vad den slutade på faktiskt. Well well.
Jo jag tycker den blev ganska billig även ink kass växelkurs, tull, moms etc. Jag missade oxå att buda på auktionen då mitt fokus är lite sämre än vanligt just nu ;) I min värld är den värd mer.
 
Jag har fått ärva min morfars DS2 (manuell), dock i behov av service då den är trög i uppdraget och stannar efter ett tag. Någon som har ett förslag på vart man ska serva den eller som rentav kan tänka sig att ta sig an den? Vore oerhört kul att få igång den 🙂
 
Jag har fått ärva min morfars DS2 (manuell), dock i behov av service då den är trög i uppdraget och stannar efter ett tag. Någon som har ett förslag på vart man ska serva den eller som rentav kan tänka sig att ta sig an den? Vore oerhört kul att få igång den 🙂

Kul med arvegods. Finns många som kan serva dem, bra verk. Dalaurteknik kan vara ett alternativ.
 
Kul att en hel del Certina värdemässigt börja komma till sin rätt.
Tänkte för mig själv nyss när jag såg den här bland bläddrande.. "Är inte det här ganska billigt?" Nu är 500 euro nästan 6000 SEK och det exklusive frakt och eventuellt postkrångel.
För några år sedan var det väl knappt hälften man fick ge för en sådan länk. Då var det billigt.

 
Kul att en hel del Certina värdemässigt börja komma till sin rätt.
Tänkte för mig själv nyss när jag såg den här bland bläddrande.. "Är inte det här ganska billigt?" Nu är 500 euro nästan 6000 SEK och det exklusive frakt och eventuellt postkrångel.
För några år sedan var det väl knappt hälften man fick ge för en sådan länk. Då var det billigt.

Den här fick mig att fundera på vad som är på gång med våra älskade DS!

 
För att DS har varit onödigt billigt hittills. Med de prisnivåer som har varit har det ofta känts omotiverat att kosta på en service då det kostar mer än vad klockorna säljs för.

Fortfarande kostar de en bråkdel mot t ex vintage Explorer.
I min värld så finns inget ”onödigt billigt”? Det är en hobby? Är väl jättekul att kunna få hålla på med något utan att det är superdyrt samt kunna få prova olika saker?
Samma ”resa” har ju allt vintage gjort? Det är ju inte kul? Det är tråkigt?
 
I min värld så finns inget ”onödigt billigt”? Det är en hobby? Är väl jättekul att kunna få hålla på med något utan att det är superdyrt samt kunna få prova olika saker?
Samma ”resa” har ju allt vintage gjort? Det är ju inte kul? Det är tråkigt?
Visst är det kul om det är billigt men nog tycker jag det är kul om klockorna ändå blir värda mer än vad man kostar på dem i service.
 
Visst är det kul om det är billigt men nog tycker jag det är kul om klockorna ändå blir värda mer än vad man kostar på dem i service.
Haha varför det?
Det är ju ganska uppenbart att stora delar av ”vintage-världen” utsatts för en ”proffesionalisering”. Det tycker jag bara är tråkigt. Gynnar inte dig, eller mig, som entusiast, utan bara de professionella handlarna?
 
Kul att en hel del Certina värdemässigt börja komma till sin rätt.
Tänkte för mig själv nyss när jag såg den här bland bläddrande.. "Är inte det här ganska billigt?" Nu är 500 euro nästan 6000 SEK och det exklusive frakt och eventuellt postkrångel.
För några år sedan var det väl knappt hälften man fick ge för en sådan länk. Då var det billigt.


Den här fick mig att fundera på vad som är på gång med våra älskade DS!


Det var inte illa. Kul att se.

Är det verkligen ”kul att se”? Varför?

För att DS har varit onödigt billigt hittills. Med de prisnivåer som har varit har det ofta känts omotiverat att kosta på en service då det kostar mer än vad klockorna säljs för.

Fortfarande kostar de en bråkdel mot t ex vintage Explorer.
Tja! Kul diskussion om både länk och pris. Jag hade såklart koll på den DSen på Tratten och har koll på säljaren och flera budgivare innan auktionen slutade. Jag hade gissat något lägre men är faktiskt trots dina argument Deddas positivt överraskad. Det handlar mycket för mig om att jag ju redan sitter på en del DSar men framförallt för att det är som Scaramanga säger gällande DS värde kontra annat likvärdigt i kvalitet och utbud. Denna DS och dess tavla är väldigt ovanlig och det vore väl fan om bara vissa märkena ovanliga tavlor/tryck/konfigurationer skulle kunna få uppbringa merkostnader? Sen håller jag med Deddas om att det såklart är trevligt när man själv har på sig spenderabyxorna att kunna samla och köpa för "rimliga" pengar. Jag hade inte kunnat ha den samlingen jag har ifall alla var "rolexpengar" på. Med det sagt så följer man ju en marknad som gått upp över tid där du antagligen får igen större delen eller mer av delen du gett ifall du säljer. -+xx iom dagsform, auktioner osv osv.

Gällande gf-länken brukar jag iaf säga att de kostar från 3-8k beroende på skick där 3k är att den precis hänger ihop med mkt stretch och slitage och 8k är en NOS. Jag har köpt båda men brukar köpa mittemellan. Just denna tkr jag vittnar om rätt mkt stretch och jag har sett den förr och i te blivit sugen på den för dem pengarna. Så har jag ändå som sagt betalat 8k för en DS-GF :)

Min DS med samma tavelvariation som på DSen som diskuterats ovan för att det är roligare med bilder :)
IMG_20230915_115932_899.jpg
 
Tja! Kul diskussion om både länk och pris. Jag hade såklart koll på den DSen på Tratten och har koll på säljaren och flera budgivare innan auktionen slutade. Jag hade gissat något lägre men är faktiskt trots dina argument Deddas positivt överraskad. Det handlar mycket för mig om att jag ju redan sitter på en del DSar men framförallt för att det är som Scaramanga säger gällande DS värde kontra annat likvärdigt i kvalitet och utbud. Denna DS och dess tavla är väldigt ovanlig och det vore väl fan om bara vissa märkena ovanliga tavlor/tryck/konfigurationer skulle kunna få uppbringa merkostnader? Sen håller jag med Deddas om att det såklart är trevligt när man själv har på sig spenderabyxorna att kunna samla och köpa för "rimliga" pengar. Jag hade inte kunnat ha den samlingen jag har ifall alla var "rolexpengar" på. Med det sagt så följer man ju en marknad som gått upp över tid där du antagligen får igen större delen eller mer av delen du gett ifall du säljer. -+xx iom dagsform, auktioner osv osv.

Gällande gf-länken brukar jag iaf säga att de kostar från 3-8k beroende på skick där 3k är att den precis hänger ihop med mkt stretch och slitage och 8k är en NOS. Jag har köpt båda men brukar köpa mittemellan. Just denna tkr jag vittnar om rätt mkt stretch och jag har sett den förr och i te blivit sugen på den för dem pengarna. Så har jag ändå som sagt betalat 8k för en DS-GF :)

Min DS med samma tavelvariation som på DSen som diskuterats ovan för att det är roligare med bilder :)
IMG_20230915_115932_899.jpg
Jag kan ju förstå argumentet som är typ ”kul att de är väl ansedda”. Att de behöver betyda ”dyrt”/”dyrare” är inte så kul, enligt mig. Sen så är det väl så att t.ex Rolle är dyrare pga ”brand recognition”, antar jag? Ett infall i detta är ju ett talking watches-avsnitt på Hodinkee med Jason Singer. Han menar ju att ”förut” så var det ingen som brydde sig om Rolex sportklockor och de tavelvariationer som fanns. De spelade ingen roll om det var ett sträck under vissa ord osv. Påvisar väl ändå att det är ”skapade” nischer? Men jag förstår, utifrån egen intresse, att man gillar att se uppgången och respekterar det. Däremot är det ju, enligt mig, trist att det blivit svårare att byta/prova klockor pga de prisökningar som skett på relativt kort tid.
Verkligen off-topic, men här är det klippet:
Men ja, kul med diskussion och olika infallsvinklar!
 
Just den där tavlan är så pass kul/rare att det enbart är kul att se människor betala lite extra för det. Patent pending-baksida är ju ändå premium också. Förr hade jag varit all over den där, men har -tyvärr- blivit en konservativ samlare. En väldigt fin amagnetic dock, och den kan få kosta, sen är jag nöjd (famous last words).
 
Ja men självklart är det ju trevligt med prisvärda vintage DS men det är tråkigt när servicekostnaden (hos en riktig urmakare) överstiger klockans värde. Det är ju inte bra för hobbyn heller.
 
Ja men självklart är det ju trevligt med prisvärda vintage DS men det är tråkigt när servicekostnaden (hos en riktig urmakare) överstiger klockans värde. Det är ju inte bra för hobbyn heller.

DS-dykarna har ju nått riktigt höga priser de senaste åren och hittat sitt premiumsegment. De vanliga 60-talarna med ordinär tavla är fortfarande prisvärda. Men helt ärligt, det känns som att de flesta top-ex finns på det här forumet. 😅 Jag följer så pass många vintagekonton inkl säljare på instagram och för var fyrtionde Seamaster i grymt skick kanske man ser en fin DS. Kanske har det bidragit till att samlare väljer andra märken.
 
Ja men självklart är det ju trevligt med prisvärda vintage DS men det är tråkigt när servicekostnaden (hos en riktig urmakare) överstiger klockans värde. Det är ju inte bra för hobbyn heller.
Asså du säger det, men jag undrar varför? Försöker inte vara dryg/otrevlig utan undrar genuint vad din motivering är för det?
 
Hej, är ju på jakt efter en svart DS, någon som vet om detta vore ett rimligt köp och huruvida det skulle gå att byta till läderarmband?
Denna varianten har integrerad länk så kommer enligt mig inte bli bra om man byter till läder. Sen ser den väldigt dyr ut. Gissar att den skulle gå för runt 500kr på auktion (Tradera).
 
Tillbaka
Topp