• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

jabla

Sarlacc
Hehe, du har ju otroligt nog en likadan första ref fast i bättre skick!
Släng upp lite bilder :D
OK här kommer 2 samt senaste tillskottet DS2

DS_a.jpg


DS_b.jpg


DS 2:an skulle behöve en översyn, är det något du kan fixa mot ersättning?
DS_2.jpg
 

Rojalisten

Panerai
Alldeles för lite med tanke på utbudet, historien och att det är första referensen av en modellserie som tillverkats i över 55 år (och en ref som bara tillverkades under 2 år) :)
Betalade runt tusenlappen för den här icke fungerande, utan sekundvisare och fel krona. Tycker det var billigt.

Hittade den här efter en sökning. drygt 3,5k från Uruguay. Ingen aning om invändigt skick eller om den är kosher dock.
http://www.ebay.co.uk/itm/VINTAGE-1...EL-5601-012-/281682274446?hash=item419592688e

Annars brukar det finnas senare referenser med sköldpaddan på baksidan och i fint skick mellan 500-1000 på tradera. Så är du inte lika nördig som jag kan du ju gå på en sådan :)
Ah där ser man! Mycket dress och historia för dom pengarna, tack för infon!
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Fantastiskt och intressant skrivet! Jag som har en förkärlek till Certina älskar verkligen detta. Bra storlek på boetten, släng gärna upp fler bilder! :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fantastiskt och intressant skrivet! Jag som har en förkärlek till Certina älskar verkligen detta. Bra storlek på boetten, släng gärna upp fler bilder! :)
Tack! :)
Här kommer lite uppdatering. När @rogart-63 läste att jag saknade en originalkrona, var han så bussig att han skickade en helt gratis. Tack så mycket Roger, det uppskattas väldigt mycket! :)
IMG_20150807_161001.jpg

Då den nya kronan inte var lika djup som den gamla var jag tvungen att slipa ner stammen lite. En borrchuck är väldigt bra för hålla stammen i ett stabilt läge vid slipning.
IMG_20150807_162328.jpg

Stor förbättring! :)
IMG_20150807_164059.jpg

Ser dock att jag nog ska kapa stammen en halv mm till, måste även fästa kronan med loc-tite och montera en ny kronpackning.
IMG_20150807_164115.jpg
 

rogart-63

Patek
Tack! :)
Här kommer lite uppdatering. När @rogart-63 läste att jag saknade en originalkrona, var han så bussig att han skickade en helt gratis. Tack så mycket Roger, det uppskattas väldigt mycket! :)
IMG_20150807_161001.jpg

Då den nya kronan inte var lika djup som den gamla var jag tvungen att slipa ner stammen lite. En borrchuck är väldigt bra för hålla stammen i ett stabilt läge vid slipning.
IMG_20150807_162328.jpg

Stor förbättring! :)
IMG_20150807_164059.jpg

Ser dock att jag nog ska kapa stammen en halv mm till, måste även fästa kronan med loc-tite och montera en ny kronpackning.
IMG_20150807_164115.jpg
Jäklars i min lilla låda . Det blev ju kanonbra . Passar bättre där än hemma i min låda.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Intressant och lärorikt inlägg om en underbar klocka och modellserie, tackar! Då var det minst tre på forumet...:)
SAM_0301.JPG

Oj fin, ser ut att vara i ett underbart skick! :)
Kul att dem kommer fram ur mörkret, kanske finns det fler...
Min är dock helt klart den mest ruggade, men det tyder väl egentligen bara på att den har störst chans att ha varit med på expeditionen 1960. ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vems är äldst?
3754857 har min.
Jag trodde först att min inte hade ref eller serienummer på baksidan, men kollade med lupp och kunde se de tre sista siffrorna i refnummret. kunde se någon enstaka siffra i serienummret, finns det någon smart CSI-metod för att ta fram nummret? :) Funderade på att dra en blyertspenna med ett papper i mellan, kanske kan fungera...
 

jabla

Sarlacc
Jag trodde först att min inte hade ref eller serienummer på baksidan, men kollade med lupp och kunde se de tre sista siffrorna i refnummret. kunde se någon enstaka siffra i serienummret, finns det någon smart CSI-metod för att ta fram nummret? :) Funderade på att dra en blyertspenna med ett papper i mellan, kanske kan fungera...
Mina krävde lupp, som du ser på bilden är de ganska oläsliga trots att klockan inte är särskilt sliten.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Topp