Kvalitetspost! Tack! Och ett riktigt kvalitetsur, grattis @eriksson850!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
OK här kommer 2 samt senaste tillskottet DS2Hehe, du har ju otroligt nog en likadan första ref fast i bättre skick!
Släng upp lite bilder![]()
Underbar!OK här kommer 2 samt senaste tillskottet DS2
![]()
![]()
DS 2:an skulle behöve en översyn, är det något du kan fixa mot ersättning?
![]()
Inte nu, kan lägga upp i morron. Har för mig den var slät med modellnummer.Den har lite mindre skavsår på boetten än min!Har du bild på bakboetten?
Ah där ser man! Mycket dress och historia för dom pengarna, tack för infon!Alldeles för lite med tanke på utbudet, historien och att det är första referensen av en modellserie som tillverkats i över 55 år (och en ref som bara tillverkades under 2 år)
Betalade runt tusenlappen för den här icke fungerande, utan sekundvisare och fel krona. Tycker det var billigt.
Hittade den här efter en sökning. drygt 3,5k från Uruguay. Ingen aning om invändigt skick eller om den är kosher dock.
http://www.ebay.co.uk/itm/VINTAGE-1...EL-5601-012-/281682274446?hash=item419592688e
Annars brukar det finnas senare referenser med sköldpaddan på baksidan och i fint skick mellan 500-1000 på tradera. Så är du inte lika nördig som jag kan du ju gå på en sådan![]()
Ah där ser man! Mycket dress och historia för dom pengarna, tack för infon!
Tack!Fantastiskt och intressant skrivet! Jag som har en förkärlek till Certina älskar verkligen detta. Bra storlek på boetten, släng gärna upp fler bilder!![]()
Jäklars i min lilla låda . Det blev ju kanonbra . Passar bättre där än hemma i min låda.Tack!
Här kommer lite uppdatering. När @rogart-63 läste att jag saknade en originalkrona, var han så bussig att han skickade en helt gratis. Tack så mycket Roger, det uppskattas väldigt mycket!
![]()
Då den nya kronan inte var lika djup som den gamla var jag tvungen att slipa ner stammen lite. En borrchuck är väldigt bra för hålla stammen i ett stabilt läge vid slipning.
![]()
Stor förbättring!
![]()
Ser dock att jag nog ska kapa stammen en halv mm till, måste även fästa kronan med loc-tite och montera en ny kronpackning.
![]()
Tack än en gång!Jäklars i min lilla låda . Det blev ju kanonbra . Passar bättre där än hemma i min låda.
Intressant och lärorikt inlägg om en underbar klocka och modellserie, tackar! Då var det minst tre på forumet...
![]()
Jag trodde först att min inte hade ref eller serienummer på baksidan, men kollade med lupp och kunde se de tre sista siffrorna i refnummret. kunde se någon enstaka siffra i serienummret, finns det någon smart CSI-metod för att ta fram nummret?Vems är äldst?
3754857 har min.
Mina krävde lupp, som du ser på bilden är de ganska oläsliga trots att klockan inte är särskilt sliten.Jag trodde först att min inte hade ref eller serienummer på baksidan, men kollade med lupp och kunde se de tre sista siffrorna i refnummret. kunde se någon enstaka siffra i serienummret, finns det någon smart CSI-metod för att ta fram nummret?Funderade på att dra en blyertspenna med ett papper i mellan, kanske kan fungera...
Mina krävde lupp, som du ser på bilden är de ganska oläsliga trots att klockan inte är särskilt sliten.
Varför funderade du bara på blyertspennan?![]()
Eftersom du verkar vara en handlingens man undrade jag varför du inte provade i stället för att fundera......
Gör inte Tintin så?!![]()
378xxxx har min så du har en tidigare, spänningen är olidlig @eriksson850 !Vems är äldst?
3754857 har min.
Fram med CSI-kittet.378xxxx har min så du har en tidigare, spänningen är olidlig @eriksson850 !![]()
Eftersom du verkar vara en handlingens man undrade jag varför du inte provade i stället för att fundera.![]()
Tusan, no luck...Fram med CSI-kittet.![]()
Har du tankat säljaren på info om klockan?Tusan, no luck...
Kanske går det att köra boettlocket i en röntgenmaskin!?![]()
nope, trattenfynd. Någon proffssäljare...Har du tankat säljaren på info om klockan?![]()
Nåväl, ovissheten är lite kittlande ändå...nope, trattenfynd. Någon proffssäljare...
Haha, absolut! Men visst borde det gå att ta fram serienummer med hjälp av något verktyg, typ electronmikroskop eller dylikt (Ingen koll på sådant)?!Nåväl, ovissheten är lite kittlande ändå...![]()
Jag leder just nu, ge inte upp.Haha, absolut! Men visst borde det gå att ta fram serienummer med hjälp av något verktyg, typ electronmikroskop eller dylikt (Ingen koll på sådant)?!![]()
Grym klocka, på grym länk
Extra gilla för att länken fick beröm.Grym klocka, på grym länk![]()