• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

jabla

Sarlacc
Patent pending. :)
You loose?
Har @Ariste något att tilläga?

WP_20151221_001.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag tror inte att det stämmer att "Patent Pending" bara står i klockor som är tillverkade de 4 första månaderna under 1958. Jag har två "Paten Pending" klockor och båda har även serienummer (så tunt att man måste titta under mikroskop). Den nyaste har numret 4001720 och det skulle datera den till ca 1961. Sedan brukade även Certina tillverka klockor för ett modellår i slutet av året innan så de han komma ut till julförsäljningen så det skulle inte förvåna mig att DS fans att köpa redan 1957.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tror inte att det stämmer att "Patent Pending" bara står i klockor som är tillverkade de 4 första månaderna under 1958. Jag har två "Paten Pending" klockor och båda har även serienummer (så tunt att man måste titta under mikroskop). Den nyaste har numret 4001720 och det skulle datera den till ca 1961. Sedan brukade även Certina tillverka klockor för ett modellår i slutet av året innan så de han komma ut till julförsäljningen så det skulle inte förvåna mig att DS fans att köpa redan 1957.
Det är möjligt att de startade tillverkningen och försäljningen tidigare än 58, det har du nog bättre info om än mig. :)
Dock vore det väl konstigt om 1961 års version fortfarande skulle ha pending kvar om vissa ds redan börjat få patentnummret utskrivet några år tidigare?
 

Martin Lovasz

Audemars
Det är möjligt att de startade tillverkningen och försäljningen tidigare än 58, det har du nog bättre info om än mig. :)
Dock vore det väl konstigt om 1961 års version fortfarande skulle ha pending kvar om vissa ds redan börjat få patentnummret utskrivet några år tidigare?
Jag går bara efter serienumret fast de kan vara fel men jag har inte hittat något orsak att ändra dem men de är inte skrivna i sten ännu. Det hade varit roligt om ägare har kvitton på inköp eller gravyr så att man kan justera numren. Jag tycker dock att det ligger så långt in i tillverkningen att jag inte tror att det är fel. Orsaken kan vara att boetter tillverkades i stor mängd och lagts i lagret och när man ville ha dem så stämplade man på serienumret och det förklarar även då varför de är så himla tunt instämplade.

Som liknelse kan man titta på Tissot som stämplade sina boetter vid tillverkningen så att en klocka från dem kunde ha ett urverk som var ett par år äldre än boetten.
 

Viken

Breitling
Jag går bara efter serienumret fast de kan vara fel men jag har inte hittat något orsak att ändra dem men de är inte skrivna i sten ännu. Det hade varit roligt om ägare har kvitton på inköp eller gravyr så att man kan justera numren. Jag tycker dock att det ligger så långt in i tillverkningen att jag inte tror att det är fel. Orsaken kan vara att boetter tillverkades i stor mängd och lagts i lagret och när man ville ha dem så stämplade man på serienumret och det förklarar även då varför de är så himla tunt instämplade.

Som liknelse kan man titta på Tissot som stämplade sina boetter vid tillverkningen så att en klocka från dem kunde ha ett urverk som var ett par år äldre än boetten.
Låter rimligt, har också en patent pending med serienummer över 4 miljoner.
 

Martin Lovasz

Audemars
Hade varit kul om de som kan hitta serienumret på sina DS kunde lägga upp dem på forumet så kan vi ganska snabbt se om det finns ett mönster.

Det tidigaste jag har noterat som jag vet stämmer är 3788027.
 

jabla

Sarlacc

Martin Lovasz

Audemars
Det lägsta serienumret med det nya systemet som introducerades 1958 som jag har är 3230161 (ej DS). Jag tror dock att det redan fanns i slutet av 1957. Det fanns en överlappning av det äldre systemet och det nya så det finns klockor med det äldre sydtemet som då har högre serienummer än klockor med det nya. Då menar jag den del av serienumret som anger ett unikt tillverkningsnummer för en enskild klocka.
 

Nisus

Omega
Kul tråd! Har tre tidiga DS men inte i er fina ref. Mina tre är alla 5101 013. Två med sköldpadda på baklock och en utan padda. Den utan sköldpadda har Patent pending l i baklocket tyvärr går inget tillverkningsnummer att läsa. Har kollat med mikroskop. De andra har nr 3543 518 ( ca 1959) den andra 5166 831 (1965) alla har kaliber 25-36 som tydligen skulle bytt till 25-66 kring 60. Men den från 65 har fortfarande kvar 25-36. Den med "patent penning" har svart gummiupphängning dom andra gul.
Alla har Dauphine visare. Den äldsta har svart sekundvisare (kortare! avbruten?) dom andra silver.
Certina 1.jpg


Svart kort sekundvisare. Dåligt glas fjädern är av. Får väl försöka ge den lite kärlek då den verkar historiskt intressant.
Baksida 1.jpg

Baksidan rejält sliten

Lock insida.jpg


Patent Pending Swiss
svart packning.jpg


Insida kal 25-36
Baksida 3.jpg


Baksida 1959 Första sköldpaddan?
Baksida 2.jpg

Baksida 1965?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul tråd! Har tre tidiga DS men inte i er fina ref. Mina tre är alla 5101 013. Två med sköldpadda på baklock och en utan padda. Den utan sköldpadda har Patent pending l i baklocket tyvärr går inget tillverkningsnummer att läsa. Har kollat med mikroskop. De andra har nr 3543 518 ( ca 1959) den andra 5166 831 (1965) alla har kaliber 25-36 som tydligen skulle bytt till 25-66 kring 60. Men den från 65 har fortfarande kvar 25-36. Den med "patent penning" har svart gummiupphängning dom andra gul.
Alla har Dauphine visare. Den äldsta har svart sekundvisare (kortare! avbruten?) dom andra silver.
Certina 1.jpg


Svart kort sekundvisare. Dåligt glas fjädern är av. Får väl försöka ge den lite kärlek då den verkar historiskt intressant.
Baksida 1.jpg

Baksidan rejält sliten

Lock insida.jpg


Patent Pending Swiss
svart packning.jpg


Insida kal 25-36
Baksida 3.jpg


Baksida 1959 Första sköldpaddan?
Baksida 2.jpg

Baksida 1965?
Härliga klockor, dags för en automatisk också? :)
Väldigt förtjust i din äldsta vita.
 

Nisus

Omega
Det vore jäkligt kul att kunna få fram det. Polisen tog ju fram bortslipade ramnummer på stulna moppar så kanske det finns nån metod?
Skall ta och försöka få fart på den äldsta men har inget glas. Men har en fjäder liggande. Den är bra sliten i glas och boett men tavlan är fin, bara lite lagom patinerad. Återkommer med rapport. För övrigt köpte jag den (400 kr) i Sandviken av en snubbe som sa att hans bror i London hade haft den. Alltså ej svensk såld.
Skulle gärna haft en automatisk tror det dyker upp så småting om.
 

Nisus

Omega
Eftersom jag ändå hade plockat fram gammal Certina så var det väl bara att sätta igång och fixa.
isär.jpg

Jag hade trott att fjädern var av men det visade sig att den bara inte hakade i bommen. Med lite justering så gick den gamla fjädern att använda. Dessutom var en av lager stenarna lite sned i sin infästning fick trycka till den med mitt stenpxessvertyg (Seitz) .
på arm.jpg

Efter lite glasslipning med slippapper ( 1500 och 2000 + Autosol) Så hamnade den på armen.

Glad Påsk
 
Topp