• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vems är äldst?
3754857 har min.
378xxxx har min så du har en tidigare, spänningen är olidlig @eriksson850 !:)

37360XX tror jag (ganska säker efter att ha studerat med lupp under en lampa i en halvtimme) att det står på min, betyder det att min är äldst då!? :)

Enligt den dateringsinformation som finns tillgänglig på watchuseek/vintagecertinas, så betyder det att alla våra ds är tillverkade första året 1958. Cool twist på storyn, inte bara första refen, utan första året! :)

http://forums.watchuseek.com/f295/c...em-982877.html#/forumsite/20758/topics/982877
 

jabla

Sarlacc
37360XX tror jag (ganska säker efter att ha studerat med lupp under en lampa i en halvtimme) att det står på min, betyder det att min är äldst då!? :)

Enligt den dateringsinformation som finns tillgänglig på watchuseek/vintagecertinas, så betyder det att alla våra ds är tillverkade första året 1958. Cool twist på storyn, inte bara första refen, utan första året! :)

http://forums.watchuseek.com/f295/c...em-982877.html#/forumsite/20758/topics/982877

Då har vi minst två med lägre nummer än vad som setts tidigare. :)
"DS was launced in 1958, 3788027 (lowest number I haver found)(start of system)"
 

Watch out

Cartier

Kvalitetsinlägg!
Tack för trevlig och intressant läsning.
turtle.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Men jag får skruva upp den ändå, verk och packning. Har läst någon stans att det bara är de första som har svart gummi runt verket, de nyare har gul om jag kommer ihåg det jag läste.
Kan ju vara någon som bytt packning, boettlock eller verk. Mycket som kan hända under 60 år...
Förhoppningsvis är det något av de verken som hör till första refarna, då är nog bara packningen som är bytt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om vi tittar på insidan av boettlocket, ser vi att den här klockan är nyare än den första jag köpte. På insidan står det "Swiss patent 346.825", istället som på den första jag köpte, som det står "patent pending".

20151202_170109-1.jpg


Det här betyder att min nya klocka är tillverkad mellan 1958 och 1960, men efter maj 1958.

Min första klocka är däremot tillverkad innan maj 1958, vilket var det första året ds tillverkades.
ghNptMk.jpg
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Helt missat denna tråd. Mycket spännande och bra skrivet, uppskattas mycket. Kvalité!

Som bekant så lät jag renovera min fars gamla dykarklocka som jag luskat ut introducerades 1960. Den har inte heller sköldpaddan på boettlocket;
https://klocksnack.se/threads/min-fars-dykare-certina-ds-första-generationen-så-här-blev-den.33612/
image.jpeg
image.jpeg


Förresten, vet du vilken DS som var med på klätterexpeditionen? Hade kunnat vara rolig att finna en sådan :)
Där ser man vilka influenser Oris har använt sig av när de designade sin senaste dykare !
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Helt missat denna tråd. Mycket spännande och bra skrivet, uppskattas mycket. Kvalité!

Som bekant så lät jag renovera min fars gamla dykarklocka som jag luskat ut introducerades 1960. Den har inte heller sköldpaddan på boettlocket;
https://klocksnack.se/threads/min-fars-dykare-certina-ds-första-generationen-så-här-blev-den.33612/
image.jpeg
image.jpeg


Förresten, vet du vilken DS som var med på klätterexpeditionen? Hade kunnat vara rolig att finna en sådan :)

Den referensen som var med på expeditionen var en 5601 003 från 1960
En ds med ett lite uppdaterat urverk mot min.
ds25451.jpg

maxwatchbackg.jpg


Bilderna och infon är tagen från www.vintagecertinas.com väldigt mycket certina information och register över olika referenser.
 
Topp