• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Ok..vad e det här? Ref 5801-113.
Screenshot_20181204-130811__01.jpg
Påminner om Iraks statsvapen...

Hoppas det!! Lätt att tappa bort en sekundvisare, vet av egen erfarenhet:mad:. Den har "visartappen" kvar, och tycker det ser ut som den roterar, så kanske löser det sig. Annars har jag ett fungerande verk att byta med...
Hoppas hela visartappen är kvar, är ju erkänt tunna tappar och ett av mina exemplar visade sig ha trasig topp på tappen, även om man fortfarande kunde se en del av tappen titta upp.

Hoppas hela visartappen är kvar, är ju erkänt tunna tappar och ett av mina exemplar visade sig ha trasig topp på tappen, även om man fortfarande kunde se en del av tappen titta upp.
Drar mig för att ta isär den för fix, har dåliga erfarenheter av sekundmontering på 661. Är ju så förbaskat små hål i de där visarna!! Har som sagt ett väl fungerande reservverk om tappen skulle vara knas. Slutar nog med att jag skickar den till någon med mer erfarenhet så det blir rätt gjort..

Drar mig för att ta isär den för fix, har dåliga erfarenheter av sekundmontering på 661. Är ju så förbaskat små hål i de där visarna!! Har som sagt ett väl fungerande reservverk om tappen skulle vara knas. Slutar nog med att jag skickar den till någon med mer erfarenhet så det blir rätt gjort..
Bara gjort det bytet en gång men som du säger så var det nog en väldigt "snug fit" gäller att göra rent och inte olja för mycket.

Visst är det;). Och av en händelse har jag ett skrotverk med rätt visare. Ska bara försöka få den på plats, utan att förstöra den!!
Ser ut som sekundpinnen kan vara av och det är är tyvärr vanligt att den går av när man skall serva urverket. Fukt lägger sig på spetsar och kanter och pinnen rostar då fast i sekundvisaren, Certina valde en mycket tunn sekundpinne så de är lite mer drabbade än de flesta andra.

Ser ut som sekundpinnen kan vara av och det är är tyvärr vanligt att den går av när man skall serva urverket. Fukt lägger sig på spetsar och kanter och pinnen rostar då fast i sekundvisaren, Certina valde en mycket tunn sekundpinne så de är lite mer drabbade än de flesta andra.
Tittade lite noggrannare nu, och visst tusan är den av. Och kollade även reservverkets pinne och även den är av!!!!

Tillbaka
Topp