Laddar...

Certina DS “where it all began”

Diskussion i 'Vintage' startad av eriksson850, 5 augusti 2015.

1. Fadershan

Fadershan Guld

Ok grymt! Jag gillar oxå nodate av många anledningar, både estetiskt, praktiskt och mekaniskt :) Det är helt klart lättare att få tag på en äldre nodate ds med cal 25-45 än en lite nyare 25-65. 25-65 kan vara mitt all time favoritverk faktiskt. 25-45 är lite snyggare imo men saknar arm för att justera haltning som 25-65-familjen har.

eriksson850, Ariste och Entruv gillar detta.
  2. Entruv

Entruv Titan

Angående detta med alla originaldelar, det enda sättet vi faktiskt kan veta om ett specifikt exemplar har alla originaldelar från fabrik är väl NOS egentligen?

3. Entruv

Entruv Titan

Ah! Jag är så dåligt insatt och utbildad inom specifika verk men vad jag förstår sitter väl 25-45 i patent pending DS utan datum? Det känns ju tryggt om du säger att dessa är lättare att få tag i med tanke på att det är det verket jag letar efter, alternativt 25-36.

Vad jag förstått av vintagecertinas hemsida bör det sitta ett 25-66 i min DS, måste dock leta upp en boettöppnare av något slag och dubbelkolla, väldigt gediget verk!

4. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Nja. Om NOS är äkta NOS, men nuförtiden är NOS i princip bara klocka utan massa märken. För jävligt imo men så är det. Sedan är ju frågan. Tror många "NOS"klockor hat byggts ihop av delar. Tex sägs det att ett nedlagt urmakeri hade massa Omegor som skulle förstöras på begäran av Omega, men att urmakarna sedan nattetid gick och plockade delar från dessa förstörda klockor. Sedan har det sålts NOS Omegatavlor etc genom åren, och såklart byggts ihop hela klockor som sålts som NOS. Nu tar jag inte gift på att storyn är sann men förvånar mig inte, även om det förvånar mig att Omega skulle be ett urmakeri förstöra delar. Oavsett säljs ju onekligen NOSdelar ganska ofta. Hur som, att folk bygger klockor och säljer som NOS tror jag man får leva med. Man köper det man gillar, i det skick man vill ha. Ska man kräva att allt sitter ihop från fabrik får man nog köpa nytt på riktigt, inte bara NOS (i och med att termen är så sjukt missbrukad idag).

Entruv gillar detta.
  5. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Du kan nog använda en squashboll och trycka hårt mot baklocket och sedan vrida.

Entruv gillar detta.
  6. Henrik.Sanborn

Henrik.Sanborn Titan

Från:
    Uppsala
    Modeller jag gillar, ja du är lite små förtjust i framförallt kostymvarianten men har på senare tid blivit lite sugen på ett dykarur. Men det verkar vara snugg på omöjligt att hitta dem för en rimlig peng.

Har en manuel DS och en automatisk DS2a. Skulle dock gärna ha en automatisk DS också. Men som sagt är väldigt ny och försöker fortfarande famla runt i blindo(?). Så blir glad för alla tips och idéer^^

7. Entruv

Entruv Titan

Ja att bruka NOS termen som man gör idag tycker jag är helt befängt, new old stock betyder new old stock och inte fin/väl omhändertagen. Det kan gör mig till någon sorts purist...

Angående verket så införskaffade jag mig en boettöppnare och hittade till min förvåning ett lite ovanligare verk(?) (ursäktar porträttläge...)
    25-36 ska ha använts mellan -59 och -60, men eftersom boettlocket på min har patent så antar jag att den är från sent 60-tal?
    source: vintagecertinas.ch

20190308_130555(0). 20190308_130839.

8. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

@Fadershan får nu ta över då jag inte vet :)

Entruv gillar detta.
  9. Surfarn

Surfarn Titan

10. Fadershan

Fadershan Guld

Ja eftersom den har patent så står säkerligen (eller har stått) serienumret på utsidan av boettlocket så att det går att datera den. Med eller utan sköldpadda på baklocket? Jag servade en DS med 25-36 till en forumkompis i denna tråden om du vill kika https://klocksnack.se/threads/service-av-en-certina-ds-cal-25-36.101619/

11. Entruv

Entruv Titan

Hmm med sköldpadda men utan serienummer...
    20190308_162807.

Fadershan gillar detta.
  12. Fadershan

Fadershan Guld

Lustigt för här har ni två st 013-reffar med cal 25-36. I min värld så ska det vara den tidigaste kronan även på dessa, alltså den spetsigare typen men det finns inget direkt bekräftat förutom mina teorier :)

ittam, Surfarn och Entruv gillar detta.
  13. Entruv

Entruv Titan

Hmm ja min krona ser betydligt tunnare ut än tradera-DS:en Men förutom det, körde man verkligen olika visare i samma boett+verk? Tavlorna kan ju variera men det känns lite som dauphinevisare oftast syns på pp:s?

Bortsett från det, hur kommer det sig att mitt boettlock har all text högst upp, medan traderan har både uppe och nere?

14. Fadershan

Fadershan Guld

Nja hag e rätt säker på att även har en 112-boett med den typen av visare så att det fanns i alla 012-boettwr är jag rätt säker på och tror att det matchades med tavla. En av de saker som gör ds extra kul, så många variationer!

Entruv och Surfarn gillar detta.
  15. Entruv

Entruv Titan

Och extra farligt ;), man vet aldrig vad som faktiskt är korrekt eller ej, en av de saker som gör vintage till en riktigt thrillseeker-sport!

Fadershan gillar detta.
  16. slup

slup Plast

Passar på att som första post i forumet flasha 3 av mina mest speciella Certina karameller :)

IMG_20190309_173408_987.
    IMG_20190213_163309_875.
    20190310_002522.
    20190308_232034.

Sebastard, wupe14, UrmakarPerka och 9 andra gillar detta.
  17. Fadershan

Fadershan Guld

Bra första post och välommen! Fina!!

slup gillar detta.
  18. mmartensson

mmartensson Brons Premium

Senast ändrad: 10 mars 2019
    Fadershan gillar detta.
  19. slup

slup Plast

Vet inte om jag plitar min fråga på rätt ställe i forumet så korrigera mig gärna :)

Blir lite misstänksam på min Certina DS-3 från -78 ... den rullar ju med ett 919-1 automatverk med alla moderniteter såsom hacking, date quickset & iaf. vad jag sluter mig till, möjlighet till hand winding.

Saken är den att vid manuell uppdragning så spinner rotorn loss ordentligt efter en sisådär 15-20 vridningar på kronan, alltså rotorn verkar inte snurra med kronan utan det kommer mera plötsligt när man dragit upp klockan ordentligt, det känns mer i klockan än vad det hörs, det känns lite som om klockan vobblar lite. Det här kan också hända någon gång när automaten fått ladda klockan under dagen ... plötsligt känner man det i handleden.

Finns det någon urverksexpert här på forumet som känner Certinas 919-1 och kan ge en förklaring, normalt & något som hör till för att förhindra överdragning av fjädern eller något som inte är som det ska?

20190308_165443.

20. UrmakarPerka

UrmakarPerka Titan

Från:
    Olofsfors
    Troligtvis klinkhjulen som är trasiga! Det är de hjul som ska spärra ett håll och släppa åt det andra så att rotorn kan dra upp uret vilket håll den än snurrar. Vid fel på dessa hjul så släpper de inte som de ska vid manuell uppdragning, utan rotorn snurrar med. Märks oftast inte förrän efter det att fjädern dragits upp en bit!

eriksson850, Ariste, slup och 1 annan gillar detta.
  21. slup

slup Plast

Hmm ... låter otrevligt o_O

Öppnade upp klockan & spelade in en video ... så här beter den sig efter ca. 20 vridningar på kronan, observera gnisslet precis innan rotorn spinner loss. Är det så här den beter sig när klinkhjulet är trasigt ?

Senast ändrad: 13 mars 2019
    Stroboman gillar detta.
  22. UrmakarPerka

UrmakarPerka Titan

Från:
    Olofsfors
    Jo så är det, har du tur är automatverket bara skitigt!

23. Entruv

Entruv Titan

Vad tror KS om denna? Man skulle ju vilja ha lite fler bilder och på verket men... man tager vad man haver.

24. Fadershan

Fadershan Guld

Är väl sannolikt ett 25-451 i den :)

Entruv gillar detta.
  25. Entruv

Entruv Titan

Antar PP eftersom locket är slätt?

26. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

27. Diskaren

Diskaren Brons

Hade varit väldigt kul att se certina släppa en 36-37mm reissue på certina ds

eriksson850 och Fadershan gillar detta.
  28. Fadershan

Fadershan Guld

Blev ju bra det där!! :D

ANALOGUE gillar detta.
  29. Entruv

Entruv Titan

Avis...
    Storlek på den?

ANALOGUE gillar detta.
  30. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Tack! 39mm kke?
    Ligger en prisvärd på K&S som verkar vara i mkt bättre skick än min.

essGunnar och Entruv gillar detta.
Mollstedt