Nu har en månad gått och åtskilliga timmar har spenderats nere i garaget. Fick ett infall och beställde en ny 21" fälg, med ekrar och hela kittet. Mitt gamla nav kunde jag använda.
Det började strula redan när jag skulle ta bort bromsskivorna, insexsbultar som var dragna något djävulskt, tog mig 2 timmar att få loss 9 av 10 (!!). Den sista fick jag borra loss, vilket inte gör så mycket då jag enbart ska köra med en skiva fram.
Sen var det dags att ekra om, något jag aldrig gjort förut. Hade en "mall" i form av en annan snubbe som precis gjort samma sak, så hade hans fälg att kika på. Hjälpte väl någorlunda, men första vändan spenderade jag 6 timmar en fredagkväll, tills jag trodde jag var klar kl 23.30. Väl tillbaka på söndagen upptäckte jag att en (!!) eker satt fel och då var det bara börja om, tog dock bara 1,5 timme den gången.
Nu återstår att rikta det och få det helt runt, något som inte är jättesimpelt. Finns en jigg jag kan låna, men är lite pill och kräver en del tid, som jag egentligen inte har.
Jag har också slipat ner oljetanken och nu väntar den på lack. Dammade gjorde det..
Jag har utöver detta spenderat orimligt mycket tid på att göra min sissybar. Började med 14mm rundstål, kallböjde i kasst skruvstäd, blev sådär.
Köpte sex meter 12mm istället och började om. Första blev okej men för spetsig, andra kass, tredje för kort och den fjärde blev väl godkänd. Det svåra var att få till de båda böjarna, så att de blev lika lång, i samma riktning och fick samma form. Inte plättlätt med ett dåligt skruvstäd och kallt hårt stål.
Svetsade sen ihop de båda halvorna, på med lite öglor nedtill för infästning, samt fäste för baklampan och stänkskärmen. Svetsa, slipa, svetsa, slipa och sen repetera. Segt, men blev bra till slut.
Idag var jag nere en sväng och gjorde klart sissyn och borrade hålen i stänkskärmen för att kunna fästa kupolmuttrar i plattjärnet, tack
@Fryken för borrmaskinen jag snodde/lånade av dig. Bakstänkan ska in på lack nu och bli svart.
Efter det var det dags att ge sig på ett annat huvudbry jag tampats med ett tag. Mina pipor jag köpte tog såklart i bromspedalen, så jag var tvungen att göra någon sorts platta med ett förskjutet fäste för hela bromspedalen och behållaren för bromsvätska. Gick förvånansvärt bra och var inte så krångligt som jag trodde. En fet järnbit, rondell, pelarborr samt två fastsvetsade bultar löste biffen.
Generellt sett har det varit väldigt mycket rondellkapning (biltemas brann upp, fick köpa en ny), svetsning samt slipning. Brukar komma ut därifrån helt svart i fejset. Småstressad, men börjar väl se något sorts ljus i tunneln och hoppas få den körklar innan april är slut.