• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chrono24 - stora tråden för referenser av handlare

Espresso

Cartier
Brandizzi
- Italiten - Rom
- http://www.brandizzi.com/

Köpte en Rolex Day Date, 1803, från 1970 av Brandizzi. Fick ett gott intryck via Chrono24. Följde upp med lite telefonsamtal med butiken. De var bra på engelska men något korta i sina svar. Svarade på mail inom 24h. Köpet gick via banköverföring, men de kunde även gå via trusted checkout om man så ville (men prutmånen blev bättre med banköverföring). Det tog ca 3 dagar från det att de skeppade den (gick via Ferrari som sedan använde FedEx).

Vid köpet av klockan ingick 12 månaders garanti samt ett eget äkthetsintyg från Brandizzi.

Klockan beskrevs som i gott skick.

Efter att ha fått hem klockan kan jag konstatera att:
- Klockans exteriöra skick stämde väl överens med beskrivningen
- Det ingick samtlig dokumentation som Brandizzi utlovat
- Brandizzi uttalade Service var undermålig. Klockan är nu på Bergströms ur för en riktig service. De konstaterade att man visserligen hade oljat upp klockan men inte rensat den innan så det fanns ett antal slaggpartiklar i oljan samt att vissa kuggar kommer må bra av att bytas ut.

Så frågan good guy, bad guy? Rent hanteringsmässigt good guy, men om jag skulle köpa där igen skulle jag nog pruta lite hårdare för att få lite buffert till den svenska service som jag skulle gissa är av vikt när man handlar därifrån.
 

AlanFord

Breitling
Hej.

Efter flera månaders funderingar, där jag först var inställd på en klassisk Sub 116610, men sedan svängde till en 116613LB, gjordes inköp i mitten av veckan. Första mailet skickades via http://www.orologidilusso.biz/ hemsidan med en fråga om den önskade klockan fanns tillgänglig. Riccardo ringde till mig samma kväll och bekräftade att Bluesy fanns tillgänglig och kunde levereras. Banktransfer gjordes samma kväll och klockan levererades dagen efter. En dag senare hämtades Bluesy på närmaste DHL utlämningsstället, välpackad och komplett. Allt som allt, kan jag rekommendera Riccardo och skulle, utan tvekan, handla där igen.
 
Senast ändrad:

Klahr

Omega
Jag har handlat från pluswatches.it och nu senast I Maestri del Tempo sas och jag skulle absolut handla av båda igen. Båda affärerna gjordes genom trusted checkout.
 

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Känns som att det är dags att starta en tråd för enbart "requests" angående säljare. Denna startades för att det ska vara ett bra referensarkiv. Nu handlar de flesta posterna och förfrågningar. Till er som skickar frågor angående säljare som ej står med i tråden, köp klockan ni är intresserad av och lämna en recension eller starta en ny tråd med förfrågningar. Men någon måste vara först att handla från säljarna så varför inte ni och ni hittar en klocka? Jag har nog lämnat 5 recensioner av "nya" handlare här på klocksnack så kan säga detta med gott samvete.

Så posterna ska gärna innehålla:
- namn på handlaren
- land där handlaren är verksam
- länk till handlarens sajt
- ert omdömme kring transaktionen (tex hur snabbt och tydligt de svarar på frågor, fraktalt samt tid...)
- ert omdömme om klockan som ni köpte (var den som beskrivet etc...)
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Jag har just köpt en klocka jag hittade på ch24. Säljaren är italienare och heter Davide Benini. Han visade sig vara en riktig hedersknyffel som var rejäl att förhandla med och som levererade blixtsnabbt efter mottagen betalning. A+ i min bok!
PS han har sålt flera klockor genom ch24 men som private seller finns ingen möjlighet att få något omdöme. Jag kontaktade honom via mail och fick en bra känsla som visade sig stämma.
 

jwik

Breitling
Köpte en klocka av "van Houten Uhren, Gregory van Houten". Inte blixtsnabb på mailsvar, men blev en bra affär och snabb leverans. Kan rekommenderas! Använde ej secure checkout, gick fint endå!
 

sveol

Cartier
Orologeria Duomo Milano

Köpte en Pelagos av dem och allt fungerade utmärkt. De har dock inte öppet på måndagar så man får vänta lite längre om man gjort ett köp under helgen. De svarar på mail dygnet runt känns det som och snabba svarstider. Skickar med UPS så inga problem där.
 

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Icone Watches Barcelona
Vågade mig på att handla av Icone Watches i Barcelona efter goda referenser härifrån och på andra forum. Hade att göra med Antonio "Toni" Torres i affären och blev väl bemött. Tillräckligt god engelska och snabba svar på frågor. Köpte en GMT Master II 16710 av dem och den motsvarade de beskrivningar jag fått i text och bild inför köpet. Betalade klockan på torsdagen och den skickades på fredagen varpå den landade hos mig på måndagen. Nöjd!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
All4watches - Rainer Schuster
Känd främst för sina klocklådor som säljs via eBay men säljer även Panerai på Chrono24.
Snabba svar på mail. Föredömligt förpackad leverans som skedde inom 24 timmar med DHL.
Kan varmt rekommenderas! :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
På Showcommerce´s hemsida anger de följdande betalningsmetoder;

Payments accepted: VISA, MASTERCARD, AMERICAN EXPRESS, Bank Wire, Paypal

Paypal låter ju jättetrevligt i detta fall. Nån som vet om detta funkar i praktiken? Upplever att de helst vill att man betalar med kort på deras hemsida.

EDIT: Svarar själv på min fråga. PAYPAL funkar men 5% tillkommer pga Paypals avgifter. Så säger Showcommerce själva. Om det är sant vet jag ej.
 
Senast ändrad:

Erik1

Patek
2-Faktor
Måste langa en gröning till uhren-schmuckhaus NRW och Andreas Thieme. Mycket trevlig säljare som svarar snabbt(!) på e-mail ända från mina första däcksparkar i November. Väldigt lätt att ha att göra med, raka puckar vid förhandling och mycket snabb leverans. Svarade på Chrono24 annonsen men hittade många gröningar så betalade med direkt banköverföring och slapp C24 avgifter på sådant sätt. Inget knussel och allt som beskrivet. Rekommenderas!
 
Show Commerce SRL

Efter viss research för kommande köp av Omega Speedmaster Pro stod valet mellan Plus Watch eller Show Commerce SRL, båda italienska handlare. Efter att ha mailat båda handlarna fick jag snabbt svar av båda två, informativa och trevliga. Jag valde att gå vidare med mitt köp med Riccardo på Show Commerce SRL då denne erbjöd ett något bättre pris i slutändan.

Jag bor i vad de flesta expeditörer kallar för "remote area", dvs. om en frakt normalt anses ta 2-3 dagar brukar den levereras bra mycket senare. Betalning via banköverföring skickades på måndag eftermiddag, på tisdagen fick jag mail att klockan var skickad och till min förvåning levererades den redan på onsdagen! Imponerande! Bor man i direkt närhet till storstadsregionerna så är min gissning att klockan levereras inom 24 timmar.

Klockan var ny, med alla tillbehör samt garanti och mycket väl paketerad.

I konklusion: Snabba svar på mail och telefon, förmånligt pris och ytterst snabb leverans.
 

Gnudi

Omega
Orologeria Bodoni Srl (Torino)
Har köpt Hamilton av dessa fina herrar, inte jättesnabba på mailen, desto bättre på telefon.
Snabb handläggning och frakt när banköverföringen väl trillade genom.
 

Wenger

Omega
Kom precis hem från en resa från Turin där jag besökte Royal Trade och även införskaffade mig en Reverso, paketöppning kommer under dagen. :)

Brukar spendera mycket tid i Nice och har alltid sagt att när tillfälle ges så bilar jag upp till Turin, drygt 20 mil beroende på vägval, och gör ett personligt besök. Bästa sättet att slippa oron över om företaget är seriöst, plus att jag kan förmedla vidare till alla er på KS om min erfarenhet.

Som jag förstod det är Royal Trade och Viruoso samma företag. Väldigt fräsch affär som jag bara klampade in i, vet nu att den bara är öppen för folk som bokat tid. Pratade med Max som är supertrevlig och lätt att ha att göra med, ägaren till affären. Hans engelska är italiensk standard, inte hundra mao men han gör så gott han kan. Skulle utan tvekan kunna beställa min nästa klocka från Royal Trade, fick bara bra vibbar. Goodguy.
Är det samma affär som websidan http://www.venditaorologi.biz/? :)
 
Topp