• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

Trelingon

Omega
En liten paus i målandet.:)
Var hos Roger men han hade inte V-serien så de blev en Oliva "G", liten rackare men rätt stark!
20170706_163508.jpg
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Nuså. Olidlig spänning. Min första Mc No2.
20170706_180112.jpg

Riiiiiiiktigt bra direkt.
20170706_181026.jpg


Svårt att beskriva smakmässigt, å ena sidan mjuka fylliga smaker av gräddig o nötig nougat, å andra sidan när man puffar på rejält så tuffar den till sig utan att vara från på något sätt. Denna är svinbra. Min andra 10 poängare i min korta Karriär.
 
Senast ändrad:

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Den där får du gärna recensera :cigar:
Vad ska jag säga... van vid kubaner så när jag tände upp denna och började inhalera fick jag en smärre chock över hur lätt draget var. Smakmässigt som de flesta garrar jag rökt från Venezuela/Dominikanska osv: stark och samma smak halvvägs in. Dock är jag lite berusad nu och kanske inte fokuserar helt på garren ;)
 

Bottega

Cartier
Tack!

Köpte mig en Partagas Milles Fleur och en Montecristo no.4. Nyfiken, då jag hört att de ska påminna om varandra, men att Montecriston ska vara mycket mer intensiv. Som Partagan på fultjack och steorider! Om det stämmer lämnar jag till proffsen!

Välkommen till Cigarrvärlden! det är en spännande värld men lite lurig att starta med i fall man inte vet vart.
Många här har mångårig erfarenhet utav cigarrer samt många som är nya inom träsket. Det finns enligt mig inget rätt eller fel i fall du får en bra helhetsupplevelse. Det viktigaste du ska tänka på är att i fall du lagrar dina cigarrer i en låda eller humidor är att du har rätt fuktighet. Det är något du får trixa med för att hitta din egna prägel. Vanligtvis pratar vi om 64-68% som är det man ska "ha". Jag vet någon som kör med 70-73%. Ska du långtidslagra årsvis så är 64-68% bra medans om du öppnar din humidor väldigt ofta för att inspektera, ta ut, inventera, puffa ofta etc. så kanske 69-71% är mer vettigt för dig. Som sagt, i min värld om du får en bra helhetsupplevelse så har du inget rätt eller fel för just dig. Viktigaste är bara att du har fukt så dina cigarrer håller.

I fall cigarren är för komplex eller inte spelar dig inte så stor roll när du är ny. Köp några billigare varianter, få till klippningen, hur du tänder din cigarr, andning(retrohale) och puffning. Småningom så kommer du kunna identifiera mer smaker med när tiden går. Tips är att använda en liten dagbok i fall du vill följa din cigarr och vilka smaker den ger dig, helhetsupplevelse eller liknande.

Just Partagas Milles Fleur är en utav mina favoriter, jag köpte en låda med 10 st och avnjöt varenda en. Lättrökt, lätta smaker, perfekt till en kopp kaffe eller liknande.
Tips på andra pinnar
H. Upmann: Half Corona(55-65:- ) eller 46 (100-130:- )
Hoyo de Monterrey: Epicuré No.2 (100-120:- )
El Rey del Mundo: Choix Supreme (90-120:- )
Ramon Allones: Small Club Coronas(58-65:- ) eller Specially Selected (100-130:- )
Sancho Panza: Belicosos (110-140:)
Montechristo: Nr 2 (samt petit 2) samt 4 är bra pinnar med :)
Romeo y Julieta: Petit/Short/Half Churchills (85-140:- )

Tips på bra cigarrer att börja med.

Askfat kan du hitta billigt på typ Myrornas eller röda korset, brukar titta ibland och hitta fynd för mellan 20-130:-

Har du någon bra tändare?

edit: priserna är höftade, men på ett ungefär där samtliga ligger. samt ang. retrohale, inget du behöver snöa dig in på i dagsläget men du kan gå in på Youtube och söka "retrohale cigarr" så får du upp många bra videos som beskriver hur du gör samt vad det ger för effekt.

ping @Limpas
 
Senast ändrad:

Krabbeluring

Cartier
Välkommen till Cigarrvärlden! det är en spännande värld men lite lurig att starta med i fall man inte vet vart.
Många här har mångårig erfarenhet utav cigarrer samt många som är nya inom träsket. Det finns enligt mig inget rätt eller fel i fall du får en bra helhetsupplevelse. Det viktigaste du ska tänka på är att i fall du lagrar dina cigarrer i en låda eller humidor är att du har rätt fuktighet. Det är något du får trixa med för att hitta din egna prägel. Vanligtvis pratar vi om 64-68% som är det man ska "ha". Jag vet någon som kör med 70-73%. Ska du långtidslagra årsvis så är 64-68% bra medans om du öppnar din humidor väldigt ofta för att inspektera, ta ut, inventera, puffa ofta etc. så kanske 69-71% är mer vettigt för dig. Som sagt, i min värld om du får en bra helhetsupplevelse så har du inget rätt eller fel för just dig. Viktigaste är bara att du har fukt så dina cigarrer håller.

I fall cigarren är för komplex eller inte spelar dig inte så stor roll när du är ny. Köp några billigare varianter, få till klippningen, hur du tänder din cigarr, andning(retrohale) och puffning. Småningom så kommer du kunna identifiera mer smaker med när tiden går. Tips är att använda en liten dagbok i fall du vill följa din cigarr och vilka smaker den ger dig, helhetsupplevelse eller liknande.

Just Partagas Milles Fleur är en utav mina favoriter, jag köpte en låda med 10 st och avnjöt varenda en. Lättrökt, lätta smaker, perfekt till en kopp kaffe eller liknande.
Tips på andra pinnar
H. Upmann: Half Corona(55-65:- ) eller 46 (100-130:- )
Hoyo de Monterrey: Epicuré No.2 (100-120:- )
El Rey del Mundo: Choix Supreme (90-120:- )
Ramon Allones: Small Club Coronas(58-65:- ) eller Specially Selected (100-130:- )
Sancho Panza: Belicosos (110-140:)
Montechristo: Nr 2 (samt petit 2) samt 4 är bra pinnar med :)
Romeo y Julieta: Petit/Short/Half Churchills (85-140:- )

Tips på bra cigarrer att börja med.

Askfat kan du hitta billigt på typ Myrornas eller röda korset, brukar titta ibland och hitta fynd för mellan 20-130:-

Har du någon bra tändare?

edit: priserna är höftade, men på ett ungefär där samtliga ligger. samt ang. retrohale, inget du behöver snöa dig in på i dagsläget men du kan gå in på Youtube och söka "retrohale cigarr" så får du upp många bra videos som beskriver hur du gör samt vad det ger för effekt.

ping @Limpas

Tack så mycket för att du tog dig tiden att skriva det! Superbra tips och infomation :)

Jag kör långa tändstickor, där jag låter det brinna en stund så det är "rent" trä som brinner, och inte svavel och annat.
 

Bottega

Cartier
Tack så mycket för att du tog dig tiden att skriva det! Superbra tips och infomation :)

Jag kör långa tändstickor, där jag låter det brinna en stund så det är "rent" trä som brinner, och inte svavel och annat.

När det är vindstilla eller inomhus så kör jag med tändstickor eller "soft-flame"-tändare med. Jag tycker det är kul och kunna behärska en soft flame :)
 
Topp