• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

Limpas

Cartier
Var börjar man om man vill prova cigarr? Tar gärna emot tips på något prisvärt provpaket eller om någon särskild cigarr är bra att börja med och inköpsställe (köpa på nätet är ju smidigt) :)
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Grilltajm.
20170704_193142.jpg
 

Krabbeluring

Cartier
Var och köpte lite cigarrer idag!

Nämnde att jag inte ägde en humidor, och därför bara ville köpa en cigarr då jag inte kunde förvara dem. Då sa personen bakom kassan att det fanns en bra och billig lösning: Man tar en cigarrlåda (jag fick en tom gratis), lägger i en bovedapåse och sina cigarrer. Detta lägger man sedan i en ziplockpåse så skulle de hålla i månader (så länge som 3-6 månader, eller till bovedapåsen torkade ut). Utan ziplock skulle den också klara sig mycket bra.

Superbra service tycker jag verkligen! Men...stämmer det? Klarar de sig verkligen i månader med den här simpla lösningen?

Just nu ligger det 2 cigarrer i en låda avsedd för cirka 15st med en bovedapåse i.
 

Camo00

Patek
Var och köpte lite cigarrer idag!

Nämnde att jag inte ägde en humidor, och därför bara ville köpa en cigarr då jag inte kunde förvara dem. Då sa personen bakom kassan att det fanns en bra och billig lösning: Man tar en cigarrlåda (jag fick en tom gratis), lägger i en bovedapåse och sina cigarrer. Detta lägger man sedan i en ziplockpåse så skulle de hålla i månader (så länge som 3-6 månader, eller till bovedapåsen torkade ut). Utan ziplock skulle den också klara sig mycket bra.

Superbra service tycker jag verkligen! Men...stämmer det? Klarar de sig verkligen i månader med den här simpla lösningen?

Just nu ligger det 2 cigarrer i en låda avsedd för cirka 15st med en bovedapåse i.
Jadå, det håller! Men passa när Bovedapåsen stelnar för då blir det snabbt för torrt.
Scrolla den här tråden så hittar Du massor av tips på ännu simplare förvaring: De flesta här kör täta plastlådor och beads (som Boveda men återfuktningsbara...)
 

JB_XII

Rolex
Goddag mina herrar!
Älskar trådar som denna! Som klockentusiast så följer ju även andra "drifter" med i bagaget.

Whisky och cigarrer är ju två av dem.
Whisky samling är väl stadig. Men tyvärr så har man en del att jobba på avseende konsumtion av go tobak.

Fick idag en cigarr från Vivaldi. Väldigt trevligt och uppskattat! Den skall avnjutas vid tillfälle. Min fråga är lite om någon har erfarenhet av detta märket? Vore kul med lite kuriosa innan man tänder :cigar:
 

BOTL

Panerai
Var och köpte lite cigarrer idag!

Nämnde att jag inte ägde en humidor, och därför bara ville köpa en cigarr då jag inte kunde förvara dem. Då sa personen bakom kassan att det fanns en bra och billig lösning: Man tar en cigarrlåda (jag fick en tom gratis), lägger i en bovedapåse och sina cigarrer. Detta lägger man sedan i en ziplockpåse så skulle de hålla i månader (så länge som 3-6 månader, eller till bovedapåsen torkade ut). Utan ziplock skulle den också klara sig mycket bra.

Superbra service tycker jag verkligen! Men...stämmer det? Klarar de sig verkligen i månader med den här simpla lösningen?

Just nu ligger det 2 cigarrer i en låda avsedd för cirka 15st med en bovedapåse i.

Absolut inte
 

Krabbeluring

Cartier
Min första fråga vilken butik påstod att detta var ett bra sätt att förvara cigarrer i ett halvår?

Upp till ett halvår, beroende på en mängd faktorer, men åtminstonde "några månader" - till Bovedapåsen var slut (vilket personen i butiken sa tog några månader, upp till ett halvår).

Då det inte är så många som jobbar i butiken så väljer jag att skicka det i PM till dig istället, så ingen blir uthängd.
 

Krabbeluring

Cartier
Är cigarrerna rätt fuktade från början, så förstår jag inte varför dom inte skulle klara sig ett bra tag, typ ett halvår. Om det sen är ett bra sätt är kanske en annan fråga?

Var mest nyfiken på ungefär hur lång tid de håller, om man ex. skulle köpa med sig 10-15 cigarrer för att ha hemma som ett litet lager, och då bara under sommarmånaderna.

Blev lite nyfiken, men fått lite varierande svar både här och på nätet i övrigt.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Var mest nyfiken på ungefär hur lång tid de håller, om man ex. skulle köpa med sig 10-15 cigarrer för att ha hemma som ett litet lager, och då bara under sommarmånaderna.

Blev lite nyfiken, men fått lite varierande svar både här och på nätet i övrigt.
Då lär det definitivt fungera bra. Luftfuktigheten kan ju normalt vara mellan 50-70% naturligt inomhus under sommarmånaderna. Troligtvis kanske dom istället behöver luftas emellanåt... Man får inte glömma att vi kan bli lite "anala" när det diskuteras väsentligheter som klockor, drycker, och rökverk.

Enklast är att du provar.
 

Krabbeluring

Cartier
Då lär det definitivt fungera bra. Luftfuktigheten kan ju normalt vara mellan 50-70% naturligt inomhus under sommarmånaderna. Troligtvis kanske dom istället behöver luftas emellanåt... Man får inte glömma att vi kan bli lite "anala" när det diskuteras väsentligheter som klockor, drycker, och rökverk.

Enklast är att du provar.

Tack!

Köpte mig en Partagas Milles Fleur och en Montecristo no.4. Nyfiken, då jag hört att de ska påminna om varandra, men att Montecriston ska vara mycket mer intensiv. Som Partagan på fultjack och steorider! Om det stämmer lämnar jag till proffsen!
 

BOTL

Panerai
Men...för att återgå till frågan: hur länge överlever de i en låda (i en ziplockpåse) med bovedapåse? Snackar vi dagar? veckor?

Skulle inte tro att ligga i en trälåda hjälper med en lite bovedapåse som hjälp. Jag utgår ifrån att de inte har tomlådor som har legat i perfekt miljö med mättaträ som inte suger fukt och det handlar väl om vad man röker. En vintagecigarr skulle jag inte lägga ett par månader för det skulle absolut påverka cigarren och de oljor.

Vi har uppenbarligen väldigt olika tro men 1-2 veckor. Bovedapåsar är inte tänkt som en permanent fuktläsning till skillnad från beads. Zippåsar är inte heller gjord för optimera lagring av fukt och oljor.
Men vad vet jag, inte så att man rökt länge eller nördat ner sig i detta eller pratar med handlare som hållit på i 100plus år eller så ;)
 

BOTL

Panerai
Tack!

Köpte mig en Partagas Milles Fleur och en Montecristo no.4. Nyfiken, då jag hört att de ska påminna om varandra, men att Montecriston ska vara mycket mer intensiv. Som Partagan på fultjack och steorider! Om det stämmer lämnar jag till proffsen!

Absolut inte, den Partagas du nämner är rätt så enkel och ärlig i sina smaker utan större komplexitet. Montecriston är en mycket mildare och mer komplex marca och 4:an du nämner kommer inte påminna om Partagasen. Olika smakprofiler, vill påstå att hitsorisk är Monte 4 den minsting som levererat bäst efter 20 år. Rökt preembargo, 70-80-90-00 och de är generell ALLTID goda. Börjar bli väldigt svårt att få tag på lagrade nu tyvärr.
 

Krabbeluring

Cartier
Skulle inte tro att ligga i en trälåda hjälper med en lite bovedapåse som hjälp. Jag utgår ifrån att de inte har tomlådor som har legat i perfekt miljö med mättaträ som inte suger fukt och det handlar väl om vad man röker. En vintagecigarr skulle jag inte lägga ett par månader för det skulle absolut påverka cigarren och de oljor.

Vi har uppenbarligen väldigt olika tro men 1-2 veckor. Bovedapåsar är inte tänkt som en permanent fuktläsning till skillnad från beads. Zippåsar är inte heller gjord för optimera lagring av fukt och oljor.
Men vad vet jag, inte så att man rökt länge eller nördat ner sig i detta eller pratar med handlare som hållit på i 100plus år eller så ;)


Verkar som sagt vara väldigt olika bud beroende på vem man frågar kring hållbarhet. De här två röks inom en månad i alla fall - får se hur de blir helt enkelt.

De hade lådorna i sitt "humidorrum" (de öppnade ett speciellt rum som verkade vara tempererat och rätt fuktat).
 
Senast ändrad:

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Först en Partagas Shorts från 2012 som var, enligt mina källor, ett väldigt bra cigarr år och till den en Havanna Club Seleccion de Maestros
IMG_3577.JPG

Efter ca 25 sushibitar sög jag i mig en Bolivar Royal Coronas som ackompanjerades av Havanna Club 15 årig
IMG_3581.JPG

Det är härligt med semester ;)
 
Topp