Jaha…meh. Då blir jag ju skyldig dem pengar…Puros har prisgaranti...just saying
Fast jag har ju ingen prisgaranti
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jaha…meh. Då blir jag ju skyldig dem pengar…Puros har prisgaranti...just saying
Skulle inte ställa det varmare än nödvändigt, speciellt inte för långförvaring.Ciggarlagring och temperaturer - hur tänker ni kring det? Jag har ett antal tupperdors idag som hålles fuktade med Bovedapåsar. De står i ett förråd utan risk att utsättas för solljus. Det är relativt svalt där nu under sommaren, men när vi sätter på värmen under vintern höjs temperaturen där också. Jag vet ej hur pricksäker termometerfunktionen i min hygrometer är, men den visar 23°C i sitt nuvarande rätt så svala utrymme. Är det skadligt för cigarrerna ifall de förvaras lite varmare under hälften av året (skulle gissa på 25°C), medan luftfuktigheten är ok? Jag har köpt på mig lite för många cigarrer nu under sommaren utan att riktigt tänka på långtidsförvaring (eller snarare så att jag ej tänkte på just att tempen kan påverka cigarrerna). Tänker speciellt på kubanska cigarrer, då de är känsligare än andra. Jag har faktiskt ett fåtal cigarrer från flera år tillbaka och de verkar må bra. Oroar jag mig för mycket?
Jag ställer dem självklart där det är som svalast, men det är fortfarande inte absolut optimalast temperetur som man kan uppnå i t.ex. en humidorkyl. Jag har inte haft några problem med de få cigarrer som jag råkat förvara i flera år (några kubaner). Nu vill jag köpa en låda med kubaner, men jag börjar bli lite orolig om något riskerar att bli fel framöver. Vill inte att flera tusenlappar bara går upp i rök (bortsett från när man röker dem ).Skulle inte ställa det varmare än nödvändigt, speciellt inte för långförvaring.
Är väl egentligen den största faran du kan utsätta cigarrerna för, baggarna kan få liv i för varmt klimat.
Oroa dig inte för mkt…Kubas klimat är betydligt varmare än här i Sverige…Jag ställer dem självklart där det är som svalast, men det är fortfarande inte absolut optimalast temperetur som man kan uppnå i t.ex. en humidorkyl. Jag har inte haft några problem med de få cigarrer som jag råkat förvara i flera år (några kubaner). Nu vill jag köpa en låda med kubaner, men jag börjar bli lite orolig om något riskerar att bli fel framöver. Vill inte att flera tusenlappar bara går upp i rök (bortsett från när man röker dem ).
”Är det skadligt för cigarrerna ifall de förvaras lite varmare under hälften av året (skulle gissa på 25°C),”Oroa dig inte för mkt…Kubas klimat är betydligt varmare än här i Sverige…
Så länge du förvara cigarrer i 60-70 % luftfuktighet så är du safe. Inomhusklimatet här är optimalt så länge man har koll på luftfuktigheten
Jag har tyvärr inte möjlighet att förvara dem någonstans svalare. Hur som helst, de cigarrerna jag har haft har iaf förvarats på det sättet i tre år utan problem, men då är majoriteten icke-kubaner. Luftfuktigheten har varit 65% under hela den tiden.”Är det skadligt för cigarrerna ifall de förvaras lite varmare under hälften av året (skulle gissa på 25°C),”
Går det att förvara kallare så är det väl bättre oavsett ifall fuktigheten är rätt!?
Fukt skapar mögel och värme är risk för baggar.
Normal rumstemperatur 20 grader o under vissa månader 25 o lite mer lär inte vara några bekymmer som sagt. Givetvis ställer man inte humidoren på den varmaste platsen.”Är det skadligt för cigarrerna ifall de förvaras lite varmare under hälften av året (skulle gissa på 25°C),”
Går det att förvara kallare så är det väl bättre oavsett ifall fuktigheten är rätt!?
Fukt skapar mögel och värme är risk för baggar.
Ja det är sant.Normal rumstemperatur 20 grader o under vissa månader 25 o lite mer lär inte vara några bekymmer som sagt. Givetvis ställer man inte humidoren på den varmaste platsen.
Ang baggar så är risken att man får med dessa ifrån habanos rätt låg eftersom de förutom ser till att miljön är fri från dessa även fryser cigarrerna innan de packas. Fejk industrin samt tveksamma köp på gatan eller ifrån handlare …där är risken mkt högre för baggar o annat ohygieniskt skulle jag tro .
Oj…första gången jag har talas om nåt sådantJa det är sant.
Jag fryser mina cigarrer efter att flertalet gånger fått med nå vita små saker som springer på garrarna.
Efter att mailat runt en massa så svara 3 av alla försäljare att det kan va träkvalster, ofarliga och gillar limmet på gördeln.
Paniken när jag såg dessa första gången så är frysen en lätt åtgärd.
Blev intresserad av denna pinne då en bekant bad mig kolla in Flor de Selva. Hur är nikotinstyrkan? Läst olika bud vid googling.Ny kopp och en av mina favoritpinnar.
Tycker alltid det är svårt, men upplever den som en typisk medium.Blev intresserad av denna pinne då en bekant bad mig kolla in Flor de Selva. Hur är nikotinstyrkan? Läst olika bud vid googling.