• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

Fredagsfika 🙂. Trevlig helg!

IMG_20220902_154614.jpg
Morotskakan 😍

Ok, tack för input. Jag kan ju maila och påpeka det iaf. Tänker att jag inte riktigt hade packat ihop och skickat iväg en cigarr som jag tänt :) Och så blev jag rätt sur också, såg verkligen fram emot den, efter löprunda och middag och med en god kopp kaffe på balkongen så blev det lite antiklimax. Men då har jag lärt mig lite mer igen!

Den andra från samma beställning var i princip likadan. Jag stack lite hål med en gaffel i brist på "Perfect Draw"-verktyget och då gick den faktiskt att röka. Men den smakade i princip ingenting annat än besk eftersmak så jag gav upp strax innan halvvägs. Tråkigt, blir nästan illamående när jag tänker på det. Ska maila och klaga. De andra cigarrerna av andra märken i samma beställning var det absolut inga fel med.

@DayDream tips är bra. Tänk på att känna på cigarren innan du tänt den. När du snoppar så känn på kalldraget. Är cigarren hård samt trögt kalldrag kan man borra lite försiktigt med perfect draw o sedan känna igen innan man tänder den

Bra tips! Om den är trög så är det ju lite smidigare att försöka fixa det med Perfect Draw innan man har tänt. Det är lättare att göra det med en otänd och man slipper aska och smuts på händer och bordsduk. Man har också alternativet att lägga tillbaka den otända tröga cigarren i humidoren och ta en ny. Det kan ju vara så att man inte känner för att börja greja med problemet just då utan istället vill skjuta på det till morgondagen.

Hittat någon favorit än så länge?

Dom jag rökt flest av och verkligen gillar är Camacho Connecticut, men gillar också deras lite kraftigare Ecuadore.
Den jag rökte igår, Odens Muninn, var också riktigt bra om man vill ha en mjukare cigarr likt Camacho.
Annars har Partagas varit bra och om man vill ha lite kortare röktid så gillar jag H. Upmann Half Corona.

Dom jag rökt flest av och verkligen gillar är Camacho Connecticut, men gillar också deras lite kraftigare Ecuadore.
Den jag rökte igår, Odens Muninn, var också riktigt bra om man vill ha en mjukare cigarr likt Camacho.
Annars har Partagas varit bra och om man vill ha lite kortare röktid så gillar jag H. Upmann Half Corona.
Camacho Connecticut är en favorit. Har rökt i några år nu, men gillar ändå lite mildare cigarrer med träiga, nötiga toner.
Kan rekommendera cigarrerna i posten ovan, Rocky Patel Vintage 1999, Drew Estate Undercrown Shade och Matilde Serena. Connecticut, prisvärda och ruskigt goda!

En klar favorit som jag tjatar om i tråden! Kan rekommendera Rocky Patel 1999 och Drew Estate Undercrown Shade också, om du vill testa ett par bra i samma stil.
Ja den var faktiskt den enda icke kubanska som jag testat som inte är stark och pepprig. Hur är dom andra i linjen? Skiljer sig det något mellan Corona, robusto, toro?

Ja den var faktiskt den enda icke kubanska som jag testat som inte är stark och pepprig. Hur är dom andra i linjen? Skiljer sig det något mellan Corona, robusto, toro?
Nja, formaten skiljer inte så mycket. Det är snarare röktiderna som varierar. Tror jag har testat alla storlekarna, men föredrar robuston.
Vill du testa nåt annat än connecticut så är Matilde Oscuro rätt mild och söt, med chokladtoner. Maduro kan se lite läskiga ut med sitt mörka täckblad, men många är rätt milda.

Tillbaka
Topp