Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack! Lite dumt att alla humidorer mer eller mindre säljs med hygrometer och magasin för fuktning. Jag kan ju inget alls om detta men att lägga ned några påsar boveda som sköter allt själv verkar ju väldigt smidigt. Antar att det annars inte är så enkelt som att fukta magasinet och sedan bara låta allt sköta sig självt?Rekommenderar denna hygrometer. Har två sådana, varav den ena är spot-on och den andra har en felmarginal på 1-2% (jämfört med Kjells billigaste hygrometer som hade en felmarginal på 5-6% och då bytte jag ut den tre gånger - alla tre var lika "defekta"). Väldigt liten i storleken och har Bluetooth, så du behöver ej öppna upp den för att kolla aktuella värden (du behöver ladda ned en app).
Tack! Lite dumt att alla humidorer mer eller mindre säljs med hygrometer och magasin för fuktning. Jag kan ju inget alls om detta men att lägga ned några påsar boveda som sköter allt själv verkar ju väldigt smidigt. Antar att det annars inte är så enkelt som att fukta magasinet och sedan bara låta allt sköta
sig självt?
Älskar detta forum, så bra och hjälpsamma inlägg från forumiter! Tack både @Herr Potatis och @Hebbe ! Det är mest att jag såklart går estetiskt in i detta också, så även om en tät kakburk funkar så funkar det inte för mig rent estetiskt Men det verkar som att man helt enkelt får betala för en humidor med inbyggd fuktare och ta ut den, eventuellt köpa en snygg hållare för bovedapåsar. Men det är mina bekymmer så ska inte störa mer i tråden med det. Återkommer med vad det blir för köpVad är det för magasin du syftar på? Det ska räcka med att du lägger i lagom antal Bovedapåsar. En trähumidor behöver dock fuktas innan den kan användas (finns Bovedapåsar specifikt för detta ändamål). Har du funderat på så kallade "tupperdors" istället? Alltså att använda täta matlådor. Kräver ingen underhåll alls. Med tanke på att de är helt täta och ej behöver förfuktas är det bara att slänga i Bovedapåsar så håller de rätt luftfuktighet. Kör själv matlådor i glas från IKEA samt Clas Ohlson. Inte det mest estetiska alternativet, men absolut enklast.
Japp det är oxå en estetisk fråga tycker jag. Hade lätt satsat på en snygg bra bordshumidor men inredning i cederÄlskar detta forum, så bra och hjälpsamma inlägg från forumiter! Tack både @Herr Potatis och @Hebbe ! Det är mest att jag såklart går estetiskt in i detta också, så även om en tät kakburk funkar så funkar det inte för mig rent estetiskt Men det verkar som att man helt enkelt får betala för en humidor med inbyggd fuktare och ta ut den, eventuellt köpa en snygg hållare för bovedapåsar. Men det är mina bekymmer så ska inte störa mer i tråden med det. Återkommer med vad det blir för köp
Ser ut som vitt mögel. Bara torka av skulle jag tro.
Mögelbildning. Ser ut som att det är rätt så mycket mögel på bilden (särskilt Olivian). Hur ser det ut på foten av cigarrerna? Ifall det har spridit sig in i cigarren bör de kasseras. Är det bara mögel på täckbladet brukar det generellt gå bra att bara borsta av det, men känn efter själv.
Vad är det för magasin du syftar på? Det ska räcka med att du lägger i lagom antal Bovedapåsar. En trähumidor behöver dock fuktas innan den kan användas (finns Bovedapåsar specifikt för detta ändamål). Har du funderat på så kallade "tupperdors" istället? Alltså att använda täta matlådor. Kräver ingen underhåll alls. Med tanke på att de är helt täta och ej behöver förfuktas är det bara att slänga i Bovedapåsar så håller de rätt luftfuktighet. Kör själv matlådor i glas från IKEA samt Clas Ohlson. Inte det mest estetiska alternativet, men absolut enklast.
Borstade av cigarren bara. Gick hur bra som helst. Hade som tur att inte spridit sig inne i cigarren. Särade på dem genom att lägga dem i varsin blixtlåspåse.
Tack för hjälpen
Hmm har inga ambitioner om att röka på närtid. Tänker mer kanske till vår/sommar… får hålla dessa under utkik…..Det kan nog vara bra att röka dem relativt omgående för man får nog inte bort all mögel gnm att borsta dem. Blir det mer mögel på dem eller mögel inne i cigarren gissar jag att det nog inte är så hälsosamt att röka dem.
Alltid kul att vara till hjälp!Älskar detta forum, så bra och hjälpsamma inlägg från forumiter! Tack både @Herr Potatis och @Hebbe ! Det är mest att jag såklart går estetiskt in i detta också, så även om en tät kakburk funkar så funkar det inte för mig rent estetiskt Men det verkar som att man helt enkelt får betala för en humidor med inbyggd fuktare och ta ut den, eventuellt köpa en snygg hållare för bovedapåsar. Men det är mina bekymmer så ska inte störa mer i tråden med det. Återkommer med vad det blir för köp
Som ointressant kuriosa köpte jag senast en tub med Romeo y Julieta no 1 som rekommenderades som nybörjarcigarr. Var inte alls så imponerad i smaken på den och jag behövde puffa mer frekvent än vad jag önskade för att undvika att den slocknade, trots att jag enligt mig både tände och snoppade enligt konstens alla regler.
Bovedas håller i evigheter i tätförslutna lådor! Som du säger kan det vara smart att lägga några cederark i matlådan. Gör det själv också, men glömde nämnda det tidigare. Nu när du nämnde Zino så kom jag på att de saluför humidorer i akryl! Så det finns därmed plasthumidorer som är mer estetiska än matlådor, men samtidigt lika effektiva (dock mycket mer kostsamma). Utöver Zino vet jag att Boveda själva saluför plasthumidorer.Jag kör lite blandat med både humidorer (tre antika och en nyare Zino Davidoff) och tre matlådor från IKEA. I matlådorna (största varianten) lade jag i tre Boveda (65% 60 gram spridda på olika ställen) och en bra hygrometer precis under locket så att jag kan kolla fuktigheten utan att öppna lådan. Så långt det går ligger cigarrerna ligger i lågor. Min amatörlogok var att det nog är bra med lite trä i matlågorna både för aromens skull och som lite extra buffert. Min erfarenhet av matlådorna var att fuktigheten var extremt stabil. Fuktigheten ligger på 65% vaje dag under flera månader utan att rubbas en enda procentsats. Fantastiskt!
Det kan nog vara bra att röka dem relativt omgående för man får nog inte bort all mögel gnm att borsta dem. Blir det mer mögel på dem eller mögel inne i cigarren gissar jag att det nog inte är så hälsosamt att röka dem.
Mögelsporer finns överallt, till och med i humidorer/cigarrer utan synlig mögel. Det viktiga är att du framöver förvarar de rätt och undviker framtida mögelbildning. Försök droppa ned luftfuktigheten/temperaturen framöver.Hmm har inga ambitioner om att röka på närtid. Tänker mer kanske till vår/sommar… får hålla dessa under utkik…..
Hmm har inga ambitioner om att röka på närtid. Tänker mer kanske till vår/sommar… får hålla dessa under utkik…..
Fast kan man be om mer givet priset?Here we go again. Den är inte alls dum faktiskt. Inte super, men helt OK.
Ah, så kan det ju mycket väl faktiskt vara, det skulle förklara mycket! Kan ju kanske ge samma cigarr en ny test och låta den få chans att torka lite innan, för att se om det förändrar saken.Alltid kul att vara till hjälp!
Antar att cigarren var relativt nyinköpt? Luftfuktigheten hos affärerna brukar ligga rätt så högt, med anledning av att humidorerna öppnas väldigt ofta och därmed släpper ut en del fukt. Skulle luftfuktigheten vara satt mer lagom hade den tyvärr sjunkit för mycket på grund det ständiga öppnadet/stängadet av humidorerna.
Hade samma problem när jag var nybörjare. Försöker låta mina cigarrer vila i minst en månad innan jag röker dem så de hinner gå ned till rätt luftfuktighetsnivå. Är det bråttom är bästa lösningen "dry boxing" - lägg cigarren en dag i en tom cigarrlåda som suger ur fukten ur den. Går också bra att låta den ligga fritt någon annanstans, men cederträt i cigarrlådan suger ur fukten effektivt samt skyddar den jämfört med om den vore helt lösliggande.
Bovedas håller i evigheter i tätförslutna lådor! Som du säger kan det vara smart att lägga några cederark i matlådan. Gör det själv också, men glömde nämnda det tidigare. Nu när du nämnde Zino så kom jag på att de saluför humidorer i akryl! Så det finns därmed plasthumidorer som är mer estetiska än matlådor, men samtidigt lika effektiva (dock mycket mer kostsamma). Utöver Zino vet jag att Boveda själva saluför plasthumidorer.
Kan tillägga att det ibland kan vara bättre att ha Bovedas som håller lite lägre luftfuktighet i matlådor. Två av mina matlådor har hållit så tätt och haft nyinköpta cigarrer i så att luftfuktigheten är en-två grader över listad fuktighet. För kubaner använder jag 62-procentiga Bovedapåsar och för NW 65%.
Mögelsporer finns överallt, till och med i humidorer/cigarrer utan synlig mögel. Det viktiga är att du framöver förvarar de rätt och undviker framtida mögelbildning. Försök droppa ned luftfuktigheten/temperaturen framöver.
Du bör oavsett humdiortyp undvika ha den liggande i direkt solljus. Självklart blir en transparent plast-/glaslåda mycket känsligare mot UV-ljus än en rejäl trähumidor, men direkt ljus kommer även påverka det sistnämnda negativt (särskilt temperaturmässigt).Ah, så kan det ju mycket väl faktiskt vara, det skulle förklara mycket! Kan ju kanske ge samma cigarr en ny test och låta den få chans att torka lite innan, för att se om det förändrar saken.
Funderar dock, mår cigarrer bra i plastlådor, sett till solljus? Sett att boveda har en låda för ca 1500 kr med praktisk inbyggd bottenförvaring för påsarna. Iofs fortfarande inte lika snyggt som en fin trälåda och plexi blir lätt repigt.
På tal om mögel. Hittade detta på en av påsarna i plastidoren. Inget annat var påverkat dock.
Aldrig vart med om det när jag körde boveda i vanliga humidoren eller i resehumidoren.
Så länge den har vart i min ägo så har den legat mörkt och svalt. Kollade igenom dom andra påsarna som förvaras i zip tills dom ska användas och var ingen mer som såg ut så.Jag har heller aldrig sett något sådant. Kan det vara så att humidoren eller den inplastade bovedan har legat länge i direkt solsken så att det blivit väldigt varmt? Eller så är det kanske något annat än mögel?
Händer ibland…väldigt sällan råkat ut för det. Släng inte nästa gång utan reklamera den. Tror de flesta som är Habanos ska kunna ta emot o ersätta med ny? Osäker men kolla med handlaren ?Jag har precis haft en mindre angenäm upplevelse. Skulle ta en Vegueros likt ovan efter middagen, som jag nyligen beställt från en svensk onlineshop. Är en av mina favoriter så här långt under min korta cigarrkarriär, men det här var inte alls bra. Den var knallhård i "rökänden" och hur mycket jag än snoppade gick det knappt att röka, stenhårt drag. Snoppade så mycket att det blev för mycket och bara smakade beskt och oljigt, men fortfarande nästan orökbart, så slängde den helt enkelt. Är det värt att klaga eller får man leva med att det händer ibland? Har en till från samma beställning som jag är rädd kan vara likadan.
Ibland åker man på en nit. Du bör köpa ett verktyg som heter ”Perfekt Draw”.Jag har precis haft en mindre angenäm upplevelse. Skulle ta en Vegueros likt ovan efter middagen, som jag nyligen beställt från en svensk onlineshop. Är en av mina favoriter så här långt under min korta cigarrkarriär, men det här var inte alls bra. Den var knallhård i "rökänden" och hur mycket jag än snoppade gick det knappt att röka, stenhårt drag. Snoppade så mycket att det blev för mycket och bara smakade beskt och oljigt, men fortfarande nästan orökbart, så slängde den helt enkelt. Är det värt att klaga eller får man leva med att det händer ibland? Har en till från samma beställning som jag är rädd kan vara likadan.
@DayDream tips är bra. Tänk på att känna på cigarren innan du tänt den. När du snoppar så känn på kalldraget. Är cigarren hård samt trögt kalldrag kan man borra lite försiktigt med perfect draw o sedan känna igen innan man tänder denOk, tack för input. Jag kan ju maila och påpeka det iaf. Tänker att jag inte riktigt hade packat ihop och skickat iväg en cigarr som jag tänt Och så blev jag rätt sur också, såg verkligen fram emot den, efter löprunda och middag och med en god kopp kaffe på balkongen så blev det lite antiklimax. Men då har jag lärt mig lite mer igen!