Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Gillade bilden, inte texten! Fan vad trist för den är riktigt riktigt bra!tyvärr en pinne där ammoniaksmaken dröjde sig kvar genom hela upplevelsen. Kanske borde fått ligga still ett tag i lådan.
![]()
För en okunnig, Varför smakar den ammoniak och varför försvinner detta av att ligga i humidoren?tyvärr en pinne där ammoniaksmaken dröjde sig kvar genom hela upplevelsen. Kanske borde fått ligga still ett tag i lådan.
![]()
Tobaken i cigarren är fermenterad och fermentering är ju en jäsningsprocess där vissa ämnen bryts ned och andra bildas av nedbrytningen bland annat då ämnen som smakar ammoniak. Fermenteringsprocessen fortsätter till viss grad en stund efter att cigarren är rullad och låter du den ligga blir du av med den bittra ammoniaksmaken som är en biprodukt. Finns säkert någon som kan den exakta kemin bättre och @BOTL är säkert mer insatt i det hela men lagring i ett halvår eller ett år rekommenderas för att verkligen bli av med bittra toner och ytterligare lagring kan i många fall ge en mer sammansatt smak, viss pratar om att cigarrer har en "sick period". Den här smakade tydligt ammoniak men även anis och gräs som gav den distinkt unga och något bittra toner. Trodde den skulle ge ett mer moget intryck, får låta de andra jag har ligga till sig.För en okunnig, Varför smakar den ammoniak och varför försvinner detta av att ligga i humidoren?
I övrigt, bra bild!
Och detta är anledningen till att jag älskar Klocksnack. Tag lärdom!Tobaken i cigarren är fermenterad och fermentering är ju en jäsningsprocess där vissa ämnen bryts ned och andra bildas av nedbrytningen bland annat då ämnen som smakar ammoniak. Fermenteringsprocessen fortsätter till viss grad en stund efter att cigarren är rullad och låter du den ligga blir du av med den bittra ammoniaksmaken som är en biprodukt. Finns säkert någon som kan den exakta kemin bättre och @BOTL är säkert mer insatt i det hela men lagring i ett halvår eller ett år rekommenderas för att verkligen bli av med bittra toner och ytterligare lagring kan i många fall ge en mer sammansatt smak, viss pratar om att cigarrer har en "sick period". Den här smakade tydligt ammoniak men även anis och gräs som gav den distinkt unga och något bittra toner. Trodde den skulle ge ett mer moget intryck, får låta de andra jag har ligga till sig.
Men det här med "sick period" är lite omtvistat, finns nog en del att googla på både för och emot. Detta var första cigarren jag rökt som riktigt tydligt smakade så. Synd att jag inte har datum på de.Och detta är anledningen till att jag älskar Klocksnack. Tag lärdom!
Lancero är så jävla skönt plantage-ägare-stylee (ja, jag är medveten om problematiseringen runt att se en plantageägare som något slags ideal)!Nya tag idag, Panamahatten på och en lancero mellan fingrarna.
![]()
Linneskjorta, Panamahatt och en lancero. Jag körde plantageägare fullt ut idag. Saknades bara ett par riktigt härliga ridstövlar när jag spatserade runt på markerna.Lancero är så jävla skönt plantage-ägare-stylee (ja, jag är medveten om problematiseringen runt att se en plantageägare som något slags ideal)!
Har blivit mest smågarrar denna semestern pga vädret. Efter två timmar tennis och åskoväder så kändes det förnuftigt att flytta ut verksamheten till balkongen och beskåda svalorna som kör sina race. Grävde djupt i humidoren och fick fram en H. Upmann Connoisseur A, som legat till sig ett tag. Herregud vilken cigarr! Började som kaffe med grädde och lite toffee. Efter en tredjedel blev det helt plötsligt promenad genom soldränkt barrskog: smakar tall, nyslaget hö och och kaffe med snus. Sista tredjedelen exploderade allt: allt milt och all gräddighet förvann, kvar var bara ren tobaksmak, nysågat virke och lagrad cognac. Hatten av!
![]()
Tyckte själv att den var fin, med mina oskuldsfulla smaklökar...Ska testa en Cohiba Siglo I ute i solen
![]()
Tråkigt att höra. Trinidad har väl ganska få vitolas för övrigt under sitt marca?Igår rökte jag nya Trinidad Vigia, meningslös cigarr som med råge urholkat marcat Trinidad. Trist. Robusto T slår dessa med hundra gånger om
![]()
4 kvar i produktion. Tycker det bästa de gjort är Robusto T. Fundadores är god med ålder....men inget klår Robusto T.Tråkigt att höra. Trinidad har väl ganska få vitolas för övrigt under sitt marca?