• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

Kan vara så. Men jag har aldrig rökt en icke kuban som imponerat, det är helt enkelt inte värt att betala för en icke kuban. Inom samma pengar finns det en bättre kuban

Det finns en cigarr, Arturo Fuente Hemingway maduro....den slår verkligen kubanernas Cohiba Maduros som är hårt ratad av kubaälskare. Men precis som Andreas säger så är Kubas unika tobak omöjlig att slå om det man söker är lagringspotential, komplexitet...en cigarr som utvecklas medans man röker den och inte ska vara endimensionell. Sen är inte det alltid vad folk söker, det respekterar jag.

Kan vi reda ut det här med icke-kubaner vs. kubaner en gång för alla? :)
Är alla icke-kubaner som Daniel Wellington, dvs inget att ha? Är de cigarrernas motsvarighet till quartz?

Varje gång jag röker en IK (IckeKuban) blir jag besviken att de inte kan få fram en tobak som har själ, djup, bred. Men ta mig fan alltid perfekt drag, så är det när de rullas i rizzlaliknandemaskiner, stora gördlar och oftast namn som jänkare tycker är cool. Quartz har mycket mer att ge än IK :D

Sötma är ju en smakbärare och Zacapa, Diplo och Zaya är väl bland det bästa man kan dricka till en cigarr :D Öl och rödtjut däremot är att bra sätt att döda cigarren.

Kaffe, kaffedrinkar, Coca Cola, MOJITO, champagne och portvin är helt rätt det med.

Du ska få smaka på en jäklig god Rom, håller den högre än alla dom du listade.

Sötma är ju en smakbärare och Zacapa, Diplo och Zaya är väl bland det bästa man kan dricka till en cigarr :D Öl och rödtjut däremot är att bra sätt att döda cigarren.

Kaffe, kaffedrinkar, Coca Cola, MOJITO, champagne och portvin är helt rätt det med.

@BOTL har facit som vanligt. :)
Men jag slår ett slag för både cognac och espresso (ja, ja, jag såg kommentaren om kaffe... ) som goda följeslagare till rökverk. Gärna i kombination.

De här små Cohiba primörerna är förjäkla goda!
PSX_20150729_112306.jpg

Det ser jag fram emot, som utlandsfödd så är ju min förkärlek till arrak lika stor som till lutfisk. Misstänker att du gillar arraksrom :D

Kommer aldrig glömma när jag var på semester i Sri Lanka (född där) och typ 14 år och besökte ett bränneri ute i vildmarken och fick smaka arrak från en som kallade sig the arrak man
Han är säkert fortfarande onykter sådär 17 år senare

Fel fel fel. Visst, en kuban är alltid en kuban men tex den icke kuban som jag postat längre upp är GRYM!!

För mig handlar om det om tycke och smak och tillfälle och vad man också känner för att dricka till. Annars blir det lite som att "maten XXXX är det bästa så det äter jag alltid på restaurang och det ska alla äta för det är ju bäst". Och så givetvis upptäckarglädje och nyfikenhet genom att man läser och provar och diskuterar, på samma sätt som man tex söker sig fram när man odlar och utvecklar sitt intresse inom vin, kaffe och mat.

Det finns fantastiskt trevliga cigarrer både från Kuba och andra länder. Skulle jag tvingas välja min absoluta No 1 så skulle det bli en HdM Double Corona (från Kuba, och en av de cigarrer som Zino Davidoff importerade i sin serie som namngavs efter franska slott - dvs legendariska cigarrer) och för att lagra tycker jag att MC No4 är mitt förstaval (också Kuba), men tex Padron, CAO och Fuente Fuente Opus X är också super. Nyligen rökte jag tex en La Gloria Cubana (amerikansk) Wavel (robusto) som legat i humidoren ett par år och den var fantastisk.

Så själv är jag nyfiken allätare, men vill andra hålla sig till ngt märke eller land etc och är nöjda med det så funkar väl det lika bra för dem.

En av mina absoluta favoriter! Men som jag skrivit tidigare, i vanligt Churchill format. När jag rökte den i Wide så tyckte jag inte alls att den var lika god men kan ha att göra med lagring, sinnesstämning osv.

Wide Churchill var riktigt bra första batchen...sen gick det utför. Lyckades ni testa dem då....blir man sällan nöjd efter.

De där är GRYMMA!!!
Köpte med mig två från Kuna som legat i humidoren i snart 1,5 år ;)
Aldrig provat så det ska bli kul, har hört en del blandat om de bl.a. att priset inte riktigt ska vara motiverat. Var inte bara behikes i lådan som kom, var lite gott och blandat men gillar att fram cigarr nästan alltid packar i lådor.

Aldrig provat så det ska bli kul, har hört en del blandat om de bl.a. att priset inte riktigt ska vara motiverat. Var inte bara behikes i lådan som kom, var lite gott och blandat men gillar att fram cigarr nästan alltid packar i lådor.
Nice! Men fota innehållet och visa oss andra!!
Jag har rökt en eller två och tyckte just dem var värda varenda krona dock kostade dem ju mindre på Kuba än dem gör här hemma.

image.jpg
Första dan på landet och röker en av pinnarna som kom i lådan. Trinidad Fundadores, väldigt mild och behaglig, inte särskilt komplex. Bra eftermiddagsrök skulle jag säga men mindre bra efter stor middag.

Den är så komplex och subtil att mycket nästan försvinner. Som du säger, skulle tro mer som frukostgarre med en espresso

Den är så komplex och subtil att mycket nästan försvinner. Som du säger, skulle tro mer som frukostgarre med en espresso
Precis dragit i mig en köttbit som grillats med rökspån innan jag rökte den så för mig blev smaken något ensidig på garren, fel tillfälle helt enkelt. Fortfarande en jävligt trevlig rök men måste lära mig att para röken till tillfället bättre!

Edit: måste bara tillägga att det är en av de bäst rullade cigarrerna jag har rökt, perfekt packad och drag, brann sjukt jämnt trots ute och fick en extremt lång aska på den.

Senast ändrad:
Har blivit mest smågarrar denna semestern pga vädret. Efter två timmar tennis och åskoväder så kändes det förnuftigt att flytta ut verksamheten till balkongen och beskåda svalorna som kör sina race. Grävde djupt i humidoren och fick fram en H. Upmann Connoisseur A, som legat till sig ett tag. Herregud vilken cigarr! Började som kaffe med grädde och lite toffee. Efter en tredjedel blev det helt plötsligt promenad genom soldränkt barrskog: smakar tall, nyslaget hö och och kaffe med snus. Sista tredjedelen exploderade allt: allt milt och all gräddighet förvann, kvar var bara ren tobaksmak, nysågat virke och lagrad cognac. Hatten av!
IMG_20150728_203017.jpg

Tillbaka
Topp