• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

Första garren på balkongen i sol detta år
IMG_20230415_170328.jpg




Var tvungen att köpa en sån och prova, fungerar förträffligt bra att tända cigarren med!
👍🙂

IMG_20230415_152348.jpg

IMG_20230415_170514.jpg
 
Ute i naturen i det fina vädret och passar på att röka lite cigarr

Jag började förra våren att röka lite mer frekvent, denna rökte jag några stycken av och den blev snabbt en favorit, under hösten blev det dock mest kubaner och nu när jag återkommer till denna så är den fortfarande god och lättrökt med massor av krämig rök men den har en inte helt angenäm och lite stickig/pepprig eftersmak som jag inte har kännt hos kubanerna.

Någon annan som håller med om min "analys"?

Jag kallar mig fortfarande för nybörjare 🙂.

IMG_20230418_120120.jpg
 
Ute i naturen i det fina vädret och passar på att röka lite cigarr

Jag började förra våren att röka lite mer frekvent, denna rökte jag några stycken av och den blev snabbt en favorit, under hösten blev det dock mest kubaner och nu när jag återkommer till denna så är den fortfarande god och lättrökt med massor av krämig rök men den har en inte helt angenäm och lite stickig/pepprig eftersmak som jag inte har kännt hos kubanerna.

Någon annan som håller med om min "analys"?

Jag kallar mig fortfarande för nybörjare 🙂.

IMG_20230418_120120.jpg
Har rökt en del av just den där, en favorit. Den har nog en del krydda som du säger. Om du vill testa nåt i samma stil men med mindre peppar så kan jag rekommendera Matilde Serena i min post lite längre upp på sidan, eller Rocky Patel 1999. Båda ruskigt prisvärda dessutom!
 
Har rökt en del av just den där, en favorit. Den har nog en del krydda som du säger. Om du vill testa nåt i samma stil men med mindre peppar så kan jag rekommendera Matilde Serena i min post lite längre upp på sidan, eller Rocky Patel 1999. Båda ruskigt prisvärda dessutom!

Har faktiskt en av varje av dom du nämner i humidoren så ska se vad jag tycker om dom sen 🙂.
 
Ute i naturen i det fina vädret och passar på att röka lite cigarr

Jag började förra våren att röka lite mer frekvent, denna rökte jag några stycken av och den blev snabbt en favorit, under hösten blev det dock mest kubaner och nu när jag återkommer till denna så är den fortfarande god och lättrökt med massor av krämig rök men den har en inte helt angenäm och lite stickig/pepprig eftersmak som jag inte har kännt hos kubanerna.

Någon annan som håller med om min "analys"?

Jag kallar mig fortfarande för nybörjare 🙂.

IMG_20230418_120120.jpg
Typiskt karaktäristiskt för icke kubaner, många gånger peppriga pga att de är så färska (du kan även få det av kubaner men mycket mer sällan).
 
Typiskt karaktäristiskt för icke kubaner, många gånger peppriga pga att de är så färska (du kan även få det av kubaner men mycket mer sällan).

Menar du att det går fortare från produktion till butik bland icke kubaner, alltså att kubanska cigarrer är lite lagrade innan distribution, har ingen koll på detta
 
Menar du att det går fortare från produktion till butik bland icke kubaner, alltså att kubanska cigarrer är lite lagrade innan distribution, har ingen koll på detta
Jag har haft denna diskussion för många år sen men minns faktiskt inte om det är så eller om det påverkas av tobaken/täckbladen som såklart det är skillnad på då de odlas på olika platser under olika förutsättningar.

Oftast är icke kubaner lite mer styrkerika (mer nikotin osv) och detta brukar oftast resultera i en sorts pepprig kryddighet.
 
Jag har haft denna diskussion för många år sen men minns faktiskt inte om det är så eller om det påverkas av tobaken/täckbladen som såklart det är skillnad på då de odlas på olika platser under olika förutsättningar.

Oftast är icke kubaner lite mer styrkerika (mer nikotin osv) och detta brukar oftast resultera i en sorts pepprig kryddighet.

Jag känner att här finns det utrymme för fördjupning, lär finnas massor att läsa och titta på nätet om man vill lära sig mer :).
 
Menar du att det går fortare från produktion till butik bland icke kubaner, alltså att kubanska cigarrer är lite lagrade innan distribution, har ingen koll på detta
Ofta är det tvärt om. Många icke-kubaner använder tobak som lagrats längre än kubansk tobak. Andra tillverkare lagrar sina cigarrer i några år innan de kommer ut på marknaden. Icke-kubaner tenderar alltså att inte förbättras lika mycket av lagring efter köp, då både tobak och cigarrerna själva oftast är lagrade innan försäljning.
Min erfarenhet av kubaner är att det är färskare cigarrer som smakar bäst efter några års lagring efter köp. I min mening så smakar en nyköpt kuban inte så vidare gott.
Det handlar ju såklart också om, som @gruby säger, att det är olika slags tobak som odlas i olika delar av världen och därmed smakar olika, och smakerna mildras genom lagring precis som med exempelvis whisky.
Vill man undvika pepprigheten så kan man testa maduro. Det är längre lagrad tobak som oftast smakar betydligt mildare och sötare än vad det mörka täckbladet ger intryck av.
 
Tillbaka
Topp