• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

Hej cigarrfantaster. För ca 15 år sedan rökte jag en del cigarrer och fyllde upp min humidor regelbundet. För ca 10 år sedan la jag ner rökandet(tjuvrökt nån gång på semester osv).
Nu till mina frågor.Jag har haft några av mina favorit cigarrer liggandes i humidoren i minst 10 år. Tagit hand om dem väl, luftat och sett till att de har rätt luftfuktighet.
Tror ni att dem är lika njutbara nu som då?
Eller skulle ni säga att de passerat bäst före? Hur länge kan man lagra cigarrer?
Tack för en rolig och njutningsfull tråd.
Allt gott
IMG_5528.jpeg
 
Hej cigarrfantaster. För ca 15 år sedan rökte jag en del cigarrer och fyllde upp min humidor regelbundet. För ca 10 år sedan la jag ner rökandet(tjuvrökt nån gång på semester osv).
Nu till mina frågor.Jag har haft några av mina favorit cigarrer liggandes i humidoren i minst 10 år. Tagit hand om dem väl, luftat och sett till att de har rätt luftfuktighet.
Tror ni att dem är lika njutbara nu som då?
Eller skulle ni säga att de passerat bäst före? Hur länge kan man lagra cigarrer?
Tack för en rolig och njutningsfull tråd.
Allt gott
IMG_5528.jpeg
Har du tagit väl hand om dem så kan det vara på det fina viset att de är betydligt godare nu än när du lade dit dem.
 
Hej cigarrfantaster. För ca 15 år sedan rökte jag en del cigarrer och fyllde upp min humidor regelbundet. För ca 10 år sedan la jag ner rökandet(tjuvrökt nån gång på semester osv).
Nu till mina frågor.Jag har haft några av mina favorit cigarrer liggandes i humidoren i minst 10 år. Tagit hand om dem väl, luftat och sett till att de har rätt luftfuktighet.
Tror ni att dem är lika njutbara nu som då?
Eller skulle ni säga att de passerat bäst före? Hur länge kan man lagra cigarrer?
Tack för en rolig och njutningsfull tråd.
Allt gott
IMG_5528.jpeg
Vintage 🤘🏼
 
Hej cigarrfantaster. För ca 15 år sedan rökte jag en del cigarrer och fyllde upp min humidor regelbundet. För ca 10 år sedan la jag ner rökandet(tjuvrökt nån gång på semester osv).
Nu till mina frågor.Jag har haft några av mina favorit cigarrer liggandes i humidoren i minst 10 år. Tagit hand om dem väl, luftat och sett till att de har rätt luftfuktighet.
Tror ni att dem är lika njutbara nu som då?
Eller skulle ni säga att de passerat bäst före? Hur länge kan man lagra cigarrer?
Tack för en rolig och njutningsfull tråd.
Allt gott
IMG_5528.jpeg
Kubaner blir i princip bara bättre av lagring medan lagring gör typ nada för icke kubaner. Oavsett så kommer pinnarna inte vara dåliga om du tagit hand om de som du beskriver så luta dig tillbaka, skvätt favoritdrycken i glaset å tänd upp!
 
Kubaner blir i princip bara bättre av lagring medan lagring gör typ nada för icke kubaner. Oavsett så kommer pinnarna inte vara dåliga om du tagit hand om de som du beskriver så luta dig tillbaka, skvätt favoritdrycken i glaset å tänd upp!
Tack för svar!
Cigarrerna har ju legat väldigt länge så jag blev lite fundersam på hur länge de”håller”.
Spännande att kubaner åldras men inte de andra, vad beror det på?
Lovar att hälla upp något gott när jag får fyr på dem!
Allt gott
 
Tack för svar!
Cigarrerna har ju legat väldigt länge så jag blev lite fundersam på hur länge de”håller”.
Spännande att kubaner åldras men inte de andra, vad beror det på?
Lovar att hälla upp något gott när jag får fyr på dem!
Allt gott
Vad är det för pinnar du har haft i 10år?

Vid för lång lagring (oklart hur långt beroende på tobak förhållanden etc) så dör cigarren. De håller inte för evigt. Är nog lämpligt att röka dem nu.

Kubanska Cigarrer är ofta rullande med tobak som ej lagrats i flera år. därav upplever många att de blir bättre när det från box datum vilat 1-2 år typ. Vissa upp till 3-5 å. många vintage cigarrer är 10år +.

Dominikanska tex där har bladen dvs tobaken lagrats i 1-5 år beroende på märke när de rullas.
 
Vad är det för pinnar du har haft i 10år?

Vid för lång lagring (oklart hur långt beroende på tobak förhållanden etc) så dör cigarren. De håller inte för evigt. Är nog lämpligt att röka dem nu.

Kubanska Cigarrer är ofta rullande med tobak som ej lagrats i flera år. därav upplever många att de blir bättre när det från box datum vilat 1-2 år typ. Vissa upp till 3-5 å. många vintage cigarrer är 10år +.

Dominikanska tex där har bladen dvs tobaken lagrats i 1-5 år beroende på märke när de rullas.
Hej, tack för svar.
Det är ett gäng zino mouton cadet av olika storlekar som jag har haft liggandes. Om jag minns rätt är de tillverkade i Honduras.
Tack för utförligt svar ang, lagring.
Tycker det är intressant med olika sorters lagring, har ju arbetat en del med vin och destillat av olika slag i många år. Där talar man ju mycket om när produkten peakar och när ”terroaire” försvinner.
Allt gott
 
Hej, tack för svar.
Det är ett gäng zino mouton cadet av olika storlekar som jag har haft liggandes. Om jag minns rätt är de tillverkade i Honduras.
Tack för utförligt svar ang, lagring.
Tycker det är intressant med olika sorters lagring, har ju arbetat en del med vin och destillat av olika slag i många år. Där talar man ju mycket om när produkten peakar och när ”terroaire” försvinner.
Allt gott
Förtydligar att lagring inte är dåligt för icke-kubaner, dock blir dom kanske "döda" snabbare än kubaner pga förlagringen (har dock aldrig haft icke-kubaner länge nog för det).
Jag röker till 90% icke-kubaner, och dom får ofta ligga till sig ett år eller två (köper snabbare än jag röker, känns ju universellt för alla hobbies på forumet) och om dom inte blir godare så påverkas dom iallafall inte negativt. Om inte annat är det bra att låta cigarrerna vila ett par veckor innan rökning så att dom får stabiliseras ordentligt till den temperatur och luftfuktighet du har hemma i humidoren jämfört med vad butiken har.
 
Tillbaka
Topp