• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

Winter wonderland i Jämtland, en underskattad cigarr i mitt tycke. Gioconda, kubansk tradition tillverkad i Honduras.

image.jpeg

Ogillade den första Perdomo Fresco jag rökte för ett par år sedan (tror set var den vanliga), och har inte rört dem sedan dess. Köpte dock en fresco maduro häromveckan eftersom den luktade så gott, röker den nu och tycker det är en trevlig liten sak med mycket smak pch rök. Lite torr kakao-smak med syrligt drag, passar förvånandsvärtbra till rödvin!

Blir nog ett bundle-köp på dessa!

Får man fråga vad kubansk tradition tillverkad i Honduras betyder?

Såg ut som en trevlig stund med goda drycker att välja till.

Om jag förstod det rätt när jag letade efter lite nytt och köpte La Gioconda så tillverkas dessa för hand på Honduras numera men företagets historia och "strategi" kommer från slutet av 1800 till början av 1900 talets Kuba så även ursprungsförfarandet om hur deras cigarrer skall tillverkas.

Fick dessa i present och är inte allt för bevandrad och rådfrågar er. Är det några fina cigarrer man ska vara lite mer selektiv med eller är det bara att bolma på? :D

Tack på förhand.
image.jpeg

Fick dessa i present och är inte allt för bevandrad och rådfrågar er. Är det några fina cigarrer man ska vara lite mer selektiv med eller är det bara att bolma på? :D

Tack på förhand.
image.jpeg

Allt är fake, är du inte rädd om hälsan kan du ju röka en men det är inte alls ovanligt att det ligger allt från tidningspapper till musbajs inrullade i fakes för att få fram stalldoften och fylla ut. Hoppas du inte tar illa upp men släng skiten.

Allt är fake, är du inte rädd om hälsan kan du ju röka en men det är inte alls ovanligt att det ligger allt från tidningspapper till musbajs inrullade i fakes för att få fram stalldoften och fylla ut. Hoppas du inte tar illa upp men släng skiten.

Gott att få en experts utlåtande iaf. En bekant köpte dem när han var iväg på Cuba. Men de är alltså inte genuina? De är kopier på riktiga Cohiba? :(

Gott att få en experts utlåtande iaf. En bekant köpte dem när han var iväg på Cuba. Men de är alltså inte genuina? De är kopier på riktiga Cohiba? :(

JAg beklagar vännen men ja, riktigt dåliga kopior. Man har inte ens försökt kopiera något som existerar. Trösta dig med att din vän inte bör ha betalt mer än 5-10 dollar för rubbet.

• Like
Reactions: K-S
All right! Tack för infon isf. Beklagligt då jag tror han betalt flera hundra. :banghead: Om jag känner honom rätt så snålar han inte in. De ena är köpa på turistbyrå och de andra i shoppen på ett 5-stjärnigt hotell enligt utsago. Så blev så paff att de inte var genuina. Tråkigt att han blir blåst t o m på lyxresorten han bodde på i Dominikanska där en av lådorna var köpta. Får säga åt han att vara försiktigare i fortsättningen. Tack för hjälpen och expertisen dock. :)

All right! Tack för infon isf. Beklagligt då jag tror han betalt flera hundra. :banghead: Om jag känner honom rätt så snålar han inte in. De ena är köpa på turistbyrå och de andra i shoppen på ett 5-stjärnigt hotell enligt utsago. Så blev så paff att de inte var genuina. Tråkigt att han blir blåst t o m på lyxresorten han bodde på i Dominikanska där en av lådorna var köpta. Får säga åt han att vara försiktigare i fortsättningen. Tack för hjälpen och expertisen dock. :)
Tråkigt.. Såg en del fake när jag var i Dominikanska också :(

Det existerar inga glaslockskubaner och Cohiba är från Cuba....står producerat i Dominikanska. Jävligt surt att de blev lurade för detta är bland de sämsta kopior jag sett.
I cuba säljs cigarrer ENBART på La Casa Del Habano, man ska få två kvitton där bland annat ditt passnummer skrivs på dem för utförsel, en gul och en rosa kopia om jag minns rätt och casan behåller ena kopian. Det finns INGET undantag, ungefär som nån skulle hänga utanför Pateks lokaler och säga jag lovar min kusin jobbar där, den är äkta.

El Laguito där cohiba produceras ligger i ett militärt skyddsområde och du behöver en inbjudan för att komma in på fabriken, de sista åren har ett par fabrikschefer hamnat i fängelse för dem har sålt vid sidan av.

jag köpte beads för ett tag sen till min humidor men är ganska novis på hur man använder dom bäst, hur ofta ska man behöva "fylla på" dom? och hur gör ni andra när ni fyller dom?

jag köpte beads för ett tag sen till min humidor men är ganska novis på hur man använder dom bäst, hur ofta ska man behöva "fylla på" dom? och hur gör ni andra när ni fyller dom?
Jag fyller på när fuktigheten sjunker. Det är runt 67-73% i humidoren. När det sjunker under det så brukar jag skaka lite på röret där beadsen ligger o hör att de är torra. (Jag har en digital hygrometer).

73% är som att tigga om mögel och beads. 66%rh är min gräns...över det är cigarren sur/bitter och brinner dåligt och man är verkligen i farozonen för mögel och baggar.

Vad köpte du för beads?

Man ska hälla på destilleratvatten så att cirka 60% av beadsen blir genomskinliga. Man vattnar efter behov.

Tänk på att beads även reglerar överfukt och se till att det inte blir en vattenpöl inne i behållaren...

73% är som att tigga om mögel och beads. 66%rh är min gräns...över det är cigarren sur/bitter och brinner dåligt och man är verkligen i farozonen för mögel och baggar.

Vad köpte du för beads?

Man ska hälla på destilleratvatten så att cirka 60% av beadsen blir genomskinliga. Man vattnar efter behov.

Tänk på att beads även reglerar överfukt och se till att det inte blir en vattenpöl inne i behållaren...
jag köpte dom du tipsade om tror jag. Kommer inte ihåg va den heter tyvärr, jag ligger på runt 60% när den är full men jag tycker de sjunker ganska snabbt, efter ca 10 dagar men det kanske är normalt? kanske beror på att jag har en budget humidor? Men jag tycker beadsen är svår att fylla på, droppar ni bara på destvatten eller doppar ni den? tycker de mest rinner av när jag droppar på den, man måste ställa lite dumma frågor när man är novis :)

Jag har heartfelt 65% o det fungerar fint. Ingen mögel än @BOTL
Jag fyller ett glas med destillerat vatten som jag sänker beadsröret i en stund. Sedan skakar jag av överflödigt vatten och torkar av den innan den åker in i humidoren.

jag köpte dom du tipsade om tror jag. Kommer inte ihåg va den heter tyvärr, jag ligger på runt 60% när den är full men jag tycker de sjunker ganska snabbt, efter ca 10 dagar men det kanske är normalt? kanske beror på att jag har en budget humidor? Men jag tycker beadsen är svår att fylla på, droppar ni bara på destvatten eller doppar ni den? tycker de mest rinner av när jag droppar på den, man måste ställa lite dumma frågor när man är novis :)

Doppa för fan inte, de har en kemisk balans och du slår ut den. Hur ska den reglera överfukt om den är genomblöt.

Maila David som uppfann beads och äger hearfelt så får ni svar. Man ska försiktigt hälla på lite vatten i taget men helst spruta med en vattenflaska, det är rätt om man ska lita på den som uppfann det. Och japp budgethumidor är nog svaret. Jag fyller inte ens på en gång i månaden. Kanske 3-5 ggr per år

@Cristian du svarade på varför du har sån överfukt.

Tillbaka
Topp