Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ser mumma ut!Röker tyvärr inget just nu, men precis packat upp min vinst från cigarrlottot. Mycket trevligt! Tack @BOTL för bra sortiment och fin-fint förpackat!
![]()
![]()
![]()
![]()
Får nog prova en av de mindre under morgondagen om vädret blir som de utlovat.
Punch Churchillen får nog vänta till ett bättre tillfälle...![]()

Ser mumma ut!![]()

Yes box!Doftar underbart ut lådan.
Du har väl en försändelse på väg oxå, eller hur?![]()
Känns som många kör med i princip likadan cutter (inkl undertecknad) . Kan man ta liknelsen med Rolex Sub?Tändare: nåt från Sarome köpt på Cigarrummet i Sthlm. Kanon när den funkar, men svår att fylla med gas, tycker jag. Känns som den aldrig blir riktigt full. Räcker bara ett fåtal tandningar efter fyllning och visst borde den hålla bättre?!?
Får nog bli ett par av de däringa billiga torch-tänderna som Ben rekommenderar tidigare som komplement.
Snoppare: Xikar Xi. Gör jobbet bra.
![]()
Å här står humidoren, en enkel Aldorini, och plastidoren, en plastlåda från Classe...
Tyvärr inte samma ordning inne i humidoren som flera av er andra...
![]()
![]()
Å här står humidoren, en enkel Aldorini, och plastidoren, en plastlåda från Classe...
Tyvärr inte samma ordning inne i humidoren som flera av er andra...
![]()
![]()
Känns plastidoren igen?![]()
![]()
Jag kör beads i rör och en hygrometer från Kjell. Den är hyfsat exakt och behövde inte någon större kalibrering.Hur håller ni fukten i plastidoren? Med enbart beads? Har ni mätinstrument i dem också?
Bevarar ni de lite "finare" cigarrerna i humidoren?![]()
Okej, tack för infon.Jag kör beads i rör och en hygrometer från Kjell. Den är hyfsat exakt och behövde inte någon större kalibrering.
Då lådorna är genomskinliga så är det rätt lätt att se när det behöver fyllas på i beadsen.
Dessvärre har jag ingen humidor![]()
Okej, tack för infon.
Jag känner mig fortfarande osäker kring allt. Läser hela tiden något nytt och känner mig osäker på att handla in grejer för att sedan använda de på fel sätt. Cigarrerna hemma har redan torkat ut och kan lika gärna slängas.![]()
Hur håller ni fukten i plastidoren? Med enbart beads? Har ni mätinstrument i dem också?
Kolla med proffsen om de inte går att väcka liv i lite hjälpligt, borde kunna komma tillbaka till en hygglig nivå kan jag tycka men tex @BOTL kan nog ge ett mer korrekt svar.
Gör som jag, börja enkeltEn plastlåda från Classe, en enkel fuktmätare och ett par rör beads kommer nog inte kosta dig många hundralappar och är en bra början.
En cracktändrare som vi nämt ovan och en cutter så är du set att börjaEller som jag, inte gått vidare då de fungerar fortfarande bra
Men humidoren hägrar.
Dessutom så skulle du tröttna använder du plastlåda och beadsen till att förvara saker du vill ha torra (beads kan också suga upp fukt), tändaren till att tända ljusen på söndagsmiddagen och cuttern som minne över en fas i livet.
Easy peasy![]()
Tack grabbar.Beads i rör som du kan se på bilden. Både i humidoren och i plastlådan. Är grejerna bara korrekt infuktade från början så håller de rätt fuktighet läääääng tack vara att beadsen avger fukt om det är för torrt och suger upp fukt om det är för fuktigt. Smidigt!
Håller koll med en hyfsat enkel hydrometer från Xigar. Jag har lyckats hyfsat under de 3-4 åren jag haft mina cigarrer på detta sätt.
Men det gäller att vara noga i början så man hittar en bra balans! Har några polare som jag hjälpte igång med humidorer/startpaket som slarvade med uttorkade pinnar som resultat. Inge' roligt alls...
Exakt samma setup!Jag kör beads i rör och en hygrometer från Kjell. Den är hyfsat exakt och behövde inte någon större kalibrering.
Då lådorna är genomskinliga så är det rätt lätt att se när det behöver fyllas på i beadsen.
Dessvärre har jag ingen humidor![]()
Bra lista men byt ut det destillerade vattnet mot batterivatten från närmsta mack.Tack grabbar.
Innan jag handlar min första riktiga humidor så tänkte jag köra på detta:
Följande beställning.
x1 Plastlåda från Classe.
x1 Fuktmätare från Classe eller Kjell.
x1 Destillerat vatten: http://kindcigars.se/world-of-cigars/Humidifiers/Xikar Propylenglycol solution
2x Large Beads: http://kindcigars.se/world-of-cigars/Humidifiers/Heartfelt Large 70 RH Humidity Tube
(Kan alltid ta ut ena och lägga i min framtida humidor)
x1 Tändare från Xikar: https://www.humidordiscount.se/xikar-executive-jet-flame-tandare-metall
x1 Buton-gas från Classe(?)
Jaså, är det bättre?Bra lista men byt ut det destillerade vattnet mot batterivatten från närmsta mack.
Gör det, den lösningen är inte till för beads.Jaså, är det bättre?
Har ju inte lagt beställningen än, utesluter den då.![]()
Batterivatten = beads.Gör det, den lösningen är inte till för beads.
Jag skulle byta ut gasen också mot en av hög kvalitet. dålig gas kan förstöra tändaren som jag förstått det, så det är väl kanske inte så kinkigt när det gäller 10-kronorständarna men trist om du lagt mer än så på den.Tack grabbar.
Innan jag handlar min första riktiga humidor så tänkte jag köra på detta:
Följande beställning.
x1 Plastlåda från Classe.
x1 Fuktmätare från Classe eller Kjell.
x1 Destillerat vatten: http://kindcigars.se/world-of-cigars/Humidifiers/Xikar Propylenglycol solution
2x Large Beads: http://kindcigars.se/world-of-cigars/Humidifiers/Heartfelt Large 70 RH Humidity Tube
(Kan alltid ta ut ena och lägga i min framtida humidor)
x1 Tändare från Xikar: https://www.humidordiscount.se/xikar-executive-jet-flame-tandare-metall
x1 Buton-gas från Classe(?)
Just såna här tips jag gillar och uppskattar. Hade aldrig tänkt så långt.Jag skulle byta ut gasen också mot en av hög kvalitet. dålig gas kan förstöra tändaren som jag förstått det, så det är väl kanske inte så kinkigt när det gäller 10-kronorständarna men trist om du lagt mer än så på den.![]()
Xikar lösning är 50% propylene glycol och 50% destvatten. Destillerat vatten är inte så lätt att få tag på längre. Jag kör på renat vatten som jag köper på apoteket. Han inte riktigt förstått skillnaden. Men det går säkert lila bra med batterivatten.Batterivatten = beads.
Och destillerat vatten häller man i humidoren?
Denna har jag till min tändare. Tror den duger fint.Just såna här tips jag gillar och uppskattar. Hade aldrig tänkt så långt.
Var ska man köpa "bra" gas då?![]()
Jag vet faktiskt inte online, gick förbi cigarrummet i sthlm och köpte när min tog slut.Just såna här tips jag gillar och uppskattar. Hade aldrig tänkt så långt.
Var ska man köpa "bra" gas då?![]()
Jag hade bytt ut rören mot beads i påse. Tycker rören är värdelösa då beads "smular". Bättre och ha dem i en liten burk istället. Sedan hade jag gått ner till 65%. Har nästan aldrig behövt tända om en cigarr sen jag bytte från 70% till 65%.Jaså, är det bättre?
Har ju inte lagt beställningen än, utesluter den då.![]()
Yes tänkte köra på 65%, vet inte varför jag länkade 70%.Jag hade bytt ut rören mot beads i påse. Tycker rören är värdelösa då beads "smular". Bättre och ha dem i en liten burk istället. Sedan hade jag gått ner till 65%. Har nästan aldrig behövt tända om en cigarr sen jag bytte från 70% till 65%.

Runda små kulor som blir genomskinliga när man häller vatten på dem och vita när de är torra. De håller mycket länge. Har haft mina i flera år. Brukar hälla en halv kapsyl med rent vatten rätt på dem. Krävs väldigt lite vattning när man har en plastlåda på grund av tätheten. Tänk även på att inte ha lösa cigarrer i plastlådan utan se till att de ligger i en cigarrlåda. Plast luktar inte så gott...Yes tänkte köra på 65%, vet inte varför jag länkade 70%.
I dagsläget känns det säkrare med beads i rör. Vet inte ens hur de ser ut, hur länge de håller - eller hur man "fyller" dem.![]()
Skickad i en likadan låda.Doftar underbart ut lådan.
Du har väl en försändelse på väg oxå, eller hur?![]()
Hur håller ni fukten i plastidoren? Med enbart beads? Har ni mätinstrument i dem också?
Samma här. Köpte kemiskt rent eller destillerat (kommet inte ihåg vad det hette på apoteket) men efter flyttat utomlands så blir det destillerat vattrn från macken. Än så länge har beadesninte blivit ett kemiskt experiment så det verkar gå braXikar lösning är 50% propylene glycol och 50% destvatten. Destillerat vatten är inte så lätt att få tag på längre. Jag kör på renat vatten som jag köper på apoteket. Han inte riktigt förstått skillnaden. Men det går säkert lila bra med batterivatten.