• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

Den första är en MonteCristo Habana, kostade en hundring. Smakade endast starkt av tobak och kanske lite lite peppar med en riktigt besk eftersmak.
Tveksamt om det ens var en "äkta" kuban (se bilden). :grumpy:

Tråkigt att du fick en torr monte, rekommenderar dig att prova en färsk. Personligen är jag ett fan av montecristos just för att Senior Soprano röker deras Robusto genom hela serien ;) Det var så jag blev av med den oskulden!

Ok BOTL. Jag är som sagt nybörjare på detta med cigarrer.

DSC_0025.JPG
DSC_0026.JPG
DSC_0027.JPG
DSC_0029.JPG
DSC_0034.JPG

När jag började med cigarrer (ca 20 år sedan) så gillade jag Zino Mouton Cadet (Ziino är en en lite billigare line av Davidoff). Den heter numera Zine Classic.
Knalla ned till Brobergs och prova den vet ja! Det var denna som fick mig att bli intresserad i alla fall. Och som startade en upptäcktsresa och studier som varit oerhört spännande.

http://www.brobergs.se/product.html/zino-classic-no-6-tubos?category_id=26

Tråkigt att du fick en torr monte, rekommenderar dig att prova en färsk. Personligen är jag ett fan av montecristos just för att Senior Soprano röker deras Robusto genom hela serien ;) Det var så jag blev av med den oskulden!

Hmm, kan någon posta en bild på vad han röker? Montecristo har ingen robusto som vanlig utgåva. Däremot som EL och annan limiterad utgåva.

Ahaa, jag har faktiskt varit lite nyfiken på vad han rökte då jag älskar serien, har säkert kollat den 3-4 gånger. Nu är jag inne på True Detective som är fantastisk (i alla fall seie 1 som jag nu kollat klart)

Knåpade ihop ett lädercase av getskinn, med två limmade Robusto-tuber inuti. Fack för snoppare och dolt magnetlås.
Vad tycks? Kan lätt göra fler, med och utan tuber om nån är intresserad... :)
Kvällens fredagsnöje, RyJ Short Chrchill, kikar fram... :)
IMG_20150904_093419.jpg
IMG_20150904_093855.jpg
Jag frågade ju efter detta, så helt klart intresserad! Pris och kan man få vilka faconer man vill?

Har funderat på en sak gällande cigarrfodral:
En del har ju cederträ som lining. Men om man förvarar fodralet utanför humidoren, och sen lägger i lösa cigarrer, gör verkligen träet nån nytta då?
Jag menar, träet är ju torrt, och borde suga ut fukt ur cigarrerna..?!

En del har ju cederträ som lining. Men om man förvarar fodralet utanför humidoren, och sen lägger i lösa cigarrer, gör verkligen träet nån nytta då?

Med stor sannolikhet spricker träet eller skadar cigarrerna. Skinn är mycket ömtåligare och snällare mot täckblad.

Så är det absolut. Cederträ avger arom och därför har bättre cigarr på tub en tunn skiva runt cigarren (f ex har jag skoblock i cederträ som doftar ljuvligt). Så ditt antagande nog är helt korrekt och överensstämmer med fysikaliska lagar; har inte cederträ och cigarr vistats tillsammans i humidor så blir det så…

En H.Upmann och en Santa Dominikan. Mycket bra båda två men väldigt olika.
Sambon föredrog Cuba och jag Dominikanska.
Den Dominikanska var väldigt lätt rökt, mild och mycket smakrik. Smakade sött, kaffe, choklad och nötter.
Upmann var tyngre, mer tobak, mer rök...ja mer av allt. Den var dock inte alls söt. Starkare eftersmak av tobak med en liten besk smak.
Nu känns det som att jag är på rätt väg. :angel:

DSC_0035.JPG
DSC_0055.JPG
DSC_0041.JPG
DSC_0059.JPG

Tillbaka
Topp