• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

Jag är väldigt ny inom ciggarer. Köpt hem ett antal när jag ändå beställt snus online. Älskar att ta en ciggar på uteserveringen tillsammans med en kopp cappuccino. Men som sagt jag är nybörjare, så vad ska man testa och vart köper man sina cigarrer i Göteborg/online? Får man något som duger att röka för ca 50-75 spänn?
Min bror gillar butiken vid Olskroken, nära vagnen. Tror den heter Sweets n Cigars?
De gillar kubaner, till skillnad från Brobergs som baaara kränger Davidoffs sortiment...

Efter en tid där sinne och själ inte haft lust så vart det herf ikväll. Förkyld och feber men va fan. En Bolivar Coronas Extra från 1998, lite vitmögel och doftar hönsskit och sälta.

Otroligt balanserad cigarr med smak av jordigkakao, kladdkaka med havssalt och rostade jordnötter. Inget större smakförändring men en väldig god och balanserad cigarr.

9fc06382628d43fc856a052ac3bbaf28.jpg

Fick mina i veckan, stort tack!! Men hönsskit?? Missade det.. :nailbiting:

Jag är väldigt ny inom ciggarer. Köpt hem ett antal när jag ändå beställt snus online. Älskar att ta en ciggar på uteserveringen tillsammans med en kopp cappuccino. Men som sagt jag är nybörjare, så vad ska man testa och vart köper man sina cigarrer i Göteborg/online? Får man något som duger att röka för ca 50-75 spänn?
Välkommen till tråden @Krostiffer . Kul att du hittat hit! Är också nybörjare men har lärt mig otroligt mycket under året jag hängt här. Stanna här så ska du se hur mycket kunskap som kommer av bara farten. Vi har vår nestor @BOTL +några till som hjälper oss nybörjare in i cigarrernas underbara värld. Kan tyvärr inte själv svara på dina frågor men vi har flera andra som säkert kan. Vänta bara. :)
Edit. Sorry @Camo00 missade ditt inlägg:confused:

Tycker att du ska testa Montecristo n4 kostar ungefär i prisklassen 80kr
Finns många sidor men kolla omkring orten först, du har några förslag ifrån Camo.
Välkommen in till cigarr världen, och njut :)

Finns många sidor men kolla omkring orten först, du har några förslag ifrån Camo.

Välkommen, svaren på samtliga av dina frågor finns i denna tråd. Lägg lite tid på att läsa och söka i tråden.

En skvätt rom som sällskap gör det mycket trevligare.

Min bror gillar butiken vid Olskroken, nära vagnen. Tror den heter Sweets n Cigars?
De gillar kubaner, till skillnad från Brobergs som baaara kränger Davidoffs sortiment...

Olskroken säger du alltså, det borde ju vara utanför min dörr ungefär. Det ska kollas upp under dagen :) är Brobergs den i Arkaden?

Det ska jag absolut göra. Tack allesammans för välkomnandet! Nu har jag långa nätters läsande framför mig :D

Olskroken säger du alltså, det borde ju vara utanför min dörr ungefär. Det ska kollas upp under dagen :) är Brobergs den i Arkaden?

Det ska jag absolut göra. Tack allesammans för välkomnandet! Nu har jag långa nätters läsande framför mig :D
Stämmer och stämmer! :)
Du kan ju testa Brobergs; be dem rekommendera en god cigarr. Tar de spontant fram en kubansk så ska Du få en god pinne av mig!!

Var inte för snabb med att döma ut Davidoff. Deras 2000 fick mig att uppskatta cigarrer på riktigt för knappt tio år sedan. Den cigarren ligger mig fortfarande varmt om hjärtat.

Jag håller med dig. De är olika, snarare än bättre/sämre. Beroende på tillfälle och vad man är sugen på tycker jag en Davidoff (el zino för den delen) kan vara ett utmärkt val. Själv rökte jag mkt Zino (Mouton Cadet) för ca 20 år sedan när jag började (å hade en tightare studentbudget).

Redan i början av pinnen, innan ölet började drickas, levererades en mjölkchockladsmak, tänk er Mmm...mmm...Marabou
IMG_0505.JPG

När man sedan börjar dricka denna öl till, som jag provat tidigare utan cigarr och som jag då tyckte var äcklig, blir smaken av chocklad än mer framträdande.

Tänkte beställa lite garrar från Cigarr Underground Network International som jag gjort några gånger med bra resultat. Får bli en låda RASCC till som blivit en favorit efter att jag vunnit dom i @BOTL's cigarrlotteri, men oxå nå´t lite större i Robusto-format. Gillar Partagas D4, men skulle vilja prova nå´t annat i ungefär samma prisklass. Vad skulle ni rekommendera?
Inte för mycket nikotin, men gärna rätt kraftig smak, mycket rök, hyfsat lätt/medium drag.

Om du inte redan provat den så är Hoyo's Epicure no 2 är inte alls dum. Tycker nog att den är på ung samma nivå som D4:an.

När vi ändå är inne på HDM. Om du inte har provat deras Double Corona (för lite längre stunder, givetvis) så är den en fantastisk cigarr. Om jag bara fick välja en (1) som det bästa jag rökt, skulle det nog bli den. (Ryktet säger dessutom att det var exakt den cigarren som Davidoff körde med när de var kubanska).

Woohooo! Vilken pinne! Bolivar Coronas 1998. Känner ingen vitpeppar iaf. Hö? Stall? Vad vet jag, men fantastiskt god.
Edit. Halva har nu gått upp i rök, känner bondgård:confused:. Jag behöver nog professionell hjälp.
IMG_0545.JPG

Senast ändrad:
Jag försöker köpa lite cigarrer varje månad och då blir det 2-3 säkra val (cohiba, Montecristo, Partagas, Upman, Bolivar, RYJ mfl) blandat med andra för mig mindre kända märken.

Lite senare i min utveckling kommer jag väl till nivån där jag hellre köper hela lådor av favoriterna men just nu puffar jag mig fram till just vilka som är mina favoriter.

Denna resa skulle jag rekommendera andra nybörjare, även om jag stött på en del tveksamma cigarrer så har ingen varit värre än att man lärt sig mer om sina egna preferenser.

Ha en trevlig söndag allihopa - själv njuter jag av sista lugnet innan stormen. En Montecristo är som sagt ett säkert val som kamrat på den njutningen.

IMG_5199.JPG

Woohooo! Vilken pinne! Bolivar Coronas 1998. Känner ingen vitpeppar iaf. Hö? Stall? Vad vet jag, men fantastiskt god.
Edit. Halva har nu gått upp i rök, känner bondgård:confused:. Jag behöver nog professionell hjälp.
IMG_0545.JPG

Måste testa denna rackare snart, det är allt för sällan jag stöter på en kuban som är nytt för mig men denna har jag aldrig stött på.
Roligt att den levererade och den där Deep Sea blå är så vacker.

Tillbaka
Topp