• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

D.Trump

Cartier
Rätt enkelt, tillverkades aldrig blåa.
Såna klockor kommer ofta från Korea som den där och har överpolerade boetter och glassigt redigerade bilder.
I min värld är den där klockan bara värd som en reservdelsklocka.
Men har för mig att det inte var några bilder på verket så nog tycker jag priset borde vara under tusingen.

Om man ska köpa liknande klockor fast är orolig vad som är vad kan jag rekommendera Watch CTI som bara handlar med reko grejor.
Där ser man, med kunskap är man kung, tänkte efter auktionen kostar dom inte mer men hade man fått din info efter köpet hade jag känt mej blåst.
Fantastiska klockor du visar upp i olika trådar o alla i super skick man blir ju inte lite avis utan MKT.:)
 

kuma-kun

Audemars
Där ser man, med kunskap är man kung, tänkte efter auktionen kostar dom inte mer men hade man fått din info efter köpet hade jag känt mej blåst.
Fantastiska klockor du visar upp i olika trådar o alla i super skick man blir ju inte lite avis utan MKT.:)

Tack:)
Bra när man funderar på liknande klockor är ju att googla och jämföra.
Har tittat på internetauktioner senaste tiden lite grann och följt några ovanliga och intressanta objekt och dom har rusat betydligt mycket mer i pris än jag trott.
Så ser man en ovanlig klocka till resonabelt pris ska ma nog ta sig en rejäl funderare, speciellt nu när många har extra tid att sitta och surfa och leta objekt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har precis fått liv i denna cal 9010A och är sjukt nöjd. Citizens första LCD-verk, och världens första med dag och datum. Det står "CD" på den. Min gissning är att det betyder Citizen Digital, men någon kanske vet mer?
1AD17612-8F83-41CD-90D9-4B4E52DB6188.jpeg
Kult-cool :) Jag vet inte heller angånde CD men kanske kan Crystron Digital vara en tidig förkortning då dom ofta är märkta QC för Quartz Crystron?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Gick genom Citizens hemsida och sammanställde detta

1 - 3bbiSGB.png


2 - 2JLqMCT.png


3 - M4LvxjQ.png


4 - wkQiW9W.png


5 - lKZCSQK.png


6 - JAwagO1.png


7 - C0v3eTd.png
Snyggt sammanställt av de som finns i produktion (att köpa nya) just nu :)
Man ser att det endast finns 1 modell, AB9000- med A660 kvartsverk kvar... Det tyder på att man kommer övergå helt till eco-drive när det gäller The Citizen framöver tror jag. Jag är inte heller helt säker på om de modellerna med A010 eco-drive med PR-visare fortfarande görs nya eller om det är modeller som finns kvar som inte sålt slut än. Alla de senaste släppen som visats under 2019-20 så här långt har A060 eco-drive urverket. Jag har ingen koll på när Citizen brukar göra sina släpp av nya modeller, men visst vill vi se något mer än den jubileumsmodell som visades tidigare, AQ4042-01.
 

nept

Panerai
Snyggt sammanställt av de som finns i produktion (att köpa nya) just nu :)
Man ser att det endast finns 1 modell, AB9000- med A660 kvartsverk kvar... Det tyder på att man kommer övergå helt till eco-drive när det gäller The Citizen framöver tror jag. Jag är inte heller helt säker på om de modellerna med A010 eco-drive med PR-visare fortfarande görs nya eller om det är modeller som finns kvar som inte sålt slut än.

Tack! Att gå genom historiska modeller vore kul också, men det känns som betydligt mer jobb... :)

Tycker att det är snyggare utan kraftreservsindikatorn, och trevligare med eco-drive än batteri, så det är inte mig emot att de byter till A060. Hoppas bara att de gör några nya lite mindre modeller, och att de lanserar fler modeller med 0100 för det där med 1 spy är rätt fett.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack! Att gå genom historiska modeller vore kul också, men det känns som betydligt mer jobb... :)

Tycker att det är snyggare utan kraftreservsindikatorn, och trevligare med eco-drive än batteri, så det är inte mig emot att de byter till A060. Hoppas bara att de gör några nya lite mindre modeller, och att de lanserar fler modeller med 0100 för det där med 1 spy är rätt fett.
Det behöver inte vara så mycket jobb egentligen. Det har faktiskt inte funnits så stor variation, men visst är det några med A660 och innan det med 0350.
Det finns ju hopp om storleken tycker jag, Aq4020- är ju 37,5mm utan att se hoptryckt ut. När det gäller cal 0100 tror jag den kommer fortsätta vara flaggskeppsmodell och endast släppas i LE modeller och i exklusiva utföranden. Det är samma sak med Eco-drive ONE, varje ny modell som kommer är mer exklusiv än den förra och priset stiger med det.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Min Campanola har nu stannat och behöver nog förmodligen ett batteribyte.
Någon som har ett bra tips vem man kan ta den till?
Uropenn är ju AD men dit vill man väl helst inte gå iaf med denna lr?
Frågan är också om man kan be (lr våga rättare sagt) dom skicka iväg klockan till en Citizen verkstad.
75176ec4-d2fb-4f25-97ea-160e5877505a-jpeg.1439112
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Min Campanola har nu stannat och behöver nog förmodligen ett batteribyte.
Någon som har ett bra tips vem man kan ta den till?
Uropenn är ju AD men dit vill man väl helst inte gå iaf med denna lr?
Frågan är också om man kan be (lr våga rättare sagt) dom skicka iväg klockan till en Citizen verkstad.
75176ec4-d2fb-4f25-97ea-160e5877505a-jpeg.1439112
Uropenn har ett servicecenter med urmakare om jag inte minns fel. De bör även ha kontakt med citizen ifall du vill att de ska göra det.
Klockmaster är väl ett bra alternativ annars.
 

idagtisdag

Cartier
Tack! Att gå genom historiska modeller vore kul också, men det känns som betydligt mer jobb... :)

Tycker att det är snyggare utan kraftreservsindikatorn, och trevligare med eco-drive än batteri, så det är inte mig emot att de byter till A060. Hoppas bara att de gör några nya lite mindre modeller, och att de lanserar fler modeller med 0100 för det där med 1 spy är rätt fett.
Jag skrev detta för ett tag sedan, kanske en början? :)

CTQ57-0951 Titan med boettring i guld
CTQ57-0952 Titan med vit urtavla och blå sekundvisare
CTQ57-0953 Titan med champagne urtavla
CTQ57-0954 Titan med blå urtavla och vit sekundvisare
CTQ57-0955 Titan med svart urtavla
 

nept

Panerai
Aq4020- är ju 37,5mm
Hade missat att den var så "liten", trodde de mätte tokigt för den ser ut som de andra som är större. Men efter lite sökande och mätande i bilderna kom jag fram till att ifall bandet är 19 mm borde diametern vara typ 37 och längden strax över 44 mm lång. Usch. Nu behöver jag ju en sån.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hade missat att den var så "liten", trodde de mätte tokigt för den ser ut som de andra som är större. Men efter lite sökande och mätande i bilderna kom jag fram till att ifall bandet är 19 mm borde diametern vara typ 37 och längden strax över 44 mm lång. Usch. Nu behöver jag ju en sån.
Det är en trevlig boett som sitter väldigt skönt. Jag tyckte den upplevdes större än sina 37,5mm när jag varvade med andra i 40mm. Men jag skulle tro att den med svart tavla upplevs mindre :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack! Att gå genom historiska modeller vore kul också, men det känns som betydligt mer jobb... :)
Jag kanske får pudla lite i att det inte är så många modeller :bag: När jag börjar fundera lite så fanns ju först en boett lik CTQ57-093X som kom innan A660 kom, då med cal 0350, förutom den modell med integrerad länk jag och @Mforce har. Men om man bara går på de som har A660 och heter Chronomaster på tavlan så blir det ändå ett par...
CTQ57-102X med 5 olika tavlor där bara svart och vit rullade på, dom andra försvann med första batchen. Boett och länk i titan med en wr200m och skruvad krona
CTQ57-120X Den runda boetten i stål med två tavelfärger, creme och den hemligt diplomatblå som uppfattas svart
CTQ57-093X Kantig stålboett med minst två tavlor och en tredje med guldring och guldindex/visare
CTQ57-095X Den slimmade boetten i titan, två eller tre tavlor
CTQ57-096X Samma boett som ovan fast i stål, två eller tre tavlor
CTQ57-097X Samma boett som ovan men i vitguld eller rödguld
Förutom variationer i tavelfärg kom vissa på läder istället för länk också, men visst vore det cool om vi kunde sammanställa en komplett katalog på alla de med A660 som släppts. Man kanske skulle kolla med Citizen hur det ser ut, kanske finns gamla kataloger eller någon typ av lista att få?
 

nept

Panerai
Men om man bara går på de som har A660 och heter Chronomaster på tavlan så blir det ändå ett par...

Det är ju skönt att det verkar finnas någon slags struktur i hur modellerna är numrerade iaf.

För tydlighetens skull letade jag upp foton av boetterna du nämnde på interwebs

CTQ57-1021 ser ju rätt sportig ut:

iu


Den "runda boetten" är alltså denna: CTQ57-1204

iu



Den "kantiga stålboetten" CTQ57-0933:
iu


CTQ57-0953 med "den slimmade boetten" som ser ut ungefär som de flesta andra Chronomasters och Grand Seikos ( :p):
iu
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det är ju skönt att det verkar finnas någon slags struktur i hur modellerna är numrerade iaf.

För tydlighetens skull letade jag upp foton av boetterna du nämnde på interwebs

CTQ57-1021 ser ju rätt sportig ut:

iu


Den "runda boetten" är alltså denna: CTQ57-1204

iu



Den "kantiga stålboetten" CTQ57-0933:
iu


CTQ57-0953 med "den slimmade boetten" som ser ut ungefär som de flesta andra Chronomasters och Grand Seikos ( :p):
iu
Japp :happyhappy: Jag tror att de är de 4 förekommande boetterna med A660 och Chronomaster på tavlan (utöver den senaste AB9000) Värt att nämna om den sista, CTQ57-095X serien som har den klassiska "Calatrava" boetten med integrerade bandhorn likt många GS, är att den inte bara är tunnare på mitten utan att även bandhornen är låga. Det gör att den passar väldigt bra på olika läder/band utan att det blir fula nivåskillnader, och förstås att den slinker under manschetten utan besvär :cigar:
 
Topp