• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

kuma-kun

Audemars
Så här i Coronatider har man tid att läsa bloggar och leta fynd ute på nätet... Snubblade över föregångaren till min tunnis eco-drive ONE
Citizen-Diamond-Flake-3.jpg

Diamond Flake i WG

Nja, dom där är nog inte i WG.


2 av mina i hederligt stål.

45691653414_0c2c725dfa_c.jpg


Verket.

27106776629_3852db84c9_c.jpg


På arm,

24018394267_02e623d00f_c.jpg
 
Senast ändrad:

kuma-kun

Audemars
Hade lite tid över när jag väntade på tåg en dag förra veckan och spanade lite klockor på varuhuset på stationen.
Gilllade boettens lyster och lätthet men kände att tavlan var i det mesta laget och hade hellre sett vit papperstavla som skimrade lite svagt i guld istället.
Hade även sett att klockan var lite tunnare.

49745184918_202ecb54e9_c.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hade lite tid över när jag väntade på tåg en dag förra veckan och spanade lite klockor på varuhuset på stationen.
Gilllade boettens lyster och lätthet men kände att tavlan var i det mesta laget och hade hellre sett vit papperstavla som skimrade lite svagt i guld istället.
Hade även sett att klockan var lite tunnare.

49745184918_202ecb54e9_c.jpg
Sjukt skönt att bara kunna ”trilla in på butiken” och klämma på den där :cigar: Kul att se en riktig bild istället för studiobilder, det lär inte komma så många riktiga bilder på den...
 

kuma-kun

Audemars
Sjukt skönt att bara kunna ”trilla in på butiken” och klämma på den där :cigar: Kul att se en riktig bild istället för studiobilder, det lär inte komma så många riktiga bilder på den...

Tyvärr är det ju riktigt dåligt ljus i affärer och såna här exemplar som dom inte har skyltex av lindar dom in totalt i gladpack.
Det gör det svårt att ta några rättvisa bilder, matta ytor på boetten blir blankare och vassa kanter lite oskarpa o.s.v.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Håller med, den ser rätt "over the top" ut. Är det guldflingor strödda över tavlan? Ser lite märkligt ut rent estetiskt tycker jag
Citizens egna video
en av några videos som nu börjar dyka upp
Jag är inte någon guldbärare, så för mig går den bort ändå som något jag skulle köpa för att använda. Men jag tycker inte den ser så värst mycket mer "blingig" än många andra guldklockor. Och som en jubileumsklocka tycker jag den har mycket av The Citizens filosofi med teknik och hantverkstradition :)
 

nept

Panerai
Citizens egna video
en av några videos som nu börjar dyka upp
Jag är inte någon guldbärare, så för mig går den bort ändå som något jag skulle köpa för att använda. Men jag tycker inte den ser så värst mycket mer "blingig" än många andra guldklockor. Och som en jubileumsklocka tycker jag den har mycket av The Citizens filosofi med teknik och hantverkstradition :)
Fortfarande rätt "intressant" designval med guldflingorna på tavlan tycker jag, men det kanske växer om man tittar på den tillräckligt länge. Stockholmsyndrom kanske.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Fortfarande rätt "intressant" designval med guldflingorna på tavlan tycker jag, men det kanske växer om man tittar på den tillräckligt länge. Stockholmsyndrom kanske.
Jag vet inte riktigt vad som menas med "stockholmssyndrom" i sammanhanget? Men med filosofi och hantverk syftar jag på hur Citizen blandar den senaste tekniken med historisk teknik. Tydligen är boetten som är i titan hårdhetsbehandlad med en egenutvecklad unik teknik kallad "Dyuratekuto GOLD". Urverket är ju deras senaste tekniska A060 medans urtavlan i traditionellt handgjort Tosa washi papper är guldbeströdd med en gammal Japansk teknik (som jag glömt vad den heter). Så som jubileumsklocka har den många rätt när det gäller att demonstrera traditionell hantverk tillsammans med Citizens ingenjörskonst. Någon mainstream-design som ska falla så många som möjligt på läppen är det alltså inte. Om det är stockholmsyndrom att uppskatta något för vad det är och inte för vad man själv önskar är jag skyldig ;)
*Kanazawa kallas bladguldet som görs för hand och Sunago Maki kallas tekniken att strö bladen.
 
Senast ändrad:
Topp