• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag är seriöst oteknisk men om man bortser från batteriets förmåga att hålla prestanda, hur väl håller sig mekanismen som ständigt måste slå över till batteridrift när det inte finns tillräckligt med ljus?
Bra fråga. Ingen aning. På min tunnis (eco-drive ONE) påstår Citizen att batteriet ska klara klockans hela livslängd och aldrig behöva bytas. Hur långt är ett snöre liksom :confused: Å andra sidan ska dom ju klara att drivas med extremt svagt ljus, så hur mycket batteriet egentligen används har jag inte hittat någon uppgift om. Däremot såg jag en kul youtube video där det skulle bytas batteri och klockan tickade på även utan batteri i klockan...
B37245F2-F6F1-47EE-8343-4BBE7F3B6BD1.jpeg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Bra fråga. Ingen aning. På min tunnis (eco-drive ONE) påstår Citizen att batteriet ska klara klockans hela livslängd och aldrig behöva bytas. Hur långt är ett snöre liksom :confused: Å andra sidan ska dom ju klara att drivas med extremt svagt ljus, så hur mycket batteriet egentligen används har jag inte hittat någon uppgift om. Däremot såg jag en kul youtube video där det skulle bytas batteri och klockan tickade på även utan batteri i klockan...
B37245F2-F6F1-47EE-8343-4BBE7F3B6BD1.jpeg

Man får lita på deras ord.
Jag har nog sagt det förut men det är riktigt imponerande hur Citizen utvecklat sina solar-teknologi jmfrt med t ex Casio.
Det borde vara en standard att driva med ljus och slå över på batteridrift när ljuset inte är tillräckligt.
 

Geparden

Audemars
Fantastiskt snygg! Urtavlan har sådan fin nyans på din bild, lite champagne i den :)
Det enda jag inte gillar med modellen är den svarta lilla pluppen vid kl 3, ser lite beiget ut..
Hur ser det ut i verkligheten?
Gillar också när man inte ”fuskar” där originalindex inte får plats men i detta fall hade nog sett märkligt ut med tanke på den ganska feta ramen runt datum.
Inte mycket champagne i tavlan alls irl. Snarare vit/silver
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
20091207202913094.jpg

Skulle man ramla över en "The Citizen" av första generationen så nämns varken Chronomster eller örnar. Då var dessutom urverket ett helt annat. Cal. 0350 *
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Bra trådstart! Hur är det med modellerna som har papperstavla? Tillverkas såna fortfarande? Fanns det många varianter? Även rätt nyfiken på hur de åldras över tid
Jo, de tillverkas fortfarande. Utöver den första som kom, AQ4020-54Y, finns den nu med läderband och alternativet med svart papper. Sen finns en något större boett med vit, svart eller blå tavla. Sen har det även släppts några limiterade med grön och röd tavla... Angående hur pappret åldras skulle jag inte känna någon oro. Utöver att det befinner sig i en boett med 10atm är det ju ett av de äldsta pappers sorterna som finns bevarade, och då är dessa nya.
AQ4030-51L
aq4030-51l_00.jpg

AQ4030-51E
aq4030-51e_3.jpg

http://japanese-paper.hidakawashi.com/background/index.html
 
Senast ändrad:

Ekberget

Cartier
Älskar det här nörderiet! Hoppas Citizen får bättre status bland folket framöver. Tycker de gör riktigt mycket bra grejer även i det lägre segmentet men dessa modeller borde ju upptäckas av fler med lite djupare fickor. Finns nån tråd om o släppa sargen o våga testa något som inte gemene man gillar. High end Citizen vore något det!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kronjuvelen i samlingen av mina gamla kvartsdrivna är den som antagligen är den första modellen med A660-urverket.
5799A95C-48C0-4F72-A163-6ABE50F1B696.jpeg

Det finns en modell som släpptes 2010 med samma typ av boett, med skruvad krona och kronskydd & 200m wr. Den har dock inte den integrerade länken och är i titan.
F6C5859A-8DF2-4832-A3ED-0B9A7D49FF1D.jpeg

Den har en ganska rejäl profil, men bara 10mm inklusive det lätt kupade safirglaset.
55326228-3C5B-416A-AFF3-E39D0220C764.jpeg

Med integrerad länk bärs den modernare än vad millimetrarna säger. 36,5mm utan krona på min 17,5-18cm handled.
EC741AB3-1BD6-44F1-9F6D-3D5BAFB7F44D.jpeg

Den saknar serienummer i dess vanliga bemärkelse... Modell A660-H27228
BDE34D1F-F9AE-4812-8A38-3A3EFE0A79E9.jpeg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Älskar det här nörderiet! Hoppas Citizen får bättre status bland folket framöver. Tycker de gör riktigt mycket bra grejer även i det lägre segmentet men dessa modeller borde ju upptäckas av fler med lite djupare fickor. Finns nån tråd om o släppa sargen o våga testa något som inte gemene man gillar. High end Citizen vore något det!
De lider väl också av Seikosjukan dvs. att man prånglat ut tiotusentals modeller, oftast i det lägre prissegmentet, vilket gett hela varumärket en lågbudgetstämpel. Gemene mans bild av Citizen är det som finns hos lokala Ur & Penn...
 

Ekberget

Cartier
De lider väl också av Seikosjukan dvs. att man prånglat ut tiotusentals modeller, oftast i det lägre prissegmentet, vilket gett hela varumärket en lågbudgetstämpel. Gemene mans bild av Citizen är det som finns hos lokala Ur & Penn...
Lite så är det väl. Tycker inte det är något fel i det. Vissa märken vill ju vara märkvärdiga och inte erbjuda något för alla. Där är ju seiko och citizen bäst i klassen, något jag själv uppskattar.
 
Topp