• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Kronjuvelen i samlingen av mina gamla kvartsdrivna är den som antagligen är den första modellen med A660-urverket.
5799A95C-48C0-4F72-A163-6ABE50F1B696.jpeg

Det finns en modell som släpptes 2010 med samma typ av boett, med skruvad krona och kronskydd & 200m wr. Den har dock inte den integrerade länken och är i titan.
Den har en ganska rejäl profil, men bara 10mm inklusive det lätt kupade safirglaset.
55326228-3C5B-416A-AFF3-E39D0220C764.jpeg

Med integrerad länk bärs den modernare än vad millimetrarna säger. 36,5mm utan krona på min 17,5-18cm handled.
EC741AB3-1BD6-44F1-9F6D-3D5BAFB7F44D.jpeg

Den saknar serienummer i dess vanliga bemärkelse... Modell A660-H27228
BDE34D1F-F9AE-4812-8A38-3A3EFE0A79E9.jpeg
IMG_20200106_132641.jpg
Min säger: Hej!
Fantastisk klocka som sagt.
Tavlan och poleringen är sansöst bra.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Älskar det här nörderiet! Hoppas Citizen får bättre status bland folket framöver. Tycker de gör riktigt mycket bra grejer även i det lägre segmentet men dessa modeller borde ju upptäckas av fler med lite djupare fickor. Finns nån tråd om o släppa sargen o våga testa något som inte gemene man gillar. High end Citizen vore något det!

Jamen precis. Nu vet ju rätt många att Grand Seiko tillhör lyxsegmentet men väldigt få vet nog att Citizen gör high-end också.
 

nept

Panerai
Försöker begripa mig på det här med vilka chronomasters som finns, främst för min egen jakt..

A660 - batteridriven, finns främst i CTQ57-klockorna, typ 0933. Några är i stål och typ 36 mm stora (barba har en fin, se ovan) och det finns även några större, typ 39 mm. De större verkar även finnas i titan. Finns även några med annan boett, typ 1201 som ser mer dressade ut.

A010 - ecodrive med kraftreservsindikator. Finns i modeller som heter typ AQ1000, AQ1010, AQ1020 osv. Några (AQ1040?) har lume och det verkar finnas både stål och titan.

A060 - utan PR. Finns i modeller som heter AQ4000 (stål, cirka 38 mm), AQ4010 osv på ungefär samma sätt som ovanstående. AQ4020 har titanboett och papperstavla, AQ4030 har det och lume osv men är närmre 40 mm.

Cal 0100 - finns bara i ett fåtal dyra modeller än så länge.


Om ni hittar nån referens som är 35-37 mm (eller 40-45 över bandhornen) och så många som möjligt av följande är jag intresserad så att jag kan lägga till den till mina auktionsbevakningar.. :rolleyes:
  • Titan
  • Ecodrive
  • Med lume
  • Utan PR
  • Redo för bad
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Försöker begripa mig på det här med vilka chronomasters som finns, främst för min egen jakt..

A660 - batteridriven, finns främst i CTQ57-klockorna, typ 0933. Några är i stål och typ 36 mm stora (barba har en fin, se ovan) och det finns även några större, typ 39 mm. De större verkar även finnas i titan. Finns även några med annan boett, typ 1201 som ser mer dressade ut.

A010 - ecodrive med kraftreservsindikator. Finns i modeller som heter typ AQ1000, AQ1010, AQ1020 osv. Några (AQ1040?) har lume och det verkar finnas både stål och titan.

A060 - utan PR. Finns i modeller som heter AQ4000 (stål, cirka 38 mm), AQ4010 osv på ungefär samma sätt som ovanstående. AQ4020 har titanboett och papperstavla, AQ4030 har det och lume osv men är närmre 40 mm.

Cal 0100 - finns bara i ett fåtal dyra modeller än så länge.


Om ni hittar nån referens som är 35-37 mm (eller 40-45 över bandhornen) och så många som möjligt av följande är jag intresserad så att jag kan lägga till den till mina auktionsbevakningar.. :rolleyes:
  • Titan
  • Ecodrive
  • Med lume
  • Utan PR
  • Redo för bad
Ganska bra sammanfattat :)
1) Titan finns både på gamla och nya modeller
2/4) Det är endast urverket A060 som har eco-drive utan PR (förutom cal.0100, men den är än så länge limiterad till 1 boett och antagligen långt ifrån vad du vill betala). Och A060 är det senaste urverket tillsammans med cal.0100. Inga nya modeller har gjorts i storlek under 37,5mm.
3) Det är få modeller som har lysmassa, precis som Grand Seiko föredrar man utan.
4) Alla Chronomasters (förutom cal.0100 som är angiven till 5bar)är badbara med 10atm. Vissa som säljs på läder kan anges till 3atm i text, men det stämmer alltså inte.
Sammantaget gör det din lista än så länge omöjlig. Men vi vet ju inte vad 2020 har att erbjuda :)
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Har alla modellserier någon klocka med lume eller är det bara enstaka klockor med lume? Det skulle nog inte vara en dealbreaker men eftersom det för mig skulle bli en OWG dinka skulle jag iaf helst ha lume.
 

kuma-kun

Audemars
Håller med sanslöst bra klocka.
Hade en för några år sen men sålde den till en kamrat i Sverige och vet inte vad den finns idag, kanske en av dom som visas i den här tråden.
Behöver en igen.

Edit, skulle vara citerat från M-Force inlägg lite längre upp.
 

nept

Panerai
Ganska bra sammanfattat :)
1) Titan finns både på gamla och nya modeller
2/4) Det är endast urverket A060 som har eco-drive utan PR (förutom cal.0100, men den är än så länge limiterad till 1 boett och antagligen långt ifrån vad du vill betala). Och A060 är det senaste urverket tillsammans med cal.0100. Inga nya modeller har gjorts i storlek under 37,5mm.
3) Det är få modeller som har lysmassa, precis som Grand Seiko föredrar man utan.
4) Alla Chronomasters (förutom cal.0100 som är angiven till 5bar)är badbara med 10atm. Vissa som säljs på läder kan anges till 3atm i text, men det stämmer alltså inte.
Sammantaget gör det din lista än så länge omöjlig. Men vi vet ju inte vad 2020 har att erbjuda :)

Jo, jag vet. :) Alla existerande modeller tummar på någon eller några av dessa. Tänker tex att en lite större storlek kan vara ok ifall den är i titan, eftersom den är lättare, medan en mindre i stål också skulle funka viktmässigt.. ville mest dokumentera vad jag kommit fram till och förklara vad jag letar efter och se ifall det finns nån kandidat jag missat.

Funderar lite på att slå till på en AQ4000-variant, kanske den med blå tavla.. :rolleyes:
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har alla modellserier någon klocka med lume eller är det bara enstaka klockor med lume? Det skulle nog inte vara en dealbreaker men eftersom det för mig skulle bli en OWG dinka skulle jag iaf helst ha lume.
Jag vet inte om det finns någon röd tråd i vilka som fått lysmassa eller inte, men det är betydligt färre med än utan. Möjligen de som ska anses lite sportigare fått? Av mina tre kvartsare är en utan och två med. Om man "laddar" med stark lampa innan man lägger sig så har man lite glöd genom hela natten, annars inte. När jag var i Spanien (med soliga dagar) var det fin glöd i urtavlan när skymningen kom, men några timmar senare har det falnat och är sedan för lite kvar för att vara användbart. Men jag ska ärligt säga att jag egentligen inte tycker det är en funktion jag har användning av, även om det är kul att den finns. Om man glömt att ladda med stark lampa innan så ser man inget, ska man hålla på och lysa på klockan varje kväll innan man lägger sig? Det känns lite överdrivet för mig. Vaknar jag mitt i natten och behöver se klockan måste jag ändå ta på glasögon, så jag kollar på vägguret istället.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Håller med sanslöst bra klocka.
Hade en för några år sen men sålde den till en kamrat i Sverige och vet inte vad den finns idag, kanske en av dom som visas i den här tråden.
Behöver en igen.

Edit, skulle vara citerat från M-Force inlägg lite längre upp.
Jag köpte den på forumet. Inte alls omöjligt det är samma.
Min har gravyr på baksidan så om din gamla hade det är det garanterat samma.
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Jag vet inte om det finns någon röd tråd i vilka som fått lysmassa eller inte, men det är betydligt färre med än utan. Möjligen de som ska anses lite sportigare fått? Av mina tre kvartsare är en utan och två med. Om man "laddar" med stark lampa innan man lägger sig så har man lite glöd genom hela natten, annars inte. När jag var i Spanien (med soliga dagar) var det fin glöd i urtavlan när skymningen kom, men några timmar senare har det falnat och är sedan för lite kvar för att vara användbart. Men jag ska ärligt säga att jag egentligen inte tycker det är en funktion jag har användning av, även om det är kul att den finns. Om man glömt att ladda med stark lampa innan så ser man inget, ska man hålla på och lysa på klockan varje kväll innan man lägger sig? Det känns lite överdrivet för mig. Vaknar jag mitt i natten och behöver se klockan måste jag ändå ta på glasögon, så jag kollar på vägguret istället.
Det är iofs sant. Men börjar bli bra sugen efter att ha tänkt på The Citizen i ett flertal år :D
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Lite macroporr har ingen dött av, även om ljuset kunde vara bättre att fota i.
CTQ57-1201 på läder. I vissa vinklar, och på riktigt nära håll, ser man att det finns en väldigt diskret sunburst i tavlan. För det mesta är den bara lite gnistrande krämig vanilj. Väldigt behaglig färg i sin enkelhet tycker jag.
218653C5-7D22-4565-A413-DE815281C4D7.jpeg
Applicerat index bredvid datumfönstret är alltid trevlig om det är väl utfört, vilket jag tycker det är i detta fall.
A436AD57-8C40-4943-837A-55F191AE8084.jpeg
Snyggt täckt centrum av sekundvisaren, check på den!
B8771C74-5D33-442B-A1D7-FE4CE359CEC5.jpeg

8EC7BC99-4512-4C69-9217-66722C0617A7.jpeg

1D746442-CE66-4018-9D9D-FB1B0F2820E4.jpeg
Väldigt mycket mjuka former på denna, utöver luggarna som har skarpa fina kanter
493C9292-999B-479E-BD23-E7A77CE1B625.jpeg

970C3ED7-71F0-41F8-8AD9-E1FAAD1296FC.jpeg

CC26441E-3986-4081-968F-446970B40FE7.jpeg
 
Senast ändrad:

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Lite macroporr har ingen dött av, även om ljuset kunde vara bättre att fota i.
CTQ57-1201 på läder. I vissa vinklar, och på riktigt nära håll, ser man att det finns en väldigt diskret sunburst i tavlan. För det mesta är den bara lite gnistrande krämig vanilj. Väldigt behaglig färg i sin enkelhet tycker jag.
218653C5-7D22-4565-A413-DE815281C4D7.jpeg
Applicerat index bredvid datumfönstret är alltid trevlig om det är väl utfört, vilket jag tycker det är i detta fall.
A436AD57-8C40-4943-837A-55F191AE8084.jpeg
Snyggt täckt centrum av sekundvisaren, check på den!
B8771C74-5D33-442B-A1D7-FE4CE359CEC5.jpeg

8EC7BC99-4512-4C69-9217-66722C0617A7.jpeg

1D746442-CE66-4018-9D9D-FB1B0F2820E4.jpeg
Väldigt mycket mjuka former på denna, utöver luggarna som har skarpa fina kanter
493C9292-999B-479E-BD23-E7A77CE1B625.jpeg

970C3ED7-71F0-41F8-8AD9-E1FAAD1296FC.jpeg

CC26441E-3986-4081-968F-446970B40FE7.jpeg
Jäklar vad snygg den är alltså.
Verkar vara svårt att hitta Chronomasters rent allmänt.
Är det någon som kan tipsa var man finner?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jäklar vad snygg den är alltså.
Verkar vara svårt att hitta Chronomasters rent allmänt.
Är det någon som kan tipsa var man finner?
Är det främst nytt som gäller så är väl Seiyajapan, Higushi-inc beprövade leverantörer. Jag har testa Sakurawatches och har inget att klaga på. Annars är det väl ebay, klockforum, shopping in Japan och andra Japanska sidor som gäller. Möjligen går det att beställa även ifrån Citizens amerikanska sida när det dyker upp några modeller
 

ankaret

Cartier
2-Faktor
Aningens... ummm... annorlunda recension.
För att sammanfatta: "-It's funky as f**k!"
Förmodligen därför jag suktar efter en. :hilarious:
:) Den är ju funky as f**k och snacka om att den flyger under radarn!
Trodde aldrig att jag skulle drömma om en Citizen, men, men ...
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag älskar fortfarande min som jag köpte här på forumet....❤️
IMG_20200119_183140.jpg
IMG_20200119_183049.jpg
Den är riktigt fin :) Jag hade den med blånerad sekundvisare... jag undrar om den hade en mer silver/vit tavla än din eller om det bara var sekundvisaren som skiljde? Har för mig den hette CTQ57-0952
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag fortsätter lite på macrotemat... Just hur Citizen verkligen tänkt till och designat sina länkar på Chronomaster serien är trevligt att detaljstudera. Flertalet modeller (speciellt de i stål) har en vad man skulle kunna kalla Jubilee stil, med 7 rader länkar där de yttersta är något bredare än de innanför. Båda länkarna mäter 19/17, men visst luras ögat att tro att den högra är lite smalare?
IMG_3757.jpg
Om man granskar den första länkbiten efter låset ser man tydligt hur designen är utförd. Den vänstra har yttre länkar som är borstade och bredare medans de fem i mitten är smalare men alla lika smala och borstade. På den högra är även här de yttersta borstade länkarna bredast, men sedan skiljer den sig med att ha två olika bredder på de tunna mellanlänkarna. Man ser även att det är matt (borstad), två blanka, matt, två blanka som avslutas med matt. Här har även länkbitarna en rundad form som möter nästa länk.
IMG_3765.jpg

Den vänstra som är helborstad på ovansidan har däremot några andra designelement vid närmare granskning...
IMG_3763.jpg
Här avslutas bitarna med en tvär polerad 45° kant som möter nästa länk. Det ger en effekt av att den borstade länken får ett trevligt glitter i ljuset. Det ger också den optiska effekten av att länkarna är kortare.
IMG_3764.jpg
Båda länkarna har en polerad fasning på ytterkanten för att bli mjuka och bekväma, den på ovansidan helborstade länken är även borstad på yttersidan medans den högra är polerad.
IMG_3759.jpg

Det syns extra tydlig på den borstade länken hur man försänkt låsfästet i första länkbiten för att göra låset lägre när klockan bärs. Det är samma sak på den andra länken, dock inte lika tydligt då länken är något tunnare.
IMG_3769.jpg

Att ge den lite mer retrodesignade boetten en länk med dessa små fasningar är en genomtänkt design som fungerar riktigt bra tycker jag.
IMG_3768.jpg

Feta luggar till en länk som ger ett knubbigare intryck känns helt rätt...
IMG_3766.jpg

Avslutar denna lilla länkstudie med en bild på det skönt kupade safirglaset som inte är boxat, som är så vanligt när man gör retrodesgn nu för tiden (efterlikna plexi), utan ligger i linje med den polerade glasringen.
IMG_3767.jpg

CTQ57-1201 och CTQ57-0933 är modellerna som granskats.
 
Senast ändrad:

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Jag fortsätter lite på macrotemat... Just hur Citizen verkligen tänkt till och designat sina länkar på Chronomaster serien är trevligt att detaljstudera. Flertalet modeller (speciellt de i stål) har en vad man skulle kunna kalla Jubilee stil, med 7 rader länkar där de yttersta är något bredare än de innanför. Båda länkarna mäter 19/17, men visst luras ögat att tro att den högra är lite smalare?
IMG_3757.jpg
Om man granskar den första länkbiten efter låset ser man tydligt hur designen är utförd. Den vänstra har yttre länkar som är borstade och bredare medans de fem i mitten är smalare men alla lika smala och borstade. På den högra är även här de yttersta borstade länkarna bredast, men sedan skiljer den sig med att ha två olika bredder på de tunna mellanlänkarna. Man ser även att det är matt (borstad), två blanka, matt, två blanka som avslutas med matt. Här har även länkbitarna en rundad form som möter nästa länk.
IMG_3765.jpg

Den vänstra som är helborstad på ovansidan har däremot några andra designelement vid närmare granskning...
IMG_3763.jpg
Här avslutas bitarna med en tvär polerad 45° kant som möter nästa länk. Det ger en effekt av att den borstade länken får ett trevligt glitter i ljuset. Det ger också den optiska effekten av att länkarna är kortare.
IMG_3764.jpg
Båda länkarna har en polerad fasning på ytterkanten för att bli mjuka och bekväma, den på ovansidan helborstade länken är även borstad på yttersidan medans den högra är polerad.
IMG_3759.jpg

Det syns extra tydlig på den borstade länken hur man försänkt låsfästet i första länkbiten för att göra låset lägre när klockan bärs. Det är samma sak på den andra länken, dock inte lika tydligt då länken är något tunnare.
IMG_3769.jpg

Att ge den lite mer retrodesignade boetten en länk med dessa små fasningar är en genomtänkt design som fungerar riktigt bra tycker jag.
IMG_3768.jpg

Feta luggar till en länk som ger ett knubbigare intryck känns helt rätt...
IMG_3766.jpg

Avslutar denna lilla länkstudie med en bild på det skönt kupade safirglaset son inte är boxat som är så vanligt när man gör retrodesgn nu för tiden (efterlikna plexi), utan ligger i linje med den polerade glasringen.
IMG_3767.jpg

CTQ57-1201 och CTQ57-0933 är modellerna som granskats.
Suveränt inlägg och tack för att du öppnat mina ögon för Chronomaster.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag fortsätter lite på macrotemat... Just hur Citizen verkligen tänkt till och designat sina länkar på Chronomaster serien är trevligt att detaljstudera. Flertalet modeller (speciellt de i stål) har en vad man skulle kunna kalla Jubilee stil, med 7 rader länkar där de yttersta är något bredare än de innanför. Båda länkarna mäter 19/17, men visst luras ögat att tro att den högra är lite smalare?
IMG_3757.jpg
Om man granskar den första länkbiten efter låset ser man tydligt hur designen är utförd. Den vänstra har yttre länkar som är borstade och bredare medans de fem i mitten är smalare men alla lika smala och borstade. På den högra är även här de yttersta borstade länkarna bredast, men sedan skiljer den sig med att ha två olika bredder på de tunna mellanlänkarna. Man ser även att det är matt (borstad), två blanka, matt, två blanka som avslutas med matt. Här har även länkbitarna en rundad form som möter nästa länk.
IMG_3765.jpg

Den vänstra som är helborstad på ovansidan har däremot några andra designelement vid närmare granskning...
IMG_3763.jpg
Här avslutas bitarna med en tvär polerad 45° kant som möter nästa länk. Det ger en effekt av att den borstade länken får ett trevligt glitter i ljuset. Det ger också den optiska effekten av att länkarna är kortare.
IMG_3764.jpg
Båda länkarna har en polerad fasning på ytterkanten för att bli mjuka och bekväma, den på ovansidan helborstade länken är även borstad på yttersidan medans den högra är polerad.
IMG_3759.jpg

Det syns extra tydlig på den borstade länken hur man försänkt låsfästet i första länkbiten för att göra låset lägre när klockan bärs. Det är samma sak på den andra länken, dock inte lika tydligt då länken är något tunnare.
IMG_3769.jpg

Att ge den lite mer retrodesignade boetten en länk med dessa små fasningar är en genomtänkt design som fungerar riktigt bra tycker jag.
IMG_3768.jpg

Feta luggar till en länk som ger ett knubbigare intryck känns helt rätt...
IMG_3766.jpg

Avslutar denna lilla länkstudie med en bild på det skönt kupade safirglaset son inte är boxat som är så vanligt när man gör retrodesgn nu för tiden (efterlikna plexi), utan ligger i linje med den polerade glasringen.
IMG_3767.jpg

CTQ57-1201 och CTQ57-0933 är modellerna som granskats.

Mycket genomtänkt design. Mer sånt i klockvärlden!
 
Topp