• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

Oron

Panerai
Jag fortsätter lite på macrotemat... Just hur Citizen verkligen tänkt till och designat sina länkar på Chronomaster serien är trevligt att detaljstudera. Flertalet modeller (speciellt de i stål) har en vad man skulle kunna kalla Jubilee stil, med 7 rader länkar där de yttersta är något bredare än de innanför. Båda länkarna mäter 19/17, men visst luras ögat att tro att den högra är lite smalare?
IMG_3757.jpg
Om man granskar den första länkbiten efter låset ser man tydligt hur designen är utförd. Den vänstra har yttre länkar som är borstade och bredare medans de fem i mitten är smalare men alla lika smala och borstade. På den högra är även här de yttersta borstade länkarna bredast, men sedan skiljer den sig med att ha två olika bredder på de tunna mellanlänkarna. Man ser även att det är matt (borstad), två blanka, matt, två blanka som avslutas med matt. Här har även länkbitarna en rundad form som möter nästa länk.
IMG_3765.jpg

Den vänstra som är helborstad på ovansidan har däremot några andra designelement vid närmare granskning...
IMG_3763.jpg
Här avslutas bitarna med en tvär polerad 45° kant som möter nästa länk. Det ger en effekt av att den borstade länken får ett trevligt glitter i ljuset. Det ger också den optiska effekten av att länkarna är kortare.
IMG_3764.jpg
Båda länkarna har en polerad fasning på ytterkanten för att bli mjuka och bekväma, den på ovansidan helborstade länken är även borstad på yttersidan medans den högra är polerad.
IMG_3759.jpg

Det syns extra tydlig på den borstade länken hur man försänkt låsfästet i första länkbiten för att göra låset lägre när klockan bärs. Det är samma sak på den andra länken, dock inte lika tydligt då länken är något tunnare.
IMG_3769.jpg

Att ge den lite mer retrodesignade boetten en länk med dessa små fasningar är en genomtänkt design som fungerar riktigt bra tycker jag.
IMG_3768.jpg

Feta luggar till en länk som ger ett knubbigare intryck känns helt rätt...
IMG_3766.jpg

Avslutar denna lilla länkstudie med en bild på det skönt kupade safirglaset son inte är boxat som är så vanligt när man gör retrodesgn nu för tiden (efterlikna plexi), utan ligger i linje med den polerade glasringen.
IMG_3767.jpg

CTQ57-1201 och CTQ57-0933 är modellerna som granskats.
Läsvärt & intressant inlägg, som vanligt!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Mycket genomtänkt design. Mer sånt i klockvärlden!
Det som är så fånigt är hur jag efter att ha burit den på läder nästan måste gå tillbaka till länken, eftersom Citizen uppenbarligen lagt ned extra arbete på just den ;) Jag tycker boetten passar riktigt bra på läder, men man har inte samma "livboj" mellan luggarna som på sidorna. Det syns förstås knappt när läder är på, men när man väl börjat tänka på det så...:bag:
Det är annars en detalj jag uppskattar, när klockan är tänkt att bäras på läder och boetten har samma form även mellan luggarna :cigar:
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag *lånar ett par bilder på AQ4041-54A och -54L för att studera den 7 delade länken i titan.
i-img1200x900-15744048935rffp65365.jpg
Här kan man se att det är varannan borstad och polerad ihop med två olika storlekar på de mittersta länkarna...
IMG_1553.jpg
Nu ska (bör) man förstås sitta still i båten tills man sett vilka släpp Citizen tänkt visa på Basel 2020, men annars är denna modell en het kandidat med både ecodrive och hårdhetsbehandlade titan. Det som möjligen avslöjar att det är ecodrive är att datumfönstret har ett annat djup än vad kvartsarna har.
 

nept

Panerai
Jag *lånar ett par bilder på AQ4041-54A och -54L för att studera den 7 delade länken i titan.
i-img1200x900-15744048935rffp65365.jpg
Här kan man se att det är varannan borstad och polerad ihop med två olika storlekar på de mittersta länkarna...
IMG_1553.jpg
Nu ska (bör) man förstås sitta still i båten tills man sett vilka släpp Citizen tänkt visa på Basel 2020, men annars är denna modell en het kandidat med både ecodrive och hårdhetsbehandlade titan. Det som möjligen avslöjar att det är ecodrive är att datumfönstret har ett annat djup än vad kvartsarna har.
Väldigt trevlig modell. Tror den leder min lista över Citizens att slå till på nån dag
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Väldigt trevlig modell. Tror den leder min lista över Citizens att slå till på nån dag
Den är riktigt bra :) Fortfarande nyfiken på att se vad som ska komma under 2020, om det kommer något nytt. Jag är inte helt såld på de sportigare LE som kommit (tänker då på AQ4050-02L / -01E) Nu är det ju ecodrive som gäller, men det vore kul om det kom någon jubileums kvartsare på A660. Skulle vara en dröm om den tidiga i stål jag har kom i titan :hungry:
IMG_3781.jpg

36,5mm ø x 10mm hög
 

rope

Omega
Jag *lånar ett par bilder på AQ4041-54A och -54L för att studera den 7 delade länken i titan.
i-img1200x900-15744048935rffp65365.jpg
Här kan man se att det är varannan borstad och polerad ihop med två olika storlekar på de mittersta länkarna...
IMG_1553.jpg
Nu ska (bör) man förstås sitta still i båten tills man sett vilka släpp Citizen tänkt visa på Basel 2020, men annars är denna modell en het kandidat med både ecodrive och hårdhetsbehandlade titan. Det som möjligen avslöjar att det är ecodrive är att datumfönstret har ett annat djup än vad kvartsarna har.

Kanske en konstig fråga men hur står sig dessa mot Grand Seiko i motsvarande prisklass? Vad är skillnaderna?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kanske en konstig fråga men hur står sig dessa mot Grand Seiko i motsvarande prisklass? Vad är skillnaderna?
Jag skrev en kort recension om en annan tidigare https://klocksnack.se/threads/the-citizen-chronomaster-ab9000-61e-kort-recension.115524/
Man kan väl säga att dom är ganska likvärdiga, där Grand Seiko leder lite i detaljfinish tar Citizen igen i användarvänlighet och teknik. GS är ju lättare att komma över eftersom dom inte längre är JDM
 

rope

Omega
Jag skrev en kort recension om en annan tidigare https://klocksnack.se/threads/the-citizen-chronomaster-ab9000-61e-kort-recension.115524/
Man kan väl säga att dom är ganska likvärdiga, där Grand Seiko leder lite i detaljfinish tar Citizen igen i användarvänlighet och teknik. GS är ju lättare att komma över eftersom dom inte längre är JDM

Tack, bra recension! Har fastnat för den här typen av design och de har vettiga storlekar också. Som ny inom klockvärlden är det dock en liten psykologisk tröskel att betala dessa priser men det kanske ändras när man får se klockorna med egna ögon :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack, bra recension! Har fastnat för den här typen av design och de har vettiga storlekar också. Som ny inom klockvärlden är det dock en liten psykologisk tröskel att betala dessa priser men det kanske ändras när man får se klockorna med egna ögon :)
Jo, den ekonomiska biten av intresset kan vara lite knäppt ibland. Om jag skulle ge någon "ny" ett råd skulle det vara just i linje med att -Köp en ny Chronomaster och bär den till nästan allt, köp billigare klockor eller vintage till alla andra tillfällen eller bara för att samla på. Och vad du gör, samla inte på nya klockor om du inte har råd att vara utan pengarna... Jag lever inte riktigt som jag lär, men man kan ju ha ambitioner :p
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Ja, efter ett mycket trevligt möte med @Borone idag så är jag numer ägare till The Citizen.
Har varit sugen i tiotalet år men nu blev timingen helt rätt!
Jag var lite orolig för storleken men 37,5 mm satt som en smäck!
Klockmaster Globen gjorde dagen fulländad som ändrade länken till mitt mått, bra service som vanligt :)
Känns oxå skönt att perpetual kalender är inställt, och som eco-drive antar jag att det bara är att låta månaderna gå :D
Här kommer en bild oxå, mer kommer framgent!

DSC02249.jpeg
 

wotan

Rolex
Ja, efter ett mycket trevligt möte med @Borone idag så är jag numer ägare till The Citizen.
Har varit sugen i tiotalet år men nu blev timingen helt rätt!
Jag var lite orolig för storleken men 37,5 mm satt som en smäck!
Klockmaster Globen gjorde dagen fulländad som ändrade länken till mitt mått, bra service som vanligt :)
Känns oxå skönt att perpetual kalender är inställt, och som eco-drive antar jag att det bara är att låta månaderna gå :D
Här kommer en bild oxå, mer kommer framgent!

DSC02249.jpeg
Den där är mumma!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja, efter ett mycket trevligt möte med @Borone idag så är jag numer ägare till The Citizen.
Har varit sugen i tiotalet år men nu blev timingen helt rätt!
Jag var lite orolig för storleken men 37,5 mm satt som en smäck!
Klockmaster Globen gjorde dagen fulländad som ändrade länken till mitt mått, bra service som vanligt :)
Känns oxå skönt att perpetual kalender är inställt, och som eco-drive antar jag att det bara är att låta månaderna gå :D
Här kommer en bild oxå, mer kommer framgent!

DSC02249.jpeg
Gratulerar och välkommen :cigar: Nu har du februari framför dig, då du kan se hur den mjukt glider över två dagar vid bytet ;)
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Tackar:)

Japp, underbart med dom små detaljerna, det är tom applicerade minutindex :)
Ja, det är supernajs!
Vet dock ej om det är applicerade på den jag har. Jag förstår att dessa dinkor är Citizens HE klockor, men vet ej hur manuellt dessa är ihopsatta.
Men supernöjd och det är nästan svårt att titta på klockan då allt blänker så in i bomben :D
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Jag fortsätter lite på macrotemat... Just hur Citizen verkligen tänkt till och designat sina länkar på Chronomaster serien är trevligt att detaljstudera. Flertalet modeller (speciellt de i stål) har en vad man skulle kunna kalla Jubilee stil, med 7 rader länkar där de yttersta är något bredare än de innanför. Båda länkarna mäter 19/17, men visst luras ögat att tro att den högra är lite smalare?
IMG_3757.jpg
Om man granskar den första länkbiten efter låset ser man tydligt hur designen är utförd. Den vänstra har yttre länkar som är borstade och bredare medans de fem i mitten är smalare men alla lika smala och borstade. På den högra är även här de yttersta borstade länkarna bredast, men sedan skiljer den sig med att ha två olika bredder på de tunna mellanlänkarna. Man ser även att det är matt (borstad), två blanka, matt, två blanka som avslutas med matt. Här har även länkbitarna en rundad form som möter nästa länk.
IMG_3765.jpg

Den vänstra som är helborstad på ovansidan har däremot några andra designelement vid närmare granskning...
IMG_3763.jpg
Här avslutas bitarna med en tvär polerad 45° kant som möter nästa länk. Det ger en effekt av att den borstade länken får ett trevligt glitter i ljuset. Det ger också den optiska effekten av att länkarna är kortare.
IMG_3764.jpg
Båda länkarna har en polerad fasning på ytterkanten för att bli mjuka och bekväma, den på ovansidan helborstade länken är även borstad på yttersidan medans den högra är polerad.
IMG_3759.jpg

Det syns extra tydlig på den borstade länken hur man försänkt låsfästet i första länkbiten för att göra låset lägre när klockan bärs. Det är samma sak på den andra länken, dock inte lika tydligt då länken är något tunnare.
IMG_3769.jpg

Att ge den lite mer retrodesignade boetten en länk med dessa små fasningar är en genomtänkt design som fungerar riktigt bra tycker jag.
IMG_3768.jpg

Feta luggar till en länk som ger ett knubbigare intryck känns helt rätt...
IMG_3766.jpg

Avslutar denna lilla länkstudie med en bild på det skönt kupade safirglaset som inte är boxat, som är så vanligt när man gör retrodesgn nu för tiden (efterlikna plexi), utan ligger i linje med den polerade glasringen.
IMG_3767.jpg

CTQ57-1201 och CTQ57-0933 är modellerna som granskats.
Tack för ett snyggt och lärorikt inlägg, KS i toppform!
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Aha, tack för det :)
Edit: Vad kallas de som är på tiotals minuter då förresten om index är för minuter?
 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Ja, efter ett mycket trevligt möte med @Borone idag så är jag numer ägare till The Citizen.
Har varit sugen i tiotalet år men nu blev timingen helt rätt!
Jag var lite orolig för storleken men 37,5 mm satt som en smäck!
Klockmaster Globen gjorde dagen fulländad som ändrade länken till mitt mått, bra service som vanligt :)
Känns oxå skönt att perpetual kalender är inställt, och som eco-drive antar jag att det bara är att låta månaderna gå :D
Här kommer en bild oxå, mer kommer framgent!
Fin! Glöm inte att snurra kronan då och då (utan att dra ut den tror jag) vilket väl också står i manualen (i alla fall för de äldre modellerna), så att kronan inte kläggar fast. Och när datumet går från 30->1 så skall du tänka på de stackare som inte har köpt den bästa kvartsklockan som finns! :)
 

idagtisdag

Cartier
Så här tror jag det är:
CTQ57-0951 Titan med boettring i guld
CTQ57-0952 Titan med vit urtavla och blå sekundvisare
CTQ57-0953 Titan med champagne urtavla
CTQ57-0954 Titan med blå urtavla och vit sekundvisare
CTQ57-0955 Titan med svart urtavla

Den är riktigt fin :) Jag hade den med blånerad sekundvisare... jag undrar om den hade en mer silver/vit tavla än din eller om det bara var sekundvisaren som skiljde? Har för mig den hette CTQ57-0952

Har för mig att min är en CTQ57-0953
 

idagtisdag

Cartier
Eftersom Det finns en Seiko-tråd och en Grand Seiko-tråd tänkte jag att det även borde finnas utrymme för en tråd innehållandes Citizens lite lyxigare linjer som komplement till CITIZEN-tråden. ... Campanola, Exceed, Attesa, Signature collection, och inte att förglömma The Citizen.
Bra idé!
För att lättare hitta tråden på forumet och via google får du gärna ändra trådens rubrik.
Jag skulle föreslå detta som ny rubrik:
"Citizen´s de Luxe - Campanola, Exceed, Attesa, Signature collection och The Citizen Chronomaster"

Dessutom, vad är idén med namnet:
Citizen The Citizen Chronomaster?
Är alla The Citizen "Chronomasters"?
Varför detta dubbelnamn?
 

idagtisdag

Cartier
Av någon anledning är det en Ryss som gör bland de bästa Chronomaster filmerna på tuben. Väldigt bra videokvalitet. Som tur är kan man slå på automatöversättning textning på youtube!

Är Chronomaster stora i Ryssland?

Bland annat den helt nya Chronomastern i svart
Snyggt viklås, går det att köpa löst? Material? Ser inte svart ut?


Tiktakmir - Мир японских часов - YouTube
han filmar även andra japanska klockor
https://www.youtube.com/channel/UCLP4Vuh-D4ky8G7SQCflUMQ/videos

https://www.instagram.com/yurytiktakmir/?hl=en

Verkar vara en butik.
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Fin! Glöm inte att snurra kronan då och då (utan att dra ut den tror jag) vilket väl också står i manualen (i alla fall för de äldre modellerna), så att kronan inte kläggar fast. Och när datumet går från 30->1 så skall du tänka på de stackare som inte har köpt den bästa kvartsklockan som finns! :)
Grym info! Ska kolla manualen om det du beskriver. Kanske blir en OWG-ish som jag var med min SMP i många år.
Jag hittade oxå ryska siten med jäkligt fina bilder och videos :cool:
 

UNO

Panerai
Jag vill ha en halvbror till men GS Quartz
Citizen
Quartz
Titan
Ca 38 mm
Vad köper jag vart till vilket pris ungefär?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
vad är idén med namnet:
Citizen The Citizen Chronomaster?
Är alla The Citizen "Chronomasters"?
Varför detta dubbelnamn?
Om du delar upp det i Citizen / The Citizen / Chronomaster, så får du Tillverkare / Produktlinje / Modellserie
Alla Chronomasters ligger under produktlinjen The Citizen och är tillverkade av Citizen :).
*för att förtydliga, alla är The Citizen men bara de med Chronomaster på tavlan är Chronomasters
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Aha, tack för det :)
Edit: Vad kallas de som är på tiotals minuter då förresten om index är för minuter?
Egentligen tror jag man kan kalla 5 minuters indexen för "index" eller "timindex" och de små däremellan för "sekundindex" eller "minutindex", men så länge den man språkas med förstår vad som syftas är det väl okej med vilket som ;) Klart förvirrande då det både är minutindex och tim index beroende på vilken visare som rör sig :p
 
Senast ändrad:
Topp