• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

Jag var också alltid inne på att skaffa mig en med papperstavla och jag ångrar det inte idag. För mig är det en stor del som gör att de sticker ut, jämfört med tex en HAQ Grand Seiko. Sedan kan jag hålla med om att de kanske framstår som ännu häftigare på vissa bilder än i verkligheten.

Jag håller med om papperstavlorna. Har haft några både med och utan, och tycker utan är bättre. Men smaken är som baken, båda är bra. Alltså riktigt bra. 😊
Har även testat lite olika storlekar mellan 35-40 mm, och tycker alla funkar lika bra. Stör mig dock på att visarna verkar lika långa på de olika storlekarna vilket gör att de ser korta ut på 40.
Den sjudelade länken rekommenderas.
Det där med visarnas längd tänkte jag också på. Ser bättre ut på 38mm. Sjudelade länken var riktigt snygg, den andra länken också men gillade särskilt den. Jag brukar inte ha klockor på länk då jag har en skada i armen så vill ha det så lätt som möjligt men med dessa tänkte jag ha på länk då det är titan.

Senast ändrad:
Ok intressant. Det med markeringar på en inre ring gör mig ingenting men kan förstå om man inte gillar det. Jag får väl gå lite på stilen då och händerna utan lume och länken gillar jag enormt mycket mer på den första. Jag brukar gilla mindre klockor men just här hade jag tänkt mig en lite större så där är det ju en nackdel att den är 38mm mot 40mm. Om det är som du skriver att Tosa Washi kanske inte är lika häftigt i verkligheten som man förväntar sig kan det ju vara bäst att gå på den jag gillar utseendemässigt bäst. Ska fundera lite.

Annars finns det en ny med Tosa Washi med blå tavla utan lume? Sett AQ4100-14L men den är limiterad och slutsåld.
Just mellan dessa två skulle jag av flera skäl välja AQ4100. Dels är länken mer följsam, och dels har den den mjuka microslipningen på kanten som aq4030 saknar. Den länken kan i vissa lägen kännas lite skarp. Sedan tycker jag "vintage" designen är lite mer speciell med de fasade luggarna (likt min gamling jag postade tidigare). Sedan det du själv är inne på, ingen lysmassa :)

Just mellan dessa två skulle jag av flera skäl välja AQ4100. Dels är länken mer följsam, och dels har den den mjuka microslipningen på kanten som aq4030 saknar. Den länken kan i vissa lägen kännas lite skarp. Sedan tycker jag "vintage" designen är lite mer speciell med de fasade luggarna (likt min gamling jag postade tidigare). Sedan det du själv är inne på, ingen lysmassa :)
Tack för din åsikt :) Det där med luggarna hade jag faktiskt inte tänkt på innan men nu kan jag inte bortse från att jag håller med dig om att vintage-stilen är mycket snyggare. Har kollat på The Citizen länge nu men inte kunnat bestämma mig för modell men nu börjar det luta åt att jag bestämt mig för den modellen.

Har precis bytt till sommarkläder på min pappersklocka. Har inte ångrat mig en enda gång.

1000015415.jpg

Liten uppdatering:

Ringde Ur&Penn för ca en vecka sedan och efterlyste klockan då det gått 3 veckor sedan jag lämnade in den (igen). De sa då att de skulle kontakta verkstaden och återkomma men hörde aldrig av dem. Idag ringde jag igen och fick då reda på att den har blivit skickad till Citizens verkstad i Tyskland. Hon i butiken påstod att detta var pga att de inte kan serva dessa klockor i Sverige. Konstigt tycker jag då de tydligen bytt batteri på klockan en gång iaf. Hon kunde inte heller säga när jag kunde förvänta mig att få tillbaka den.

Nåja, får väl bara sitta still i båten och avvakta, de försäkrade iaf mig om att det inte skulle kosta något mer. Någon som haft erfarenhet av denna verkstad i Tyskland? Servar de verk också? Kanske inte behöver skicka till Japan längre för service?

Del 3(?) I denna tråkiga följetång:

Fick igår eftermiddag ett kostnadsförslag från verkstaden i Tyskland och de vill göra en komplett service på klockan (ny krona, nya packningar, mm) för nästan 6000 kr. Nu är jag lite tveksam till hur jag ska ställa mig till detta. Jag anser ju att de har tagit in klockan, bytt ett batteri, konstaterat att den fungerar, skickat tillbaka den till mig då jag har kunnat konstatera att den inte fungerar. Jag vill hävda att den har gått sönder under deras hantering men efter att ha pratat direkt med verkstaden menar de på att "vi stoppade in ett nytt batteri, klockan hoppade igång men tydligen räckte inte det". De menar alltså att den hela tiden var i behov av service. Har de ingen som helst kvalitetssäkring undrar jag?

Vad tänker ni? Är det bara att betala och se glad ut eller är det rimligt att kräva att de står för reparationen?

Del 3(?) I denna tråkiga följetång:

Fick igår eftermiddag ett kostnadsförslag från verkstaden i Tyskland och de vill göra en komplett service på klockan (ny krona, nya packningar, mm) för nästan 6000 kr. Nu är jag lite tveksam till hur jag ska ställa mig till detta. Jag anser ju att de har tagit in klockan, bytt ett batteri, konstaterat att den fungerar, skickat tillbaka den till mig då jag har kunnat konstatera att den inte fungerar. Jag vill hävda att den har gått sönder under deras hantering men efter att ha pratat direkt med verkstaden menar de på att "vi stoppade in ett nytt batteri, klockan hoppade igång men tydligen räckte inte det". De menar alltså att den hela tiden var i behov av service. Har de ingen som helst kvalitetssäkring undrar jag?

Vad tänker ni? Är det bara att betala och se glad ut eller är det rimligt att kräva att de står för reparationen?
Några av de saker som jag reflekterar över...
1. Ny krona och packningar har inget med hur urverket fungerar att göra, varför skulle just dessa specificeras i vad en komplett service innebär? Och vad är en komplett service på ett A060 urverk? Det är svårt att avgöra rimligheten i kostnadsförslaget utan att veta. Ett helt nytt urverk är väl vad man skulle önska för 6K tänker jag.
2. med citat av dig "Ett par veckor efter jag postade denna bilden så gav den upp helt och jag lämnade in den på Ur&Penn. Fick ett kostnadsförslag på 550kr för batteribyte och trycktest vilket kändes fullt rimligt. Efter ganska lång väntetid kunde jag tillslut hämta ut klockan varpå jag blev mycket förvånad över att den inte gick! Hon i butiken var såklart lite förvånad över detta och ringde verkstaden som bekräftade att klockan tickade när de skickade den. De börjde prata om att verket var skadat :nailbiting: men jag tänker om klockan tickade så fungerar det väl? Nu är den i alla fall inskickad igen och jag hoppas på bättre lycka denna gång..."
Du har inte köpt klockan av Ur&P såklart, och Citizen lämnar bara 1 års garanti på Chronomaster som köps av icke boende i Japan. Du har alltså ingen garanti på klockan längre. Ringde hon i butiken Tyskland direkt eller verkstaden i Sverige? Har den varit i Tyskland alls? Jag kanske missförstår...
Kostnadsförslag ifrån Tyskland?, jag skulle insistera på att den åker till Japan istället.
Betala och se glad ut, ja kanske på sätt och vis eftersom den inte står under garanti längre. Även Japan lär vilja ha betalt förstås.

Det jag vet av egen erfarenhet, och utifrån andras erfarenheter av ecodrive, är att klockan kan balla ur om man tömmer det uppladdningsbara batteriet för många gånger. Normalt ska bara vissa funktioner stängas ner då det inte finns tillräckligt med energi, inte gå sönder permanent.
Det finns ju ett antal nollställningar som kan göras på A060 urverket, är det gjort av verkstad eller dig? "Den gav upp helt", betyder det att även PR visar dök i botten eller bara att klockan står still?
edit

Senast ändrad:
Det kan inte vara så att klåparna på U&P satt i ett vanligt batteri och att verket pajat av det? 550 kr för en ny kapacitator låter rätt billigt egentligen.

1. Ny krona och packningar har inget med hur urverket fungerar att göra, varför skulle just dessa specificeras i vad en komplett service innebär? Och vad är en komplett service på ett A060 urverk? Det är svårt att avgöra rimligheten i kostnadsförslaget utan att veta. Ett helt nytt urverk är väl vad man skulle önska för 6K tänker jag.
2. med citat av dig "Ett par veckor efter jag postade denna bilden så gav den upp helt och jag lämnade in den på Ur&Penn. Fick ett kostnadsförslag på 550kr för batteribyte och trycktest vilket kändes fullt rimligt. Efter ganska lång väntetid kunde jag tillslut hämta ut klockan varpå jag blev mycket förvånad över att den inte gick! Hon i butiken var såklart lite förvånad över detta och ringde verkstaden som bekräftade att klockan tickade när de skickade den. De börjde prata om att verket var skadat :nailbiting: men jag tänker om klockan tickade så fungerar det väl? Nu är den i alla fall inskickad igen och jag hoppas på bättre lycka denna gång..."
Du har inte köpt klockan av Ur&P såklart, och Citizen lämnar bara 1 års garanti på Chronomaster som köps av icke japanska medborgare. Du har alltså ingen garanti på klockan längre. Ringde hon i butiken Tyskland direkt eller verkstaden i Sverige? Har den varit i Tyskland alls? Jag kanske missförstår...
Kostnadsförslag ifrån Tyskland?, jag skulle insistera på att den åker till Japan istället.
Betala och se glad ut, ja kanske på sätt och vis eftersom den inte står under garanti längre. Även Japan lär vilja ha betalt förstås.

Det jag vet av egen erfarenhet, och utifrån andras erfarenheter av ecodrive, är att klockan kan balla ur om man tömmer det uppladdningsbara batteriet för många gånger. Normalt ska bara vissa funktioner stängas ner då det inte finns tillräckligt med energi, inte gå sönder permanent.
Det finns ju ett antal nollställningar som kan göras på A060 urverket, är det gjort av verkstad eller dig? "Den gav upp helt", betyder det att även PR visar dök i botten eller bara att klockan står still?

Klockan är i Tyskland just nu, det är den verkstaden so har lämnat ett kostandsförslag på 6000. Efter att jag ringde butiken igår så frågade de om jag ville prata direkt med verkstaden (i Sverige) vilket jag gärna gjorde eftersom butikspersonalen hade noll koll. Verkstaden ringde upp mig och då fick jag den förklaringen som jag skrev ovan. Jag frågade specifikt hur de kan vara så säkra på att en "komplett service" (verkstadens ord) räcker och att det inte ändå kommer krävas ett nytt verk i slutändan. Det hade han inget svar på mer än att pratade om att verkstaden i Tyskland lämnar garanti på servicen. Jag hade kanske också hellre sätt att de bytte hela verket eftersom ett byte av packningar och krona inte har något med verket att göra på så sätt. Känns ju dumt att betala för en service om det är tveksamt om det kommer att hjälpa. Kanske kan be om offert för byte av verk istället?

När jag lämnade in den på Ur&Penn första gången hade den stannat helt. Innan dess hade den varit nära att ladda ur ett par gånger (sekundvisaren hoppade 2(3?) steg i taget). Jag har inte gjort någon nollställning av verket.

Det kan inte vara så att klåparna på U&P satt i ett vanligt batteri och att verket pajat av det? 550 kr för en ny kapacitator låter rätt billigt egentligen.
Kanske, men låter ju konstigt att det skulle gå sönder efter att den hade tickat ett tag? När verkstaden i Sverige hade bytt batteri så gick klockan.

Dels tänker jag att dom ser vilket batteri som sitter, och ersätter med ett likadant. Sen är ju inte dessa batterier jättedyra, tror jag postade batteriet tidigare… Jäkla knashistoria detta 🫤

Kanske, men låter ju konstigt att det skulle gå sönder efter att den hade tickat ett tag? När verkstaden i Sverige hade bytt batteri så gick klockan.
Vart kommer den ifrån ursprungligen? Alltså vart köpte du den?
*är det min gamla som jag sålde/bytte med Borone?

Senast ändrad:
Dels tänker jag att dom ser vilket batteri som sitter, och ersätter med ett likadant. Sen är ju inte dessa batterier jättedyra, tror jag postade batteriet tidigare… Jäkla knashistoria detta 🫤
Jag kanske har för låga tankar om folk ibland. :) Tråkigt hur som helst, och visar på hur jobbigt det kan bli då man köper klockor där det inte finns någon riktigt bra AD i närområdet.

Vart kommer den ifrån ursprungligen? Alltså vart köpte du den?
*är det min gamla som jag sålde/bytte med Borone?
Ja, jag köpte den av Borone. Har ju fungerat felfritt mellan maj 23 och typ februari i år, så absolut ingen skugga över honom.

Jag ringde tillbaka till verkstaden i Sverige för att lyssna lite mer om denna service som de ska göra i Tyskland. Tydligen ingår det även (fast det inte står på min specifikation) en "complete overhaul" av urverket. Han garanterade att den skulle fungera efter denna service. Får väl lita på det han säger känner jag.

Däremot kvarstår ju frågan om jag kan hävda att Ur&Penn ska stå för denna reparation eller ej.

Ja, jag köpte den av Borone. Har ju fungerat felfritt mellan maj 23 och typ februari i år, så absolut ingen skugga över honom.

Jag ringde tillbaka till verkstaden i Sverige för att lyssna lite mer om denna service som de ska göra i Tyskland. Tydligen ingår det även (fast det inte står på min specifikation) en "complete overhaul" av urverket. Han garanterade att den skulle fungera efter denna service. Får väl lita på det han säger känner jag.

Däremot kvarstår ju frågan om jag kan hävda att Ur&Penn ska stå för denna reparation eller ej.
Det tror jag blir svårt då du inte köpt klockan av dom. Att den enligt dom fungerade då den skickades till dig/butiken ifrån verkstaden kan ju butiken intyga inte stämmer? Möjligen bör då få pengarna tillbaka för den resan. Bara vad jag tror…

Det tror jag blir svårt då du inte köpt klockan av dom. Att den enligt dom fungerade då den skickades till dig/butiken ifrån verkstaden kan ju butiken intyga inte stämmer? Möjligen bör då få pengarna tillbaka för den resan. Bara vad jag tror…

Men jag tänker att verkstaden har ju skickat tillbaka den en gång och då fungerade den ju enligt verkstaden, annars hade de väl inte skickat tillbaka den? Så i så fall har något hänt mellan att den lämnade verkstaden och att jag skulle plocka ut den hos butiken.

Yepp. Smidigt när mina tre japanare (GS + 2x The Citizen) kör samma bredd.

Edit: Gummi från Fjordson. Lite dyrare men väldigt skönt, tjockare och böjt vid bandhornen, samt quick release.
Jag körde gummi med böjda ändar ifrån watchwear när låset på min länk var under reparation (postat tidigare i tråden), men den Chronomastern har 20mm mellan luggarna. Blev en helt annan klocka med det bandet. Kanske borde köra det igen nu i värmen :) *eller till och med göra som dig och skaffa ett i kul färg :cool:

Du har inte köpt klockan av Ur&P såklart, och Citizen lämnar bara 1 års garanti på Chronomaster som köps av icke japanska medborgare. Du har alltså ingen garanti på klockan längre. Ringde hon i butiken Tyskland direkt eller verkstaden i Sverige? Har den varit i Tyskland alls? Jag kanske missförstår...

Liten rättelse, Citizen bryr sig inte om medborgarskap men man bör ha en adress i Japan för att åtnjuta den goda garantin.
Jag har provat och fått mycket god service.

Jag tycker om det icke-räta vinklarna på boett-sidorna och hur det kuperade glaset smälter in. Bandhornens slipning är ok de också..

1000011867.jpg

Full frontal från fredags tråden..

1000011869.jpg

Otroligt snygg! Hur upplevs storleken på de här jämfört mot de lite äldre modellerna? Har för mig att den här är 38,3 jämfört mot 37,5 och kanske är skillnad på lug-to-lug och tjocklek också, är det någon som märks?

Otroligt snygg! Hur upplevs storleken på de här jämfört mot de lite äldre modellerna? Har för mig att den här är 38,3 jämfört mot 37,5 och kanske är skillnad på lug-to-lug och tjocklek också, är det någon som märks?
Vill du låna ut en äldre till mig så kan jag jämföra.. ;)

Det är ju ingen dressklocka i storleken, men fungerar perfekt för mina ändamål - jobb och fritid.

Det ibland återkommande sommardilemmat har uppstått, klockbudgeten har fått en liten boost av skatteåterbäringen...
Ilandsproblem dlx ;)
I år tänkte jag att jag skulle försöka hitta någon av de tidigare släppta modellerna jag velat ha. Det finns några Exceed och även den lilla Ecodrive ONE med sekundvisare i liten zontavla som jag funderar på.
70958-6_1800x1800.jpg

Dels är det denna Exceed EAG74-2942 som funnits på radarn. En enkel modell i 36,5mm med radiosynk och eco-drive. En riktig "grab and go" som endast kräver lite daglig exponering av ljus för att alltid vara redo.
ONE_AQ5010-01E_16_EC.jpg

Sedan är det denna, AQ5010-01E eller
ONE_AQ5012-14A_16_EC.jpg

AQ5012-14A. Båda ONE modellerna är riktigt trevliga, och i den lättburna storleken 36,5mm.

Prisskillnaden mellan Exceed vs ONE är väsentlig, typ 5k vs 25K.
Exceed: Radiosynk, datum med perpetuell kalender. Lättburen och passar till många tillfällen.
ONE: WIS-klocka med det 1mm höga urverket. Inget datum eller individuell timvisarförflyttning. Guldvarianten med rispapperstavla.
Båda i 36,5mm boett

Dagens ilandsproblem, jag vet :bag: Nu har jag slängt ut några trevare hos några Japanska handlare så får jag se vart det landar. Det jag personligen reflekterade över då jag reste med AQ4080 var att (förutom klockans funktioner) det känns väldigt avslappnat att bära en Citizen i all lägen.
Jag återkommer med vad det landar i...

Senast ändrad:
Det ibland återkommande sommardilemmat har uppstått, klockbudgeten har fått en liten boost av skatteåterbäringen...
Ilandsproblem dlx ;)
I år tänkte jag att jag skulle försöka hitta någon av de tidigare släppta modellerna jag velat ha. Det finns några Exceed och även den lilla Ecodrive ONE med sekundvisare i liten zontavla som jag funderar på.
70958-6_1800x1800.jpg

Dels är det denna Exceed EAG74-2942 som funnits på radarn. En enkel modell i 36,5mm med radiosynk och eco-drive. En riktig "grab and go" som endast kräver lite daglig exponering av ljus för att alltid vara redo.
ONE_AQ5010-01E_16_EC.jpg

Sedan är det denna, AQ5010-01E eller
ONE_AQ5012-14A_16_EC.jpg

AQ5012-14A. Båda ONE modellerna är riktigt trevliga, och i den lättburna storleken 36,5mm.

Prisskillnaden mellan Exceed vs ONE är väsentlig, typ 5k vs 25K.
Exceed: Radiosynk, datum med perpetuell kalender. Lättburen och passar till många tillfällen.
ONE: WIS-klocka med det 1mm höga urverket. Inget datum eller individuell timvisarförflyttning. Guldvarianten med rispapperstavla.
Båda i 36,5mm boett

Dagens ilandsproblem, jag vet :bag: Nu har jag slängt ut några trevare hos några Japanska handlare så får jag se vart det landar. Det jag personligen reflekterade över då jag reste med AQ4080 var att (förutom klockans funktioner) det känns väldigt avslappnat att bära en Citizen i all lägen.
Jag återkommer med vad det landar i...
ONE i roséguld var ju fantastisk! Hade varit mitt val i alla fall :)

Tillbaka
Topp