• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

Hmm, vad svarar man på det nu för tiden? Ja,jo,njae, vet inte riktigt… egentligen var/är ju The Citizen en JDM linje, men sedan Citizen öppnade en flagskepsbutik i New York och sålde cal.0100 i den har det börjat säljas olika modeller i den och andra flaggskeppsbutiker. Hur det är med dessa ur Iconic Nature Collection vet jag inte. Just denna är ”Hösten” och kom tillsammans med ”Vinter” i Augusti 2022 och är limiterad till 250ex
Hehe det har du helt rätt i, inte lätt att tolka i det fallet 😬.
Sjukt snygg kollektion oavsett 😍, ska definitivt hålla utkik efter kommande kollektioner.

7106E867-B930-4AFF-BC2D-8ADF561A51C2.jpeg

Idag hämtade jag ett Hirsch Arne i 19mm som KM-Fältöversten tog hem åt mig. Jag ville ha ett band som klarar svettiga dagar…
IMG_2657.jpeg

Jag testade att sätta det på AQ4102-01X ”hösten” också. Färgen blir riktigt bra tillsammans med brun tavla men jag vill försöka hitta något mindre sportigt till den

Jag har funderat på att prova mocka till färgade papperstavlor. Jag tror det blir snyggt men har inte fått tummen ur. Men prova du först :)
Jag har beställt ett grönt matt alligatorband ifrån Delugs, det bör komma i början av nästa vecka. Jag återkommer med bild på hur det blev. Om inte annat finns det andra klockor som kan bäras med det bandet 🤞🏿😬
IMG_2668.jpeg

Senast ändrad:
Jodå, grönt ÄR skönt 😎
IMG_2680.jpeg

Jag föredrar böjda ändar även om jag ännu hellre skulle ha dom integrerade ända in mot boetten.
IMG_2679.jpeg

IMG_2682.jpeg

Det var mycket blänk idag, svårt att få till en bra bild…
IMG_2688.jpeg

Riktigt fin färgkombo!

Men det där avståndet mellan band och boett blir svårt att orka med i längden kanske?

Jag brukar dra öronen åt mig när jag ser själv ser armhåret sticka ut som rövhår i glappet.

Riktigt fin färgkombo!

Men det där avståndet mellan band och boett blir svårt att orka med i längden kanske?

Jag brukar dra öronen åt mig när jag ser själv ser armhåret sticka ut som rövhår i glappet.
😝 det är tur att jag redan var inne på samma spår, annars hade det garanterat blivet en sån där ”grej som man inte kan sluta se”. Rövhåren…
Det fanns en planerad idé sedan innan. Jag konsulterade forumets duktiga bandslöjdare @Ragnr angående hur böjda ändar görs.
Lösningen är ganska enkel. Jag gör ett nytt hål för ett rakt bandstift bakom det befintliga med böjt stift. Det främre stiftet nyper jag av ändarna på och limmar fast i hålet som utfyllnad. Jag har testat på ett annat band med gott resultat, så jag känner mig säker på att det kommer bli lika bra på detta band. Återkommer med bild då det är klart 😎

😝 det är tur att jag redan var inne på samma spår, annars hade det garanterat blivet en sån där ”grej som man inte kan sluta se”. Rövhåren…
Det fanns en planerad idé sedan innan. Jag konsulterade forumets duktiga bandslöjdare @Ragnr angående hur böjda ändar görs.
Lösningen är ganska enkel. Jag gör ett nytt hål för ett rakt bandstift bakom det befintliga med böjt stift. Det främre stiftet nyper jag av ändarna på och limmar fast i hålet som utfyllnad. Jag har testat på ett annat band med gott resultat, så jag känner mig säker på att det kommer bli lika bra på detta band. Återkommer med bild då det är klart 😎

Mycket smart idé!

Att borra ett nytt stifthål bakom befintligt kan dock inte vara skitlätt för ett hantverkspucko som jag.

Pelarborr hemma eller bara sätta fast bandet i tving och dra fram skruvdragaren med 2mm-borr och hoppas den går rakt?

Mycket smart idé!

Att borra ett nytt stifthål bakom befintligt kan dock inte vara skitlätt för ett hantverkspucko som jag.

Pelarborr hemma eller bara sätta fast bandet i tving och dra fram skruvdragaren med 2mm-borr och hoppas den går rakt?
Jag behövde inte borra, bara göra hål med en nål i ca samma grovlek som bandstiftet. Jag gjorde dock en enkel liten guide för att sticka rakt.

En fråga till er som har en The citizen på bracelet.

Hur tar ni justerar ni den (lägga till / tar bort länkar) på bästa sätt? Verkar inte hitta någon guide om hur man gör det.

Alternativt om ni känner igen någon verkstad/klockbutik som kan hjälpa till med detta i Stockholmsområdet!

Behöver nog ta bort en halvlänk nu när det inte är lika varmt längre. 😅

Hur tar ni justerar ni den (lägga till / tar bort länkar) på bästa sätt? Verkar inte hitta någon guide om hur man gör det.

Alternativt om ni känner igen någon verkstad/klockbutik som kan hjälpa till med detta i Stockholmsområdet!

Jag har en tunn metallpinne som med handkraft lätt går genom stifthålen. I pilens riktning.

Stiftet och ev hylsa åker ut ganska lätt. Iaf för mig varje gång hittills. Brukar inte behöva hamra på Citizens.

Slarva inte bort stift och ev hylsa.
Ta bort länkbit och pilla dit stift och hylsa. De ska in från andra hållet än de kom ut så att säga. Följ alltid pilens riktning.

Känns det svettigt kan alla stjärnurnakare i princip hjälpa skulle jag säga.

Har du varianten med skruv+pinne med skruvskalle så du behöver 2 mejslar?

Har du varianten med skruv+pinne med skruvskalle så du behöver 2 mejslar?
Ja det stämmer!
Såg de göra det i affär i Japan åt mig och det tog ganska länge att göra det då. Så tror inte jag vågar ge mig på det själv.

Är de flesta urmakarna bekväma att hantera armband med skruv+pinne? (Osäker då jag aldrig sett det förutom på dessa klockor)

Ja det stämmer!
Såg de göra det i affär i Japan åt mig och det tog ganska länge att göra det då. Så tror inte jag vågar ge mig på det själv.

Är de flesta urmakarna bekväma att hantera armband med skruv+pinne? (Osäker då jag aldrig sett det förutom på dessa klockor)
Det skulle jag utgå ifrån att dom är, det är inte så ovanligt som man kan tro (men lite av premium). Anledningen till att denna typ av variant används är att länkarna är i titan medans pinnarna/skruvar/hylsor är i stål. Titan yt-oxiderar ungefär som aluminium (fast titanoxid är nästan diamanthårt) och skulle då riskera att få skruvarnas gängor att fastna permanent. Seiko Astron i titan har haft pinne och hylsa (även GS såg jag nu)

Jag brukar på senare tid sätta länken i mitt lilla skruvstäd med skruven precis utanför kanten, då kan jag stoppa in en mejsel i vänster skruvskalle och hålla fast medans mejsel på högersidan skruvar. Tidigare har jag gjort alla möjliga varianter, bla med häftmassa på ett suddgummi där jag tryckt fast länken så den kommer upp ifrån bordet så jag kan hålla mejslarna. En annan variant är att sätta fast vänster mejsel i skruvstädet, trycka länken mot mejseln och skruva ifrån höger sida. Man får testa vilken teknik man föredrar. Jag tycker inte du ska vara rädd för att testa, men se till att ha rätt storlek på mejslarna så inte skallarna dras sönder, och se till att lägga någon typ av mörk duk under arbetsytan så eventuellt tappade skruvar fångas upp :)
IMG_0286.jpeg

Senast ändrad:
IMG_0287.jpeg
Det vore ju kanonsmidigt om det fanns utbytbara mejselspetsar till stiftpressverktygen likt Bergeon 7230, då skruvar man fast länken med mejseln
samtidigt som man har en guide i diket på andra sidan. Man kanske skulle testa att sätta en tejp eller liknande på stiftpress sidan och sedan skruva ifrån diket…
*återkommer med detta experiment

IMG_0287.jpeg
Det vore ju kanonsmidigt om det fanns utbytbara mejselspetsar till stiftpressverktygen likt Bergeon 7230, då skruvar man fast länken med mejseln
samtidigt som man har en guide i diket på andra sidan. Man kanske skulle testa att sätta en tejp eller liknande på stiftpress sidan och sedan skruva ifrån diket…
*återkommer med detta experiment
Nu har jag testat, och det fungerade kanon bra. Jag satte en liten bit silvertejp över skruvskallen där pinnen trycker emot (tror inte det behövs men ville vara säker på att inte skada skallen) och skruvade ifrån andra sidan 👊🏿😎

Senast ändrad:
Hur upplever ni klockorna? Jag är väldigt sugen på någon av dessa modeller. Boetten ser riktigt fin ut och eco-drive med evighetskalender är 1+1=3 för mig.
Jag tycker boetten är riktigt trevlig. Samma design som ”originalet” men lite större, men ändå lättare eftersom den är i titan. Jag tycker min länk är lite snyggare mot just denna boett, men det är en smaksak. Bjud på en fika någon dag på stan så kan du få klämma & känna lite :)

Hur upplever ni klockorna? Jag är väldigt sugen på någon av dessa modeller. Boetten ser riktigt fin ut och eco-drive med evighetskalender är 1+1=3 för mig.
Klockan är helt fantastiskt, personligen saknar jag någon typ av micro-adjust speciellt nu under sommaren. Men annars är the dial verkligen en av de finaste och definitivt den mest accurate klockan jag har!

7106E867-B930-4AFF-BC2D-8ADF561A51C2.jpeg

Idag hämtade jag ett Hirsch Arne i 19mm som KM-Fältöversten tog hem åt mig. Jag ville ha ett band som klarar svettiga dagar…
IMG_2657.jpeg

Jag testade att sätta det på AQ4102-01X ”hösten” också. Färgen blir riktigt bra tillsammans med brun tavla men jag vill försöka hitta något mindre sportigt till den
Vilken jäkla pjäs det där är, sjukt tjusig!

Tillbaka
Topp