• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dr. D

Patek
2-Faktor
Tack! Jag gjorde tillsammans med min käresta en undersökning där jag med båda "gafflarna" tryckte ihop bandstiftet till max, och hon förde skänklarna mot stiftet. Det är då tydligt att stiftet även maximalt hoptryckt är bredare än skänkelbredden. Detta är inget problem med gummiarmbandet eftersom stiftet där först kan tryckas in i ena hålet och sedan i andra. Med detta armband måste stiftet befinna sig i helt vinkelrät position när det förs in och därför funkar det inte.
Det behövs alltså ett kortare stift, alternativt ett lika långt som har större fjädringsväg.
Oj... det var oväntat.
De som följde med länken borde väl passa?
Håller med.
Läskigt när du sätter dit en länk med fel stift.
Kolla för guds skull att de har kragar - om du inte har genomgående hål på hornen.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Håller med.
Läskigt när du sätter dit en länk med fel stift.
Kolla för guds skull att de har kragar - om du inte har genomgående hål på hornen.

Nej det är inte genomgående hål. Här är en bild av stiftet som inte funkar med stålarmbandet.

20220208_184841.jpg
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Japp, lägger in @R.Capac i tråden.
Han kan allt om stift :)
Kan långt ifrån allt men försöker mig på en liten amatörmässig förklaring:).

Det finns en del mått på ett bandstift som är av betydelse för att det ska gå bra eller gå över huvud taget att montera.

- Längden på stiftet. Om du har en bandbredd på 20mm ska stiftets längd vara anpassat för detta.
1644342306925.png



- Diametern på stiftet. Beroende på storleken på hålet i bandet och avståndet från lugghålen i bandhornen till boetten är olika diametrar lämpliga. Från vanligtvis 1,8mm på ett dressur och upp till 2,5mm för någon fet Seikodykare. Jag tycker personligen om när det är tight så går gärna upp till 2,0mm stift på många klockor där standard är 1,8mm.
1644342367185.png


- Diametern på toppen. Den del av stiftet som går in i lugghålen, vanligtvis 0,8mm för en dressare men större på tex vissa dykare. Här är det extra viktigt att det blir rätt. För tight eller för stor diameter på stiftets topp gör att det är svårt eller omöjligt att montera.

1644342444316.png


- Olika typer av stift. Alltid dubbla kragar till klockor med icke genomgående lugghål annars blir det problem att demontera!! Om du har genomgående lugghål spelar det egentligen ingen roll vilken typ av stift du har men det är inte roligt om man tar fel stift till en klocka utan genomgående. Sen finns det olika former på toppen. Raka, rundade, lätt koniska men det ger jag mig inte in på,

1644342836069.png
1644342865111.png
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag tror inte det går att böja stiftet mer än mycket marginellt. Ska det räcka till?

20220208_191750.jpg
Köp några nya
Nej de ingick inte så köpte ett par. Vilket iofs inte hade behövts för jag kunde ju använda de som redan var till gummiarmbandet.
Var till Ur & Penn men de hade inte redskap för att utföra detta jobb.
Var därefter till Fritz Olsson urmakare och frågade om de hade att sälja ett verktyg som funkar, vilket de inte hade.
Men expediten erbjöd sig att tillsammans med en kollega försöka få dit armbandet. Efter ett tag kommer hon tillbaka och säger att de inte heller lyckades med det. Hon trodde att det behövdes ett annat stift.
Finns det alltså olika typer av bandstift med samma längd? De stift som användes är de som var med gummiarmbandet.
Fundersam om inte ens en urmakare får dit det? Testade de med andra stift än dina?
 

pst3

Cartier
Med vissa länkar kan det vara så att man får använda stift som är 1mm kortare om det skall vara ”mänskligt” att ta av/på den.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Jag var idag in till Ur & Penn och fick hjälp av chefen(som inte jobbade sist jag var där). Hon provade ut stift som passar, så nu är klockan äntligen fixad. Och jag justerade sen armbandet och ställde in tiden. Helnöjd med utbytet från det blå gummiarmbandet till det i rostfritt stål som levereras till modellen med svart urtavla. Det tog sin tid men det är det värt. Helt klart min finaste Citizen, tillika första Citizen automat.

20220211_202108.jpg


20220211_202240.jpg
 
Jag var idag in till Ur & Penn och fick hjälp av chefen(som inte jobbade sist jag var där). Hon provade ut stift som passar, så nu är klockan äntligen fixad. Och jag justerade sen armbandet och ställde in tiden. Helnöjd med utbytet från det blå gummiarmbandet till det i rostfritt stål som levereras till modellen med svart urtavla. Det tog sin tid men det är det värt. Helt klart min finaste Citizen, tillika första Citizen automat.

20220211_202108.jpg


20220211_202240.jpg
Ser riktigt bra ut! Blev faktiskt sugen på en sån här nu fast med svarta tavlan. Vad är avståndet mellan luggarna?
 

Frontendarn

Panerai
2-Faktor
Har aldrig riktigt haft något intresse för Citizen, men i helgen kom jag in på det av någon anledning och nu sitter jag här med en Citizen NY0040-09E på armen och är hur nöjd som helst :D

Fastnade först för Eco-Drive BN0150-10E innan jag upptäckte Fugun som kändes ännu bättre med sina 42mm och automatiskt urverk. Tycker även Aqualand JP2000 verkar nice.

Det jag gillar med denna är att den är billig, funnits länge, har en originell design och en historia i form av Marina Militare. Och den visade sig även sitta som ett smäck!

IMG_0632.jpeg


Det är en "transitional", alltså med 8203 printa på urtavlan medan det står 8204 på baksidan vilket också är urverket som sitter inuti. En annan sak som är lite märkligt är att bandet den kom på inte har "N.D. LIMITS" printat. Har dragit iväg en fråga till Klockmagasinet om detta är något nytt på nyare batcher som ska återkomma när de vet. Enligt serienumret ska detta exemplar vara tillverkat i augusti 2021.

IMG_0638.jpeg


Sitter någon på intressanta artiklar, videor eller historia kring modellen eller Citizen får ni gärna höra av er!
 

edlundd

Cartier
Har aldrig riktigt haft något intresse för Citizen, men i helgen kom jag in på det av någon anledning och nu sitter jag här med en Citizen NY0040-09E på armen och är hur nöjd som helst :D

Fastnade först för Eco-Drive BN0150-10E innan jag upptäckte Fugun som kändes ännu bättre med sina 42mm och automatiskt urverk. Tycker även Aqualand JP2000 verkar nice.

Det jag gillar med denna är att den är billig, funnits länge, har en originell design och en historia i form av Marina Militare. Och den visade sig även sitta som ett smäck!

IMG_0632.jpeg


Det är en "transitional", alltså med 8203 printa på urtavlan medan det står 8204 på baksidan vilket också är urverket som sitter inuti. En annan sak som är lite märkligt är att bandet den kom på inte har "N.D. LIMITS" printat. Har dragit iväg en fråga till Klockmagasinet om detta är något nytt på nyare batcher som ska återkomma när de vet. Enligt serienumret ska detta exemplar vara tillverkat i augusti 2021.

IMG_0638.jpeg


Sitter någon på intressanta artiklar, videor eller historia kring modellen eller Citizen får ni gärna höra av er!
Bra val, välkommen! Behövs fler Citizen här på forumet. Ang. print på bandet så har jag för mig att Citizen slutat med det. Eller har du hittat ett annat svar?
 

Frontendarn

Panerai
2-Faktor
Bra val, välkommen! Behövs fler Citizen här på forumet. Ang. print på bandet så har jag för mig att Citizen slutat med det. Eller har du hittat ett annat svar?
Tack så mycket! Det förklarar i såna fall saken. Har inte fått svar av Klockmagasinet än, men låter rimligt att det skulle vara så. Är tvådelad i frågan, vore kul med print men samtidigt tycker jag bandet utan blir snyggare och mer diskret.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Ser riktigt bra ut! Blev faktiskt sugen på en sån här nu fast med svarta tavlan. Vad är avståndet mellan luggarna?

Är lite osäker hur jag ska mäta men tror det är avståndet mellan där de första länkarna sitter fast. Då mäter jag 50-51mm beroende på om jag håller ihop eller drar ut armbandet. De bitar där armbandet sitter ihop med själva klockan sitter lite löst och går att vicka på en aning. Vet inte om det är normalt?
De röda strecken pekar mot stiften jag mäter mellan.

20220219_090617.jpg
 

edlundd

Cartier
Tack så mycket! Det förklarar i såna fall saken. Har inte fått svar av Klockmagasinet än, men låter rimligt att det skulle vara så. Är tvådelad i frågan, vore kul med print men samtidigt tycker jag bandet utan blir snyggare och mer diskret.
Känner samma. Dock finns det en uppsjö av aftermarket alternativ för vanliga band så man förlorar ju lite x-factor.
 
Har blivit sugen på en Promaster men har inte sett dem i verkligheten än. Skall in till stan (Sthlm) och kika idag. Är också intresserad av beg, skicka ett pm i så fall. Men jag gissar att ni behåller dessa. Velar mellan Seiko skx och Citizen men de senare verkar vara lite mindre och därmed också smidigare vilket jag förmodligen uppskattar (vet att 013 är mindre).
Har i dagsläget ingen vardagsklocka. Ha det fint!
 

edlundd

Cartier
Har blivit sugen på en Promaster men har inte sett dem i verkligheten än. Skall in till stan (Sthlm) och kika idag. Är också intresserad av beg, skicka ett pm i så fall. Men jag gissar att ni behåller dessa. Velar mellan Seiko skx och Citizen men de senare verkar vara lite mindre och därmed också smidigare vilket jag förmodligen uppskattar (vet att 013 är mindre).
Har i dagsläget ingen vardagsklocka. Ha det fint!
Hittade du vad du letade efter?
 
Hittade du vad du letade efter?
Ja och nej. NY0040 är en utgången modell, fanns inte i butik. Var på ur&penn i gallerian samt huddinge centrum samt klockmäster i gallerian. Möjligt att någon annan ur&penn har den inne. Men det finns en eco drive som ser likadan ut och har samma bredd, höjd vet jag ej. Kändes kanon! Det var med svart urtavla samt metallänk.
Jag vill dock ha en 0400-09eem (metallänk) och köper beg eller på nätet, vi får se. Skall för säkerhets skull träffa en polare som har bägge för att jämföra.

edit: med bägge syftar jag på mitt förra inlägg, skall kika på promastern samt seiko skx 013.
 
Senast ändrad:

edlundd

Cartier
Ja och nej. NY0040 är en utgången modell, fanns inte i butik. Var på ur&penn i gallerian samt huddinge centrum samt klockmäster i gallerian. Möjligt att någon annan ur&penn har den inne. Men det finns en eco drive som ser likadan ut och har samma bredd, höjd vet jag ej. Kändes kanon! Det var med svart urtavla samt metallänk.
Jag vill dock ha en 0400-09eem (metallänk) och köper beg eller på nätet, vi får se. Skall för säkerhets skull träffa en polare som har bägge för att jämföra.

edit: med bägge syftar jag på mitt förra inlägg, skall kika på promastern samt seiko skx 013.
Metallänkarna till 0040-serien är fruktansvärda, så kan vara värt att kolla på alternativ där.

Stoleksmässigt är det en bra idé att prova bägge uren. Båda bärs relativt smått, men av olika anledningar. Välj den med dimensioner som passar din handled bäst. (Kan vara värt att komma ihåg att SKX013 verkar vara en pina att få tag på till ett vettigt pris nu för tiden, medan du provar)

Om du sedan bestämmer dig för att klicka hem en ny 0040 så skulle jag tro att Chrono24 är ditt bästa alternativ!
 
Metallänkarna till 0040-serien är fruktansvärda, så kan vara värt att kolla på alternativ där.

Stoleksmässigt är det en bra idé att prova bägge uren. Båda bärs relativt smått, men av olika anledningar. Välj den med dimensioner som passar din handled bäst. (Kan vara värt att komma ihåg att SKX013 verkar vara en pina att få tag på till ett vettigt pris nu för tiden, medan du provar)

Om du sedan bestämmer dig för att klicka hem en ny 0040 så skulle jag tro att Chrono24 är ditt bästa alternativ!
Tack för headsup angående länken! Kan köpa med gummilänk och exprimentera i efterhand med band/länkar
 

edlundd

Cartier
Heads up om någon i tråden är sugen. Min 0040 full lume ligger nu uppe på KS, i väntan på en med svart tavla.

 
Tack, så kan det vara. Snart vet jag om jag slår till, sannolikt med gummilänk. Då kan jag kika på detta senare.
Svarar mig själv här. Nu har jag testat massor av klockor, en polare har en gedigen samling. Nu är vi ju i Citizen tråden och jag har tyvärr valt att beställa en annan klocka. Den jag valde hade bäst passform på mig och det var aldrig någon diskussion egentligen.
Vinnaren blev en Seiko SKX 013. Jag får byta tråd helt enkelt, trevlig helg!
 
Topp