• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Citizen känns klart underskattat av många känner jag, har ju bra många modeller i olika budget som ser väldigt fina ut. Nån som har nåt tips på någon sportstål av GADA-typ i budget upp till 3000kr? Tänker mig omkring 39mm, inte allt för dressat. Behöver inte vara automat, men gärna passa bra på både länk och läder.
För lite över 4000 får du en NB 1050, ganska nära på alla punkter.

Någon med erfarenhet av Citizen navihawk gps?
CC9030-51E.jpg

Skriv i Citizentråden säger facistmoderatorn. Det finns ingen Citizentråd eller Citizentråden så jag antar att detta is it. Han måste också tala om vad jag kan skriva så jag inte blir bannad.

Senast ändrad:
Vi provar igen och ser vad facisterna tycker. Efter att ha provat Ecozilla så insåg jag att att den var inte för mig(använd ca 1 gång/månad). Så nu gällde att hitta en automat och date only. Detta var vad jag hittade.

Idag fick jag hem min första Citizenautomat. Modellen heter NY0141-10LE. Det är definitivt min snyggaste Citizen.

20211201_181539.jpg

BN0191-80L är en bra klocka och inte så mycket att anmärka på. Men kolla urtavlan på NY0141-10LE: den djupblåa färgen med sunbursteffekt är underbar!
BN0191-80L samt mina andra blåa Citizenmodeller är tråkiga i jämförelse.
Tänk om alla Citizen med blå urtavla kunde ha sån färg!

20211201_191733.jpg

Jämförd med BM7251-53L:

20211201_193636.jpg

Och BM7430-89L:

20211201_193756.jpg

Silikonarmbandet gör klockan betydligt lättare men jag föredrar ändå ett stålarmband. Tyvärr passar inte armbandet från BN0191-80L för det är 2mm bredare(22 resp. 20mm). Annars hade jag provat byta ut armbanden mellan dessa klockor.

Hämtade ut stålarmbandet till NY0141-10LE från Ur & Penn idag. Sådana tillbehör säljs inte normalt separat utan det blev en specialbeställning som tog över en månad att få hem.

20220207_182354.jpg

20220207_182734.jpg

Detta typ av armband kan inte sneddas in och man måste trycka in stiftet från båda sidorna samtidigt för att samtidigt trycka fast det i klockan. Har efter stort tålamod tidigare lyckats med ett liknande armband men detta är för svårt. Har försökt i 2 timmar utan att ens få dit ena delen. Har på köpet lyckats få ett par små repor på skänklarna. Att repa klockan innan man ens har börjat använda den är ju inte helt lyckat. Detta kräver uppenbarligen fler händer eller nåt specialverktyg.
Hur gör ni med sådana armband?

20220207_210914.jpg

Trodde jag skulle fixa detta och vill ju lära mig mer och mer genom övning! Men blir att ta med klockan med armbandet till Ur & Penn imorgon och låta dem fixa det.

Hämtade ut stålarmbandet till NY0141-10LE från Ur & Penn idag. Sådana tillbehör säljs inte normalt separat utan det blev en specialbeställning som tog över en månad att få hem.

20220207_182354.jpg

20220207_182734.jpg

Detta typ av armband kan inte sneddas in och man måste trycka in stiftet från båda sidorna samtidigt för att samtidigt trycka fast det i klockan. Har efter stort tålamod tidigare lyckats med ett liknande armband men detta är för svårt. Har försökt i 2 timmar utan att ens få dit ena delen. Har på köpet lyckats få ett par små repor på skänklarna. Att repa klockan innan man ens har börjat använda den är ju inte helt lyckat. Detta kräver uppenbarligen fler händer eller nåt specialverktyg.

20220207_210914.jpg

Trodde jag skulle fixa detta och vill ju lära mig mer och mer genom övning! Men blir att ta med klockan med armbandet till Ur & Penn imorgon och låta dem fixa det.

Det går men kan vara lite pilligt...
Montera länken bakifrån så du börjar med bandstiftet vilande mot baksidan av luggarna...
För ner ena sidan... tryck ner en sida i taget.
Är det extremt tajt får bandstiftet vila på kragen på ena sidan medans man kör ner andra sidan.

Fixar man det inte finns det ett särskilt verktyg att köpa som trycker ihop bandstiften från båda hållen... som en pincett typ.

Något som är lite synd är att Citizen ofta verkar ha 22mm luggar kontra 20mm på många ur, med det sagt så ska jag knata ned till lokala ur & Penn och testa denna ändå. Se om den är fin irl med för sitt ringa pris (länken lär ryka) 🤓

20220207_182354.jpg

20220207_182734.jpg

20220207_210914.jpg

Snygg länk. Vad kostade kalaset?
Som @Master J skrev, tryck försiktigt bakifrån på hela paketet, sen ena sidan på bandstiftet, och slutligen andra.

Snygg länk. Vad kostade kalaset?
Som @Master J skrev, tryck försiktigt bakifrån på hela paketet, sen ena sidan på bandstiftet, och slutligen andra.

Priset var 1200kr, men jag lyckades få 10% rabatt så det blev 1080kr.
I många fall funkar det med att göra så, men detta passar in så tight så jag tycker det verkar behövas att trycka in båda sidorna exakt samtidigt med varsin "gaffel" vilket är väldigt svårt med en hand för andra handen behövs för att hantera själva klockan. En specialtång skulle lösa problemet.

Det går men kan vara lite pilligt...
Montera länken bakifrån så du börjar med bandstiftet vilande mot baksidan av luggarna...
För ner ena sidan... tryck ner en sida i taget.
Är det extremt tajt får bandstiftet vila på kragen på ena sidan medans man kör ner andra sidan.

Fixar man det inte finns det ett särskilt verktyg att köpa som trycker ihop bandstiften från båda hållen... som en pincett typ.

Tack för svar!
Jag ska fråga om de har en sådan pincett att sälja för i så fall vill jag fixa det själv!

Tack för svar!
Jag ska fråga om de har en sådan pincett att sälja för i så fall vill jag fixa det själv!
Kostar ju en del men enligt några medlemmar på forat är den värd pengarna.
Finns även pincetten, tusenlappen billigare.

Fick du med nya bandstift?
Ibland är de lite smalare till länken och de lättaste att byta är de med konformade ändar.

Kostar ju en del men enligt några medlemmar på forat är den värd pengarna.
Finns även pincetten, tusenlappen billigare.

Fick du med nya bandstift?
Ibland är de lite smalare till länken och de lättaste att byta är de med konformade ändar.

Nej de ingick inte så köpte ett par. Vilket iofs inte hade behövts för jag kunde ju använda de som redan var till gummiarmbandet.
Var till Ur & Penn men de hade inte redskap för att utföra detta jobb.
Var därefter till Fritz Olsson urmakare och frågade om de hade att sälja ett verktyg som funkar, vilket de inte hade.
Men expediten erbjöd sig att tillsammans med en kollega försöka få dit armbandet. Efter ett tag kommer hon tillbaka och säger att de inte heller lyckades med det. Hon trodde att det behövdes ett annat stift.
Finns det alltså olika typer av bandstift med samma längd? De stift som användes är de som var med gummiarmbandet.

Nej de ingick inte så köpte ett par. Vilket iofs inte hade behövts för jag kunde ju använda de som redan var till gummiarmbandet.
Var till Ur & Penn men de hade inte redskap för att utföra detta jobb.
Var därefter till Fritz Olsson urmakare och frågade om de hade att sälja ett verktyg som funkar, vilket de inte hade.
Men expediten erbjöd sig att tillsammans med en kollega försöka få dit armbandet. Efter ett tag kommer hon tillbaka och säger att de inte heller lyckades med det. Hon trodde att det behövdes ett annat stift.
Finns det alltså olika typer av bandstift med samma längd? De stift som användes är de som var med gummiarmbandet.
Japp, lägger in @R.Capac i tråden.
Han kan allt om stift :)

Japp, lägger in @R.Capac i tråden.
Han kan allt om stift :)

Tack! Jag gjorde tillsammans med min käresta en undersökning där jag med båda "gafflarna" tryckte ihop bandstiftet till max, och hon förde skänklarna mot stiftet. Det är då tydligt att stiftet även maximalt hoptryckt är bredare än skänkelbredden. Detta är inget problem med gummiarmbandet eftersom stiftet där först kan tryckas in i ena hålet och sedan i andra. Med detta armband befinner sig stiftet i helt vinkelrät position när det förs in och därför funkar det inte.
Det behövs alltså ett kortare stift, alternativt ett lika långt som har större fjädringsväg.

Tack! Jag gjorde tillsammans med min käresta en undersökning där jag med båda "gafflarna" tryckte ihop bandstiftet till max, och hon förde skänklarna mot stiftet. Det är då tydligt att stiftet även maximalt hoptryckt är bredare än skänkelbredden. Detta är inget problem med gummiarmbandet eftersom stiftet där först kan tryckas in i ena hålet och sedan i andra. Med detta armband måste stiftet befinna sig i helt vinkelrät position när det förs in och därför funkar det inte.
Det behövs alltså ett kortare stift, alternativt ett lika långt som har större fjädringsväg.

Oj... det var oväntat.
De som följde med länken borde väl passa?

Tillbaka
Topp